Skip to main content

Ik heb een Harman Kardon Citation oasis als wekkerradio. De wekker staat ingesteld op DAB Alarm On.

Ik heb al langere tijd het probleem dat de wekker dan soms geen geluid maakt terwijl op het display te zien is dat deze wel afgaat. Soms een paar keer een vaste dag per week, soms random.

De wekker staat ingesteld op elke werkdag op een vaste tijd en wordt nooit verzet.

Normaal speelt de wekker een uur lang muziek voordat deze automatisch stopt, dat is sinds kort nog maar 10 minuten. 

Sinds een week of 3 ervaar ik nog meer mankementen, dan begint de radio 's nachts om een uur of 2 of 3 ineens muziek te spelen, Op Random tijden, niet op een vol uur of kwartier of zo.

Dit gebeurt zelfs nu ik de wekker helemaal uitgeschakeld heb via de app (vakantie), er staat geen timer ingesteld.

Er is ook niemand die met de bluetooth/wifi verbonden is en een grap met mij probeert uit te halen. Ik heb hierbij vannacht zelfs de google home app geopend om dit te controleren, dan zie ik enkel “AUX” wat je ook ziet wanneer de radio functie normaal gebruikt wordt.

Ook ben ik sindsdien ineens het DAB+ kanaal van Radio10 kwijt en krijg dit niet meer gevonden (auto tuning), of heeft dat maken met de recente DAB+ frequentie veilingen?

Ik heb gehoord dat een paar weken terug de google home app geupdate is en dat meer mensen problemen met google Home hebben, maar zie daarvan betreffende Citation Oasis op internet niets terug.

Hoi @Fam Schreurs . Welkom op het forum.

Hier kan ik je niet bij helpen. Ik heb geen idee wat er aan de hand is.  

Toevallig heb ik hier naast mijn bureau ook een DAB radio’tje staan.   Die heeft gelukkig geen eigen wil. Ik hoop dat de community er iets zinnigs over kan zeggen.

@PeterG  jij enig idee? 

Geen idee Erwin.

Hoe oud is die wekkerradio? 

Al eens gewoon even enkele minuten stroomloos gehad? Foutje i.d. software gaan er dan ook nog wel eens uit (want dan haalt ie dat weer uit het RAM geheugen).

Hij lijkt me storing / defect te vertonen.

Hier exact hetzelfde probleem. Radio gaat midden in de nacht uit zichzelf aan en autoscan functie zegt dat hij 74 zenders heeft gevonden, maar het zijn er maar een stuk of 12. Inderdaad geen Radio 10 en de NPO zenders.

Hallo @Fam Schreurs ,

Ik zou als ik jullie was de verbinding met internet verbreken in die radio. Dan heb je alleen nog maar DAB+-ontvangst. Verder de radio helemaal opnieuw instellen waarbij je mogelijk de ontvangst iets kan verbeteren door de antenne iets te verplaatsen. 

Wat Radio 10 betreft: Per 1 september 2023 gaan ze verhuizen naar de frequentie waar nu Radio Veronica zit.  Je hebt een aardige kans dat de ontvangst per 1 september 2023 dan beter gaat lukken. Als het goed is, hoef je per 1 september niets te wijzigen in jouw radio, maar eventueel kun je op 1 september 2023 een nieuwe zenderscan doen.      

Dank Noordzee.

Al meerdere malen factory reset gedaan en alles opnieuw ingesteld. Geen resultaat. Het gaat er niet om of de DAB+ goed ontvangt, maar hij slaat de zenders niet op. Sterker nog, als je de ontvangst verslechtert, door de antenne in te korten, dan vindt hij Radio 10 wel en slaat hem op. Maar opnieuw slechts een twaalftal zenders.... Grootste probleem is dus de radio die in de nacht spontaan aan gaat.

Graag gedaan @Joost J. Den Haan ,

Ik hoop dat het probleem oplost, doordat er geen verbinding meer is met het WiFi-netwerk. 

Als dat daarna nog steeds gebeurt, dan is de radio gaar en zou ik een nieuwe kopen. Een DAB+-wekkerradio heb je al voor enkele tientjes. 

Ik hoop dat het probleem oplost, doordat er geen verbinding meer is met het WiFi-netwerk. 

