Skip to main content

Hallo,

Sinds de overstap naar kpn heb ik problemen met de chromecast. De twee chromecast in huis zijn niet uit een lijst te selecteren. Chromecast gereset en dan werkt het voor een dag, maar de dag erna staan ze niet weer in de lijst. Op de tv wordt wel continue de foto ververst. 

Iemand tips? 

Alvast bedankt. 

Gr Michel 

Hoi @obelisk, zelf heb ik ook andere kanalen gebruikt, zonder resultaat.

 

Ik heb inmiddels een aantal Unify accesspoints achter t modem hangen, en de wifi van de box 12 uigezet. Geen problemen meer met de wifi gehad. Probleem ligt dus echt aan de box 12 wifi.


Hoi @obelisk, zelf heb ik ook andere kanalen gebruikt, zonder resultaat.

Ik heb inmiddels een aantal Unify accesspoints achter t modem hangen, en de wifi van de box 12 uigezet. Geen problemen meer met de wifi gehad. Probleem ligt dus echt aan de box 12 wifi.


Duidelijk, dat idee kan naar de prullenbak verwezen worden. Het lijkt er steeds meer op dat de laatste 2 generaties (v10a en 12) KPN boxen geen vooruitgang zijn.


Ook ik heb hetzelfde probleem.
Sinds 3 weken is bij mij door een KPN monteur de Experiabox V10 omgewisseld voor een V12. Mijn wifi-problemen voor de apparaten afzonderlijk zijn voorbij. Hoera. Echter kan ik zelden tot geen verbinding meer krijgen met mijn HP printer. De HP printer zelf is draadloos verbonden. Is ook te zien in mijnmodem.kpn. Echter is het me tot nu toe zelden gelukt om iets af te drukken. Wanneer het wel lukt is me een raadsel. Namelijk na herstarten modem, printer, verbinding opnieuw instellen, 5Gz uitzetten, etc. lukt het me niet om te verbinden. 

Raadselachtig. 
Graag hulp.


Voor nu het probleem “opgelost” door superwifi punten aan te sluiten op de v12 modem en de WiFi van de modem uit te schakelen. Nu blijven de HomePods wel te benaderen. 


Hier nu ook het probleem “opgelost" door de radio's van de V12 uit te zetten en alleen die van de experia wifi aan te houden...


Ha. Twee weken geleden een Box 12 gekregen als omruil, en Chromecast doet het slecht of niet. Maar ook mijn BlueSound Node  (om te streamen) heeft dezelfde kuren. Van HUN support kreeg ik vanmorgen de volgende aanbevelingen:

 

Please ask your router's manufacturer/internet service provider for the below settings:

Router Settings:
Multicast (mDNS) Enabled - Required for Bluesound Player Discovery
Dual Banding Disabled - This will cause confusion to the players as they are unable to connect to the 5GHz band
QoS Disabled - Will cause certain traffic to be prioritized and potentially cause unfavorable traffic between your players and app
DHCP Server Enabled - Required to assign IP Address to each Bluesound Player
IGMP Snooping Enabled - To prevent Multicast traffic from being seen as malicious traffic
DHCP Reservation on the IP Address of the Player - To make a more reliable connection

 

Ik heb geen idee of dit kan, of dit helpt, en of dit ook de Chromecast perikelen verhelpt. Misschien dat iemand hier iets mee kan?

 

Groet!

 


Het drama van nieuwe klant zijn van KPN wordt met de dag groter. Na een en al ellende met mobiel en ronduit bar slechte communicatie van KPN, ook rondom de glasvezel aansluiting, nu dit weer.

Nieuwe box, problemen met Chromecast Ultra en smart stopcontacten. Ik dacht dat het aan wifi6 lag en heb een gast netwerk opgezet met enkel 2.4ghz maar dat lost niets op. Ook zeer onhandig dat het onmogelijk is om 2.4ghz en 5ghz een aparte SSID te geven.

Blijkbaar ligt het al een hele tijd 'bij de leverancier', lekker makkelijk KPN, zet er even vaart achter zeg!


Ik ben het met logi eens. Het duurt inmiddels nu al meerdere malen. Die V10 heeft ook kuren gehad bij mij en heb inmiddels weer een V12 terug door een fout… deze weer terug gestuurd en weer een V12 terug. Ik word er ook een beetje moe van

Kan ik niet gratis een fritzbox krijgen tot dit gezeur is opgelost kpn?


...en heb een gast netwerk opgezet met enkel 2.4ghz maar dat lost niets op.

Een goede gastnetwerk behoort STA isolation te implementeren. Dat houdt in dat aangesloten apparaten onzichtbaar voor elkaar zouden moeten zijn. Casten via een een gastnetwerk hoort dan ook niet te werken.

Laat onverlet dat KPN deze meldingen zeer serieus zou moeten nemen want dat er iets niet goed zit met de wifi van de V12 is wel duidelijk.


