Skip to main content

Hallo,

Sinds de overstap naar kpn heb ik problemen met de chromecast. De twee chromecast in huis zijn niet uit een lijst te selecteren. Chromecast gereset en dan werkt het voor een dag, maar de dag erna staan ze niet weer in de lijst. Op de tv wordt wel continue de foto ververst. 

Iemand tips? 

Alvast bedankt. 

Gr Michel 

De SuperWiFi en de 12 gebruiken niet dezelfde SSID. Het zijn dus twee aparte netwerken. Ik vermoed dan ook dat je de WiFi van de SuperWiFi gebruikt.


De SuperWiFi en de 12 gebruiken niet dezelfde SSID. Het zijn dus twee aparte netwerken. Ik vermoed dan ook dat je de WiFi van de SuperWiFi gebruikt.

Dat zou niets uit mogen maken, het gaat namelijk niet om met welke wifi de Chromecast verbonden is maar of de Chromecast zich in hetzelfde subnet bevindt als het apparaat waarmee je gaat casten.


De SuperWiFi en de 12 gebruiken niet dezelfde SSID. Het zijn dus twee aparte netwerken. Ik vermoed dan ook dat je de WiFi van de SuperWiFi gebruikt.

Dat klopt inderdaad. Aangezien Superwifi steeds vaker uitgeleverd wordt, is het handig denk ik als toekomstige klanten weten dat de problemen in deze setting niet optreden. Wist ik om eerlijk te zijn ook niet...


Ik zie dat mijn software version SGEJ1000020A geupdate is naar SGEJ1000020C.

@Bart_Z weet jij meer?


Ik zie dat mijn software version SGEJ1000020A geupdate is naar SGEJ1000020C.

Die update heeft naar mijn weten alleen te maken met het vervangen van het SSL certificaat omdat de oude ingetrokken was en daardoor de beheeromgeving van de V12 (en V10a) niet meer bereikbaar was.


@nivong, dat is inderdaad de certificaat update


Ik en vele andere met mij die een V12 modem van de KPN in bruikleen hebben “verliezen” constant chromecast devices. De huidige situatie dat een router reboot dit weer voor ongeveer een dag “oplost” heeft een behoorlijke impact en kan alleen manueel gedaan worden.

Ook de “workaround” om alleen WIFI op 2.4G aan te zetten op de router heeft impact (drukke WIFI 2.4G band met verlies van connectiviteit tot gevolg, lagere WIFI snelheid mogelijk via 2.4G dan via 5G, etc.)

@Kpn Is er al een datum per wanneer het chromecast probleem indien WIFI 2.4G en 5G beide actief zijn, opgelost wordt op het V12 modem. 


Ik zie dat mijn software version SGEJ1000020A geupdate is naar SGEJ1000020C.

@Bart_Zweet jij meer?

Waar kun je zien wat je huidige versie is?  Staat er een automatische update optie aan?
 


Onder "My Modem - Device Info".

Experia Boxen worden normaliter automatisch geupdate.


Zelfde probleem hier met de Chromecast en de V12 Experiabox. Van alles geprobeerd maar niet stabiel te krijgen. Dat KPN een probleem zoals dit zo niet serieus neemt vind ik ongelooflijk en getuigen van puur amateurisme. 6 maanden doen over een probleemanalyse van een modem die ze op grote schaal uitrollen (en nog steeds verstrekken) en nadat ze eindelijk het probleem erkennen niet kunnen aangeven hoe lang het duurt voor er een oplossing komt. Gegeven de periode die het heeft geduurd om tot überhaupt erkenning van het probleem te komen heb ik weinig hoop dat er snel een bruikbare oplossing is. Het heeft gewoon geen prioriteit voor KPN. Zij sluiten liever nieuwe klanten aan dan dat ze deze klanten een goede service verlenen. Ik ben zwaar teleurgesteld in KPN. Ik had verwacht dat KPN beter met haar klanten zou omgaan en met een passende oplossing zou komen. Niet dus. Nooit meer KPN.


Ja ik heb nu sinds 3 dagen Super WiFi, en dan is het probleem opgelost. Wel een dure oplossing, maar het was het mij wel waard.. het scheelt in ieder geval een hele hoop frustratie!


Hallo Forum-leden,

Graag meld ik mij als nieuw slachtoffer van de Chromecast versus Sagemcom KPN Box 12 problematiek.

Afgelopen maandag ben ik door KPN aangesloten op hun glasvezelnetwerk. Het modem is de Sagemcom KPN Box 12. Aan mijn Sharp TV hangt een Chromecast. Vanavond wilde ik die voor het eerst weer gebruiken. Ander modem (voorheen Ziggo), dus andere modem naam en WW. Via de Google Home App de CC even weer opnieuw toevoegen, modem kiezen, WW invoeren en gaan. Maar helaas ….