Als dat daarna nog steeds gebeurt, dan is de radio gaar en zou ik een nieuwe kopen. Een DAB+-wekkerradio heb je al voor enkele tientjes. 

@Joost J. Den Haan 

Heb je de verbinding met internet al verbroken in de Citation Oasis DAB? 

Ja. of toch de fabrikant/verkopen bellen/mailen .  

Hallo @Fam Schreurs ,

Ik zou als ik jullie was de verbinding met internet verbreken in die radio. Dan heb je alleen nog maar DAB+-ontvangst. Verder de radio helemaal opnieuw instellen waarbij je mogelijk de ontvangst iets kan verbeteren door de antenne iets te verplaatsen. 

Wat Radio 10 betreft: Per 1 september 2023 gaan ze verhuizen naar de frequentie waar nu Radio Veronica zit.  Je hebt een aardige kans dat de ontvangst per 1 september 2023 dan beter gaat lukken. Als het goed is, hoef je per 1 september niets te wijzigen in jouw radio, maar eventueel kun je op 1 september 2023 een nieuwe zenderscan doen.      

Goedemorgen @Noordzee  @PeterG , @Joost J. Den Haan , @Erwin_ 

Dank voor jullie reacties, de factory reset heb ik reeds gedaan dat leverde niets op. De radio heeft ook een "service”-USB aansluiting waarmee ik deze op mijn laptop heb aangesloten en via het IP adres uitgelezen. Ook daar heb ik een software update controle uitgevoerd, geen resultaat, kan er verder niets mee instellen.

Wifi uitschakelen is voor de wekker functionaliteit en besturing helaas geen optie, deze radio is helaas enkel voice controlled in te stellen via de google home app. Ik heb deze  juist als wekkerradio gekocht. Pech is ook nog dat het een erg duur cadeau voor mezelf was dat je niet even bij het grofvuil zet. Daarbij er ook echt geen andere manier of Harman-Kardon app is om deze radio in te stellen, als dat kon had ik het allang gedaan. Ik heb dit op het werk ook al eens aangehaald, daar hoor ik dat de Google home app een paar maanden geleden geupdate is en dat anderen daar op andere apparaten problemen mee hebben. Mijn problemen zijn ook een paar maanden geleden ontstaan. 

Het wifi bereik was in het begin een probleem waardoor de wekkerradio niet correct werkte (geen wekker bij geen wifi ontvangst), ik heb daarvoor een extra wifi mesh steunpunt (Fritz repeater 2400 op Fritzbox 5490) in de buurt van de slaapkamer geplaatst waarna het wifi ontvangst prima is en alles lange tijd correct werkte. Ook deze heb ik al gereset en opnieuw ingesteld, ook daar geen verbetering/verandering.

Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem, laatst ging de radio s'nachts 2x aan, nu gaat het weer 2 dagen goed. Ik vraag me continu af waar dat aan kan liggen, heeft het internet of de wifi op dat moment een "Hick-up” of wat triggert de radio om aan te gaan? (of gebeurt het als snurk ????). Heb ook al de wifi repeater uitgetrokken maar daar gaat de radio niet van aan. De radio gaat normaal alleen aan als je een van de preset buttons bedient. Het is ook nooit dat de radio overdag ineens aanstaat, het gebeurt altijd s’nachts en ik moet deze ook met de middelste drukknop uitzetten. Ik denk dat deze dus niet door google home wordt gestart want dat gaat via Tune-in en die kun je enkel met spraak weer uitzetten net als de wekker.

@Joost J. Den Haan heb jij ook wel eens dat de wekker afgaat zonder dat er geluid uit de radio komt? dat komt bij mij ook wel eens voor, het display licht op, het wekker icoon knippert in beeld maar geen geluid. Als ik dan “Hey Google stop” zeg dan stopt dat alles zoals normaal als er wel geluid is en kan ik handmatig de radio aanzetten en krijg ik wel gewoon muziek, dus het is ook niet dat het DAB station op dat moment uit de lucht is. De dag erna werkt het dan weer gewoon( of soms ook niet).