@Logi, ik snap dat je baalt. Ik vind het verder wel bijzonder. Ik ervaar zelf helemaal geen problemen. Ook een Chromecast en slimme verlichting. Ik heb wel het WiFi protocol aangepast in de 12 anders kon mijn laptop de WiFi niet vinden. Heb je dat ook geprobeerd om te testen? 

Verder is het in onderzoek bij de leverancier inderdaad. Hopelijk komt daar snel meer duidelijkheid over.

 


Vlak voor kerst overgestapt naar KPN glasvezel en het lijkt erop dat ik dezelfde problemen heb. Chromecast v3 heeft nu 2x de verbinding verloren met het modem (V12 model). Alleen via een reset van de chromecast werkt hij weer. 

Daarnaast kon ik mijn Sonos one boxen (4x) niet verbinden met het modem als het 5Ghz signaal aan stond. Met mijn Ziggo modem kon ik het signaal (SSID) splitsen en had ik 0 problemen. Ik moet mijn rookmelders nog connecten maar vrees dat dit nog lastiger gaat aangezien die nog ‘dommer’ zijn.

Schrok wel ik dit topic doorlas en zag dat het al maanden duurt voordat KPN hier een antwoord op geformuleerd heeft

Naast een update van het modem bestaan er nog andere opties om het chromecast probleem op te lossen? Zoals het kopen van een accesspoint? Winkels zijn gesloten nu dus kan ook mijn v12 niet makkelijk om ruilen voor een v10…

@Bart_Z Wat bedoel je precies met WiFi protocol aanpassen?


WiFi apparatuur waarbij 2.4GHz en 5GHz WiFi niet afzonderlijk configureerbaar zijn komt er bij ons niet in.

De Experia/KPN Boxen, Experia WiFi's en “super"WiFi's staan bij ons dus op de zwarte lijst.

KPN moet echt wat gaan veranderen aan dat “verplicht” gelijk houden van de SSID's (namen) voor 2.4GHz en 5GHz, dit is echt voor velen een bron van ellende.

Ik roep KPN dan ook op om de firmware van alle door KPN geleverde WiFi apparatuur zo aan te laten passen dat 2.4GHz en 5GHz volledig onafhankelijk van elkaar kunnen worden geconfigureerd.


@Younidas The Wireless mode aanpassen:

 


Dat aanpassen (wifi 6 uitzetten) heeft geen nut dat is al eerder aangegeven.

 

Daarnaast ben ik benieuwd hoe jij aan een compleet ander design komt 😉?


@Logi, ik snap dat je baalt. Ik vind het verder wel bijzonder. Ik ervaar zelf helemaal geen problemen. Ook een Chromecast en slimme verlichting. Ik heb wel het WiFi protocol aangepast in de 12 anders kon mijn laptop de WiFi niet vinden. Heb je dat ook geprobeerd om te testen? 

Verder is het in onderzoek bij de leverancier inderdaad. Hopelijk komt daar snel meer duidelijkheid over.

 

Inmiddels is de vraag: Wat is ‘snel'? Wat gebeurt er als het niet snel is, maar bijvoorbeeld pas over twee weken? Het is een flink probleem, wat doet KPN ondertussen voor de ontevreden klanten?  Is er vandaag bijvoorbeeld nog gebeld met Sagemcom?  Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.


@Logi, ik snap dat je baalt. Ik vind het verder wel bijzonder. Ik ervaar zelf helemaal geen problemen. Ook een Chromecast en slimme verlichting. Ik heb wel het WiFi protocol aangepast in de 12 anders kon mijn laptop de WiFi niet vinden. Heb je dat ook geprobeerd om te testen? 

Verder is het in onderzoek bij de leverancier inderdaad. Hopelijk komt daar snel meer duidelijkheid over.

 

Inmiddels is de vraag: Wat is ‘snel'? Wat gebeurt er als het niet snel is, maar bijvoorbeeld pas over twee weken? Het is een flink probleem, wat doet KPN ondertussen voor de ontevreden klanten?  Is er vandaag bijvoorbeeld nog gebeld met Sagemcom?  Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Snel is het al lang niet meer natuurlijk, standaard reactie bij KPN is nu al mijn ervaring. Het ligt altijd ergens anders, maar je krijgt niet het vertrouwen dat men er bovenop zit en zijn best doet.


De opmerking ‘snel’ was natuurlijk cynisch . Maar de indruk is inderdaad dat er niet flink achterheen gezeten wordt. 


De opmerking ‘snel’ was natuurlijk cynisch . Maar de indruk is inderdaad dat er niet flink achterheen gezeten wordt. 

Klopt, we zeggen hetzelfde. 


Ik volg dit forum als sinds augustus. ik zag dat er maar geen oplossing kwam. uiteindelijk maar eens gebeld met KPN. Na het draaiboek doorgelopen te hebben gaf de beste man toe dat er een fout zat, maar dat het niet direct kan worden opgelost. "… want ja, dat is techniek hè.” Dus gaan we met 3 modem herstarten per dag door tot einde contract.:sob:

Zit er nu wel hard over na te denken om provider onafhankelijke apparatuur aan te schaffen en de hele boel gewoon te bridgen. Wat een gezever dit. Ik kwam voor kwaliteit en ik heb het gevoel dat ik bij NLE klant ben.