”Kan niet communiceren met je Chromecast”.

Eens even op die melding gezocht en in dit Forum belandt. Wat een drama zeg. Blijkbaar een issue wat al ik weet niet hoe lang loopt en waar KPN niet bij helpt c.q. geen oplossing voor biedt? Of heb ik iets gemist?

Is er iemand die in een paar zinnen aan kan geven of dit probleem makkelijk op te lossen is?

De hele thread rondom dit issue is namelijk behoorlijk lang en er is door jullie al veel geprobeerd. Ik kan er echter slecht uithalen of er nu al een definitieve oplossing voor dit probleem is.

Of is het wellicht beter dat ik KPN vraag om alles maar weer weg te halen en weer terug te gaan naar Ziggo?

Ik hoor graag van jullie. En alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet, Reinier Markus


Oplossing is er niet. Zo nu en dan doet hij het bij mij. Wat bij mij werkt is de Chromecast altijd aan laten staan dmv USB voeding in de 220 en als je de Chromecast dan niet ziet de wifi van je cliënt (telefoon bv) een paar keer uit en aanzetten helpt. Soms doet de ene telefoon het wel en de andere niet. Dan is dat nog een optie. Voor de rest is er geen oplossing.

 

Tenzij @Bart_Z al een update heeft voor ons.


Hoi Nivong,

Bedankt voor de reactie. Maar zo te lezen ben jij al verder dan ik. Ik moet er eerst nog voor zorgen dat ik mijn Chromecast op de nieuwe KPN Box 12 (dat is dus mijn client wifi, zoals jij dat noemt) krijg. Daar kom ik vanuit de Google Home App niet aan toe omdat ik dan de melding ”Kan niet communiceren met je Chromecast” krijg. Dus net als het lijkt te lukken, loop ik vast. Als ik jouw reactie lees dan doet die het van jou dus af en toe wel. Ik heb het met mijn Samsung Android telefoon (M51) en de Samsung A70 van mijn vrouw geprobeerd. Allebei geen resultaat. En eerst nog even de Google Home App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd natuurlijk om er zeker van te zijn dat ik daar de meest recente versie van heb gebruikt.

En inderdaad maar even afwachten of @Bart_Z nog een laatste update heeft.

Fijne avond! Reinier


Hallo Forum-leden,

Graag meld ik mij als nieuw slachtoffer van de Chromecast versus Sagemcom KPN Box 12 problematiek.

Afgelopen maandag ben ik door KPN aangesloten op hun glasvezelnetwerk. Het modem is de Sagemcom KPN Box 12. Aan mijn Sharp TV hangt een Chromecast. Vanavond wilde ik die voor het eerst weer gebruiken. Ander modem (voorheen Ziggo), dus andere modem naam en WW. Via de Google Home App de CC even weer opnieuw toevoegen, modem kiezen, WW invoeren en gaan. Maar helaas ….

”Kan niet communiceren met je Chromecast”.

Eens even op die melding gezocht en in dit Forum belandt. Wat een drama zeg. Blijkbaar een issue wat al ik weet niet hoe lang loopt en waar KPN niet bij helpt c.q. geen oplossing voor biedt? Of heb ik iets gemist?

Is er iemand die in een paar zinnen aan kan geven of dit probleem makkelijk op te lossen is?

De hele thread rondom dit issue is namelijk behoorlijk lang en er is door jullie al veel geprobeerd. Ik kan er echter slecht uithalen of er nu al een definitieve oplossing voor dit probleem is.

Of is het wellicht beter dat ik KPN vraag om alles maar weer weg te halen en weer terug te gaan naar Ziggo?

Ik hoor graag van jullie. En alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet, Reinier Markus

 

Een oplossing is dus superwifi nemen. Dan heb je nooit problemen. Als nieuwe klant had je die normaliter gratis kunnen krijgen. Of heb je voor de 6 maanden korting gekozen? Misschien valt dat nog terug te draaien. Anders is het wachten op de update die tzt komt. 
 


Beste Zuid-Limburg,

Dank je wel voor jouw reactie. Bij dit abonnement zaten ook 2 gratis SuperWifi punten. Als gezegd: de monteur heeft de zaak afgelopen maandag aangesloten. De WiFi is huis is overal prima dus ik heb de SuperWifi punten nog niet in gebruik. Ik heb nu voor 2 u. vanmiddag een afspraak met een adviseur van KPN. Aan hem/haar zal ik het probleem voorleggen en vragen wat er gedaan moet worden. 

Vers van de pers: de adviseur belde al. Aansluiten op SuperWiFi punt inderdaad of het V12 modem omruilen tegen een V10 modem. Ik ga eerst het 1e proberen. Mocht dat niet lukken dan eventueel het omruilen.