Ik heb tijdens een wekker zonder geluid Google home al eens gevraagd hoe laat de wekker stond en kreeg ook netjes antwoord met de toevoeging “en die gaat nu af”. Op de vraag waarom ik dan niets hoor kreeg ik dan weer geen antwoord :-(

@Noordzee Ik ben al in contact met de Harman servicedesk, maar die verwijzen eerst naar de verkoper, dat schiet niet op, dit zijn echt een interne technisch (software) problemen in de radio. Verder vragen ze ook eerst naar garantie,  maar daarmee ben ik wel in gesprek dus dat is een goed teken. Hun eerste instructie was ook factory reset. Als ik via dat kanaal nieuws heb zal ik het weer posten.

Ook dank voor de info over de nieuwe DAB Frequentie van Radio10, radio Veronica ontvang ik prima en heb ik nu al als voorkeur ingesteld, dus dat komt volgende week wel goed.

@Fam Schreurs Exact dezelfde problemen als jij, alleen niet dat de wekker afgaat zonder geluid. Heb wel dat de automatische scanfunctie aangeeft 74 zenders opgeslagen te hebben terwijl dat er in werkelijkheid slechts 12 zijn. Enige dat helpt om radio niet s nachts te laten spelen is WiFi uitzetten. Maar zoals je zegt is dat geen optie omdat de wekker van weer niet werkt. Het is een drama.

Man man. Zo'n complex ding om wakker te worden. 

Hoe stel je 'm in als je internet uitvalt? Bijvoorbeeld dagenlang bij een kabelbreuk. Dan moet je 'm toch ook zonder internet/wifi kunnen gebruiken.

Hier een DAB+ wekker radio zonder enkele internet connectie. Werkt prima 🙂

En kost(e) maar € 44. Werkt uitstekend. Maar wat duurder ook heel mooie te krijgen. 

Noem mij maar ouderwets maar als internet / wifi niet nodig is dan ook niet gebruiken. 

Koelkast, wasmachine, vaatwasser, stofzuiger, grasmaaier, verlichting en meer heb ik al langs zien komen. Door commercie gecreëerde behoefte om verkoop te krijgen. Maar alleen leuk speelgoed in mijn optiek. 

Koop dus een internet loze. 

Tot zover mijn advies. En zicht op huidige tijd met overdreven afhankelijkheid en gebruik van internet. En wifi.

Ook ik gebruik een DAB+-wekkerradio. Voor enkele tientjes gekocht. Werkt uitstekend. Keuze genoeg in de winkels of via internet. 

In mijn hobbykamer en in de huiskamer staan uitgebreidere DAB-radio's. Met bv een slide-show en een beter geluid.

Die DAB+-radio in de slaapkamer staat steeds maar heel kort aan.   

Ik zou die Citation Oasis DAB van Harman Cardon dan maar in een andere ruimte plaatsen. Mogelijk heb je er daar nog wat aan? Maar niet gebruiken als wekkerradio.   

Man man. Zo'n complex ding om wakker te worden. 

Hoe stel je 'm in als je internet uitvalt? Bijvoorbeeld dagenlang bij een kabelbreuk. Dan moet je 'm toch ook zonder internet/wifi kunnen gebruiken.

Hier een DAB+ wekker radio zonder enkele internet connectie. Werkt prima 🙂

En kost(e) maar € 44. Werkt uitstekend. Maar wat duurder ook heel mooie te krijgen. 

Noem mij maar ouderwets maar als internet / wifi niet nodig is dan ook niet gebruiken. 

Koelkast, wasmachine, vaatwasser, stofzuiger, grasmaaier, verlichting en meer heb ik al langs zien komen. Door commercie gecreëerde behoefte om verkoop te krijgen. Maar alleen leuk speelgoed in mijn optiek. 

Koop dus een internet loze. 

Tot zover mijn advies. En zicht op huidige tijd met overdreven afhankelijkheid en gebruik van internet. En wifi.

Ja als ik dit vooraf had geweten dat had ik deze radio niet gekocht. Om het ding met Google home aan de praat te krijgen was al een klus, maar dat was het eerste apparaat dus alles was nieuw. Alles heeft het eerste jaar ook vrijwel probleemloos gewerkt. Ik ben een techneut en wil wel graag een beetje bij de tijd blijven maar je hebt volkomen gelijk, allemaal onnodige poespas waar enkel storingen op kunnen ontstaan. Ook je opmerking betreffende geen wifi = geen wekker had ik me niet gerealiseerd. Waarom worden de Home settings niet in de wekker opgeslagen zodat deze wel afgaat bij wifi of stroomuitval? Hij heeft ten slotte wel een back-up batterij.