Vlak voor kerst overgestapt naar KPN glasvezel en het lijkt erop dat ik dezelfde problemen heb. Chromecast v3 heeft nu 2x de verbinding verloren met het modem (V12 model). Alleen via een reset van de chromecast werkt hij weer. 

Daarnaast kon ik mijn Sonos one boxen (4x) niet verbinden met het modem als het 5Ghz signaal aan stond. Met mijn Ziggo modem kon ik het signaal (SSID) splitsen en had ik 0 problemen. Ik moet mijn rookmelders nog connecten maar vrees dat dit nog lastiger gaat aangezien die nog ‘dommer’ zijn.

Schrok wel ik dit topic doorlas en zag dat het al maanden duurt voordat KPN hier een antwoord op geformuleerd heeft

Naast een update van het modem bestaan er nog andere opties om het chromecast probleem op te lossen? Zoals het kopen van een accesspoint? Winkels zijn gesloten nu dus kan ook mijn v12 niet makkelijk om ruilen voor een v10…

@Bart_Z Wat bedoel je precies met WiFi protocol aanpassen?

Hetzelfde verhaal als de rest van de gebruikers in dit topic. V12 modem + drama met chromecast, google nest mini en sonos speakers enz. T.a.v. de vraag hierboven, ja er zijn alternatieve oplossingen. 

1: Je kan de modem/router van KPN vervangen door een eigen modem: Afhankelijk van de diensten die je afneemt (alleen internet of internet+TV+telefonie) heeft je modem/router andere functies nodig. Zelf heb ik voor deze oplossing gekozen door een router te gebruiken die ik nog op zolder had liggen (glasvezel + alleen Inet abonnement) moeilijkheidsgraad → gevorderde gebruiker + affiniteit/ervaring met (thuis)netwerken.

2: Experiabox in Bridgemodus: Je experiabox puur als modem gebruiken en je LAN netwerk regelen met een eigen router. Moeilijkheidsgraad → gevorderde gebruiker (met degelijke google skills)

3: access point(s) gebruiken voor de WiFi: Access point(s) bedraad aansluiten, WiFi van de Experiabox uitzetten en draadloos WiFi signaal van de access points goed configureren. moeilijkheidsgraad → niet heel ingewikkeld, zolang je je weg een beetje kan vinden in de configuratie menu's van de router en accespoints.

Oplossing 1 werkt sowieso (zelf nu draaiende), optie 2 & 3 zouden moeten werken voor zover ik weet. Maar hoor het graag wanneer ik hier mis zit.


1: Je kan de modem/router van KPN vervangen door een eigen modem: Afhankelijk van de diensten die je afneemt (alleen internet of internet+TV+telefonie) heeft je modem/router andere functies nodig. Zelf heb ik voor deze oplossing gekozen door een router te gebruiken die ik nog op zolder had liggen (glasvezel + alleen Inet abonnement) moeilijkheidsgraad → gevorderde gebruiker + affiniteit/ervaring met (thuis)netwerken.

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

 

2: Experiabox in Bridgemodus: Je experiabox puur als modem gebruiken en je LAN netwerk regelen met een eigen router. Moeilijkheidsgraad → gevorderde gebruiker (met degelijke google skills)

Een Experia/KPN Box kan niet in bridgemode.


Om maar niet altijd met een negatieve update te komen: inmiddels ben ik toch al bijna een week deze problematiek niet tegen gekomen en blijven al mijn apparaten online en zichtbaar voor elkaar.

 

Ik heb niets gewijzigd en ik kan niet 1-2-3 zien of de modem een update heeft gehad, dus waarom het nu ineens wel blijft werken weet ik niet.

Ik hoop dat het geen toevalstreffer is. 


Het ligt bij de leverancier. Zij onderzoeken het. Bij een update zal ik dat delen

En ik begrijp van @GlennK nu geen problemen meer heeft. Heel fijn dat je geen problemen meer ervaart. 


Helaas, ik heb te vroeg gesproken. Inmiddels is het probleem toch weer terug. Ik had gehoopt dat er op de achtergrond misschien iets was geüpdatet maar dat lijkt dus niet zo te zijn.

We wachten verder af. 


Dat is wel jammer. 😞 Hopelijk binnenkort meer informatie. 


Hier ook de bovengenoemde klachten met de V12. Alle suggesties voor het aanpassen van instellingen op de V12 uit deze thread geprobeerd maar zonder succes. Een reboot is het enige dat - tijdelijk - werkt, maar is natuurlijk niet werkbaar en bovendien irritant.

Ik heb het gevoel aan het lijntje gehouden te worden met KPN die al maanden meldt dit ‘in onderzoek’ te hebben bij de leverancier. Kan hier niet iets meer vaart en gewicht achter gezet worden?