Ik zal nog wel even posten hoe het afgelopen is.

Met vriendelijke groet, Reinier Markus


Beste Zuid-Limburg,

Dank je wel voor jouw reactie. Bij dit abonnement zaten ook 2 gratis SuperWifi punten. Als gezegd: de monteur heeft de zaak afgelopen maandag aangesloten. De WiFi is huis is overal prima dus ik heb de SuperWifi punten nog niet in gebruik. Ik heb nu voor 2 u. vanmiddag een afspraak met een adviseur van KPN. Aan hem/haar zal ik het probleem voorleggen en vragen wat er gedaan moet worden. 

Vers van de pers: de adviseur belde al. Aansluiten op SuperWiFi punt inderdaad of het V12 modem omruilen tegen een V10 modem. Ik ga eerst het 1e proberen. Mocht dat niet lukken dan eventueel het omruilen.

Ik zal nog wel even posten hoe het afgelopen is.

Met vriendelijke groet, Reinier Markus

Succes. Opmerkelijk dat de monteur de superwifi niet meteen heeft aangesloten als deze bij het pakket zat. Dat gebeurde bij mij 2 weken geleden wel, zonder vragen sloot hij deze aan. 


Beste Zuid-Limburg,

T.a.v:

Opmerkelijk dat de monteur de superwifi niet meteen heeft aangesloten als deze bij het pakket zat. Dat gebeurde bij mij 2 weken geleden wel, zonder vragen sloot hij deze aan. 

Mee eens. Maar wellicht kende de monteur de CC / KPN Box 12 problematiek niet. Ik heb de adviseur het advies (ha ha) gegeven om de monteurs hierover te informeren. Zal lastig zijn voor KPN want geen eigen personeel. Allemaal externe inhuur. Flexibele schil. Je kent het wel.

Groetjes, Reinier 


Nou, even een update ter lering en ter vermaak. 

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. 

SuperWifi punt geïnstalleerd.

CC geprobeerd te koppelen aan de WiFi.

Zelfde melding. 

”Kan niet communiceren met je Chromecast”.

Zucht.

Idee. CC terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Er zit een knopje op om dit te doen. Dus gedaan. 

En daarna kon ik de CC wel aan de WiFi koppelen. 

En als bonus doet de CC het ook nog. 

Een meevaller. Wat een bevalling. 

Bedankt voor jullie hulp en succes allemaal. 

Met vriendelijke groet, Reinier Markus 


Fijn dat het nu werkt @RMARMA, CC was waarschijnlijk nog aan jouw oude WiFi gekoppeld terwijl jouw telefoon al op de nieuwe zat. 

 

En verder komt er binnenkort een update aan voor de Box 12. Exacte datum weet ik nog niet, maar zal niet heel lang meer duren. 


Bij ons zijn er ook problemen ontstaan met streamen via de Chromecast nadat we de welbekende KPN Box 12 in gebruik hebben genomen. Het betreft hierbij zowel een ingebouwde Chromecast als een dongle. Het rare is alleen dat streamen via de YouTube en Netflix apps vaak wel werkt, maar via de apps van Twitch en Videoland bijvoorbeeld weer niet. Terwijl dit binnen Ziggo netwerken bij vrienden thuis geen enkel probleem is. Alle apps zijn up to date en de firmware van de Chromecast heeft ook de laatste versie. Iemand anders die ook dezelfde problemen heeft? En weet iemand of dit ook aan de v12 box kan liggen of dat ik het probleem ergens anders moet zoeken? 

 

Alvast bedankt! 


Ik heb nog niet gehoord dat er een verschil zit tussen apps. Wel gewoon het wegvallen van de Chromecast van de WiFi. Na een herstart werkt het dan weer. Dit wordt opgelost met een nieuwe firmware update die eraan komt. 


Chromecast is bij mij stabiel te krijgen door op het V12 moden WIFI 5G uit te zetten (dat gaat wel ten koste van snelheid) wellicht helpt dit tot die update er eindelijk komt……...


Hier hetzelfde, 5GHz band uitgezet en sindsdien werkt alles al 2 weken probleemloos. Met alleen 2.4GHz inderdaad minder snelheid, maar nog altijd veel beter dan het oude v8 modem.
 

Hopelijk komt de firmware up-date snel, want dit is natuurlijk een noodoplossing. 


Inmiddels zijn we 8 maanden verder!!!! Hoe moeilijk is deze update? En ook 0 compensatie vanuit KPN. Wat een hoop ellende is KPN.

 

Gaan we nog wat doen of ga jij, Bart, elke keer weer zeggen dat er aan gewerkt wordt?