De programmeurs kunnen nog wel wat tips gebruiken. 

Even een update:

Zes weken geleden zocht ik contact met HK met betrekking tot mijn Harman Kardon Citation Oasis DAB+ wekkerradio:

- Elke nacht gaat de DAB+ radio meerdere malen uit zichzelf aan (alleen 's nachts)

- Het toestel slaat niet alle gescande radiozenders op

Deze klachten ontstonden na de laatste firmware update van het toestel.

Inmiddels zijn we ruim anderhalve maand verder, heb ik met vijf verschillende mensen contact gehad en zijn er meer dan twintig (20) emails gewisseld. Alles zonder enige voortgang of resultaat. De wekkerradio is rommel en de customer support levert broddelwerk. Ik ben er klaar mee en heb het contact verder verbroken. Nooit meer Harman Kardon voor mij!

Ik volg want ik ervaar het zelfde probleem!

hier springt sinds enige tijd ook de radio op random tijdstippen vanzelf aan wat uiteraard s nachts super vervelend is. Soms wel tot 4x op 1 nacht 🥵

ook kan ik het volume van de wekker niet meer aanpassen. Ik zet de radio op 5% en toch gaat het alarm af op een equivalent van 20%. Om te testen heb ik het volume op 50% gezet en dan een wekker op 1 minuut later dan de huidige tijd, dan gaat de wekker wel met een volume van 50% als ik dan het volume weer op 5% zet en opnieuw een wekker op 1 minuut later gaat deze weer met een volume van 20%

Ik heb ook wel vaker gehad dat inderdaad de wekker afging zonder geluid. Als je echter op het knopje met het alarm blijft duwen kan je DAB aan of afzetten voor de wekker. Ik ging er altijd van uit dat ik per ongeluk mijn gsm met de rand op dat knopje legde bij het opladen en zo misschien de DAB afzette?

Ik heb al een factor reset uitgevoerd, de Google home app verwijderd en opnieuw ingesteld, de wekker een uur van de stroom gehaald…

niets lijkt te helpen. Hopelijk komt HK snel met een firmware update anders vrees ik dat deze wekker niet langer bruikbaar blijft…

@Bruno Janssen Ik vrees dat je hoop op een oplossende firmware update van HK ijdel is. Het probleem speelt al geruime tijd (enkele maanden nu) en is nog nergens erkend door Harman. Waarschijnlijk ook onvoldoende Oasis wekkers verkocht om er wat spoed achter te zetten. 

Hetzelfde probleem: de radio gaat ‘‘s nachts ineens aan. Inmiddels de stekker eruit getrokken en HK gebeld/gemaild/geappt. Ze erkennen dat er iets mis is met de software en ze zijn ‘druk bezig met het ontwikkelen van een update’. Ze kunnen alleen geen tijdspad geven en ze vinden het duidelijk irritant als je erom vraagt.

Het duurt al maanden. En dat is echt veel te gek dat er zo lang nodig is voor een oplossing van zo'n essentieel probleem. Denk niet dat er überhaupt aan een oplossing gewerkt wordt. Zijn waarschijnlijk te weinig Oasis toestellen verkocht. 

Ik heb een DAB+ wekker radio zonder internet connectie. Daar wordt je ook wakker van! En werkt al jaren. Nog geen 5 tientjes.

Mijn advies: koop voor nu eentje die geen internet nodig heeft. Is ook helemaal niet nodig. Zomer- wintertijd gaat via het DAB+ signaal o.a. 

De HK zet je in de kast. Totdat er hopelijk ooit een update voor beschikbaar is. Vooralsnog is het hele dure schroot.

Is er bij iemand misschien al verbetering opgetreden? Bij mij volhardt het probleem nog steeds. Niet het idee dat er aan een oplossing gewerkt wordt. Inmiddels meer dan vier maanden.

Heb de zelfde problemen met dit ding, alleen bij mij "bevriest"

hij af en toe ook. Dan blijft display tijdstip aangeven en is hij alleen te resetten door de batterij even er uit te halen en terug te plaatsen. Stekker ff uit en in stopcontact helpt niet, dan komt hij in de zelfde situatie terug.

Hiervoor is hij zonder resultaat bij de reparateur geweest.

