Skip to main content

Donderdag komt de monteur bij ons alles aansluiten en las dat ie Cat5e kabels gebruikt?  , maar op internet lees ik dat CAT6 beter is voor meer Data verkeer .

Of is dit overbodig voor gezin met 4 personen met alleen Netflix en 2 tv ontvangers en beetje surfen en voor de rest geen gamers enzo .en heb abonnement met 200mbs 

bedankt alvast 

Als de afstanden in je huis niet groter zijn dan 100meter en de snelheden niet hoger hoeven zijn dan 1000Gbit (moet je echt meer dan 1000 huisgenoten in een heel slecht opgezet LAN hebben), dan is Cat5e meer dan genoeg. 

KPN ondersteunt voorzover ik weet in de prive sector trouwens niet hoger.

Als je alles op Internet zou geloven, dan moet je minstens in een Bugatti Chiron rijden. Maar die is ook heel onhandig in de stad. 


Cat 5e is prima. Daar kan je snelheden van 1000 mbit over halen. En sneller kan de Experiabox toch niet.

En ja, cat 6 is misschien beter. Een BMW is misschien ook beter dan een Opel. Betekent dat da iedereen in een BMW moet rijden en Opel waardeloze rotzooi is? Nou ... zo zwart-wit moet je het niet zien.


Dank voor u bericht , over die maximale snelheid wist ik wel daar kom ik toch niet over heen heb  maar 200mbs 

Het  was meer van die bandbreedte 100 mhz en 250 mhz bij CAT6 in hoeverre je dat gebruikt bij normaal gebruik wat ik al uitlegde  , je kan met 250 meer data verwerken maar ga ik die 150 Extra MHZ nodig heb met normaal gebruik wat ik al uitlegde 


Die mhz is een technisch dingetje waar je als normale gebruiker niets mee te maken hebt. Je moet kijken naar de mbit / seconden. Dat is de snelheid en bepaald hoeveel data er in een bepaalde tijd overheen kan.


MHz is wel belangrijk voor de snelheid

ik gebruik veel cat5e van :

https://www.se.com/nl/nl/product/VDICD115118/actassi-cable-lan-u-utp-4p-cat5e-euroclass-d-155mhz-lszh-305m/

en belangrijk is 100% koper en liever van een goed merk


Op deze pagina:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_over_twisted_pair

staat een tabel waar de relatie tussen datasnelheid (Mbit/s) en signaalbandbreedte (MHz) goed is weergegeven.

Alleen de regels met 1000BASE‑T (voor max 1000 Mbit/s) en 100BASE‑TX (voor max 100 Mbit/s) zijn eigenlijk van belang.

Met een 200 abo is de kabelsnelheid ook 1000 Mbit/s, alleen wordt er 80% van de tijd niks overgedragen. Dus na elk datapakketje 4x wachten.


Op deze pagina:

Dus na elk datapakketje 4x wachten.

Maar dat is wel heel relatief, het is niet een mens die wacht, maar een apparaat, die een snelheid bereikt die voor de meeste mensen inclusief ik niet te bevatten zijn. 

:joy:


Op deze pagina:

Dus na elk datapakketje 4x wachten.

Maar dat is wel heel relatief, het is niet een mens die wacht, maar een apparaat, die een snelheid bereikt die voor de meeste mensen inclusief ik niet te bevatten zijn. 

:joy:

Gewoon blijven oefenen lijkt me. 1000Gbit en 1000 huisgenoten kan ik dan weer niet bevatten, maar maar wie weet komt dat ooit nog.