Skip to main content

Beste mensen, ik heb een vreemd probleem. Ik hebt twee Chromecast Ultra's. Eén daarvan begon steeds vaker te haperen (wifi verloren) waarna ik hem aan de praat moest krijgen door de stroom er even af te halen. Nadat ik dat beu was, heb ik besloten de Chromecast te resetten naar de fabrieksinstellingen.

Hierna doet zich het vreemde euvel voor dat de voorheen supersimpele installatie nu continu mislukt. De Chromecast vind de wifi niet. Mijn mobiele telefoon (zowel iPhone als Android) zien de Chromecast niet of nauwelijks. Ik denk dat ik alle fora en instructies op internet al gehad heb. Ik weiger te geloven dat mijn Chromecast van 4 jaar oud ineens stuk is, het moet een oorzaak hebben. De Chromecast bevind zich 6 a 8 meter op de begane grond van de Experiabox af en heeft het altijd moeiteloos gedaan met 4K kwaliteit.

 

Wat heb ik al geprobeerd:

Chromecast terug naar fabrieksinstellingen

Experiabox V10 terug naar fabrieksinstellingen (harde reset met paperclip)

Google Home app opnieuw geïnstalleerd

Telefoons aan en uit gezet

Met mijn Chromecast 1 meter naast de wifi gaan zitten

Zowel de 2.4 als 5 Ghz frequentie geven geen resultaat

 

Ik weet dat het belangrijkste euvel is dat je op goede wifi-frequentie moet zitten, dus daar ging al mijn aandacht naar uit. Op de tv blijft een melding verschijnen: er is een netwerkprobleem. Op mijn telefoon zie ik de Chromecast niet (of heel soms ziet de telefoon hem wel, maar dan alleen zo'n nummer bijv. “Chromecast1360”, maar toevoegen aan het Huis lukt niet. Die 4 cijferige identificatiecode verschijnt niet. Ik krijg er geen toegang toe.

In welke hoek moet ik een oplossing zien te vinden? Nieuwe (modernere) Experiabox?

Heeft u alleen een Experiabox? En geen WiFi versterkers? 


Klopt, ik heb geen wifi versterkers.


Mijn Bluetooth staat ook aan


Als jouw telefoons niet of nauwelijks met WiFi van de chromecast kunnen verbinden is er iets mis met je chromecast. Voor de installatie maak je eerst verbinding met de WiFi van de chromecast direct. Na de installatie gaat hij verbinding maken met de WiFi van je modem. 
 

btw de ultra heeft toch een utp poort. Sluit hem eens direct aan via een kabel. 


Het is ineens opgelost na ontelbare pogingen. Ik had op mijn telefoons bij Privacy bij de Google Home app de Locatievoorziening ingesteld als “Gebruik van de app”. Oftewel, niet continu mijn locatie delen (batterijbesparend).


Toen ik instelde dat dat de app ‘Altijd’ mijn locatie deelt, vond mijn iPhone gelijk de Chromecast Ultra en was het installeren zo gepiept.

Deze tip had ik nog nergens gelezen, en ik vind het ook raar.

 

Na een week zonder kan ik nu weer heerlijk casten!

 


Hier hetzelfde probleem, een reset van de modem heeft het probleem opgelost.