Ik heb na veel heen en weer gemail en getelefoneer met de tot vervelens toe oeverloze testen op

diverse locaties thuis tot zelfs in de schuur, een nieuw exemplaar gekregen.

Afgelopen maandag ontvangen en direct weer problemen met DABzenders, Q-music etc. niet te ontvangen, diverse Tukkerzenders wel. (Ik woon in Almere)

Rest van de problemen doen zich inmiddels ook weer voor.

Ik kan mij niet indenken dat deze problemen niet bij HK in Nederland bekend zijn.

Ik denk dat ik HK  VS maar eens ga benaderen of die iets weten.

Voor een wekkerradio en wakker worden met radio via een DAB+ zender is toch helemaal geen internet nodig. Donder dat ding, wat door een fout bij HK niet werkt, in de klik… of in de kast. 

Dit loopt al maanden en de fout zit ergens in de server bij HK waar deze apparaten afhankelijk van zijn. En die afhankelijkheid maakt ze nu allemaal nutteloos. Je kan het niet ontkoppelen.

Koop gewoon een DAB+ wekkerradio zonder internet connectie. Werkt áltijd. En nog veel goedkoper ook. Zelfs voor de tijd is geen internet nodig. Dat gaat via het DAB+ netwerk.

Bij mij gaan er zo weinig mogelijk apparaten '’via internet'’. 

TV ontvanger ✅

Laptop ✅

Smartphone ✅

Thermostaat ❌

Zonnepanelen ❌

Verlichting ❌

Wekker radio (DAB+) ❌

@PeterG 

Ik gebruik het ding ook als "slimme speaker".

Ding van 200€ ff weggooien wat u hier op dit forum 2x "adviseert" vind ik wel een

erg simpele oplossing.

Met respect,... dat u zo weinig mogelijk van het internet gebruik maakt is uw goed recht,

maar dat wil niet zeggen dat een ander  dat dan  ook maar niet moet doen natuurlijk.

Toen ik dit ding aanschafte wist ik niet dat deze problemen bij meerdere Oasis speelden,

daar ben ik op dit forum achter gekomen.

Leg een claim bij HK. Dát is de partij die dit links- of rechtsom moet oplossen. Reparatie van de server voor die dingen of restitutie van aankoopbedrag.

Ik heb een Harman Kardon Citation oasis als wekkerradio. De wekker staat ingesteld op DAB Alarm On.

Ik heb al langere tijd het probleem dat de wekker dan soms geen geluid maakt terwijl op het display te zien is dat deze wel afgaat. Soms een paar keer een vaste dag per week, soms random.

De wekker staat ingesteld op elke werkdag op een vaste tijd en wordt nooit verzet.

Normaal speelt de wekker een uur lang muziek voordat deze automatisch stopt, dat is sinds kort nog maar 10 minuten. 

Sinds een week of 3 ervaar ik nog meer mankementen, dan begint de radio 's nachts om een uur of 2 of 3 ineens muziek te spelen, Op Random tijden, niet op een vol uur of kwartier of zo.

Dit gebeurt zelfs nu ik de wekker helemaal uitgeschakeld heb via de app (vakantie), er staat geen timer ingesteld.

Er is ook niemand die met de bluetooth/wifi verbonden is en een grap met mij probeert uit te halen. Ik heb hierbij vannacht zelfs de google home app geopend om dit te controleren, dan zie ik enkel “AUX” wat je ook ziet wanneer de radio functie normaal gebruikt wordt.

Ook ben ik sindsdien ineens het DAB+ kanaal van Radio10 kwijt en krijg dit niet meer gevonden (auto tuning), of heeft dat maken met de recente DAB+ frequentie veilingen?

Ik heb gehoord dat een paar weken terug de google home app geupdate is en dat meer mensen problemen met google Home hebben, maar zie daarvan betreffende Citation Oasis op internet niets terug.

Ook wij hebben dat de Karman citation Oasis dab wekkerradio snachts (02:00 uur) aan gaat! Je schrikt je rot midden in de nacht. Reset haald niets uit en alarm staat niet ingesteld. Harman Kardon verwijst ons naar de verrkoper (lekker makkelijk) maarcwij hebben hem vua marktplasts gekocht. Dure Harman Kardon citation Oasis wekkerradio waar je nu niets meer aan hebt. Ik volg je blog in deze 

Reageer