Skip to main content
Vraag

Custom IPv6 DNS instellen lukt niet

• May 18, 2026
  • 15 reacties
  • 26 keer bekeken

Hmmm, dat is gek. Het rebooten doe je door hem stroomloos te maken? Zo ja, en mocht dat niet werken, wil je dan ook eens een reset van je Box 12 doen? 
Let wel, je raakt dan alle instellingen kwijt. Dus als er nu bepaalde zaken zo ingesteld staan en je wilt deze niet kwijtraken, maak dan screenshots van de instellingen zodat je dit later weer kunt kopiëren. 

Ik ben benieuwd of het dan wel lukt om alles goed in te stellen. 

Ook ik heb hier problemen mee. Een custom IPV4 DNS instellen gaat prima, maar een custom IPV6 DNS weer niet. Die blijft de DNS van KPN aanhouden.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

15 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Mention en welkom bij de KPN community. Gek dat het ook bij jou niet lukt. 🤔

In het bericht van mij dat je quote heb ik een reset aangeraden. Heb je dit al gedaan? 
Zo ja, zou je voor de zekerheid dan ook de stappen voor het aanpassen van DNS instellingen door willen nemen? Pas je de DNS aan op de manier die daar beschreven is?

Ik hoor het graag!

rvk01
Slimmerik
  • May 20, 2026

Gek dat het ook bij jou niet lukt. 🤔

Instellen van de DNS die naar de clients gepusht wordt kan wel voor IPv4 maar niet voor IPv6.

Je kunt wel de DNS van de router zelf gebruiken (proxy DNS) en op de router zelf voor IPv6 een andere DNS instellen (onder internetverbinding).

Maar waarom kan er geen custom IPv6 DNS naar de clients gepusht worden en kan dat voor IPv4 wel??

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 20, 2026

Hi ​@Mention en welkom bij de KPN community. Gek dat het ook bij jou niet lukt. 🤔

In het bericht van mij dat je quote heb ik een reset aangeraden. Heb je dit al gedaan? 
Zo ja, zou je voor de zekerheid dan ook de stappen voor het aanpassen van DNS instellingen door willen nemen? Pas je de DNS aan op de manier die daar beschreven is?

Ik hoor het graag!

Hi! Ik heb een reset uitgevoerd en ik heb ook de DNS instellingen aangepast zoals op die pagina vermeld. Net zoals ​@rvk01 aangeeft; het gaat prima voor IPV4 maar voor IPV6 werkt het niet.

rvk01
Slimmerik
  • May 20, 2026

Net zoals ​@rvk01 aangeeft; het gaat prima voor IPV4 maar voor IPV6 werkt het niet.

Bedoel je dat je wel de IPv6 DNS in hebt kunnen stellen maar dat is niet goed werkt als proxy?

Ik bedoelde nl dat je hem niet bij DHCP in kunt stellen om naar de clients te pushen, maar als de router gewoon als DNS proxy naar de clients gepusht wordt dan zou die wel als IPv6 DNS proxy moeten werken met de IPv6 DNS die je daar opgegeven hebt. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 20, 2026

Net zoals ​@rvk01 aangeeft; het gaat prima voor IPV4 maar voor IPV6 werkt het niet.

Bedoel je dat je wel de IPv6 DNS in hebt kunnen stellen maar dat is niet goed werkt als proxy?

Ik bedoelde nl dat je hem niet bij DHCP in kunt stellen om naar de clients te pushen, maar als de router gewoon als DNS proxy naar de clients gepusht wordt dan zou die wel als IPv6 DNS proxy moeten werken met de IPv6 DNS die je daar opgegeven hebt. 

Ik kan onder Internet Connection → DNS → Primary DNSv6 service het wel invoeren, en opslaan. Maar als ik dan mijn browser refresh/mijn devices check dan revert die altijd terug naar KPN’s standaard IPV6 DNS.

Dus hij toont aan dat hij mijn custom DNS heeft opgeslagen met een pop-up maar in werkelijkheid wordt het niet opgeslagen en blijft de KPN IPV6 DNS staan.

rvk01
Slimmerik
  • May 20, 2026

Ik kan onder Internet Connection → DNS → Primary DNSv6 service het wel invoeren, en opslaan. Maar als ik dan mijn browser refresh/mijn devices check dan revert die altijd terug naar KPN’s standaard IPV6 DNS.

Je devices blijven toch de IPv6 van de router als DNS houden?? (de router is immers DNS proxy).

Dus hij toont aan dat hij mijn custom DNS heeft opgeslagen met een pop-up maar in werkelijkheid wordt het niet opgeslagen en blijft de KPN IPV6 DNS staan.

Bedoel je dat in de GUI van de router de weer terug naar 2a02:a47f:e000::53 en 2a02:a47f:e000::54 springt?

O… als je overigens “Veilig Browsen” aangeklikt hebt in de KPN app dan klopt het uiteraard dat de DNS weer terug springt (maar dan wordt dus niet die :53 en :54 gebruikt). Als jij Veilig Browsen aangevinkt hebt dan moeten die DNS server daar ook gewoon weer terugspringen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 21, 2026

Dit is een foutieve weergave van Web-UI van KPN modem. Ongeacht wat men onder aangepaste DNSv6 instelt, laat IPv6 pagina altijd KPN-servers zien. Als je echt wil achterhalen, welke server gebruikt wordt, maakt een nlslookup.

rvk01
Slimmerik
  • May 21, 2026

Als je echt wil achterhalen, welke server gebruikt wordt, maakt een nlslookup.

Een nslookup laat toch niet de uiteindelijk gebruikte DNS server zien? Op de cliënt laat de nslookup toch alleen maar de DNS proxy zien, welke in dit geval gewoon het IPv6 adres van de router is? Of kun je nslookup uitvoeren op de router zelf (bv via een tool pagina in box 12)?

Alleen als je bij DHCP een IPv6 DNS op zou kunnen geven, zodat deze naar de clients gepusht wordt, zou dit werken. Maar dat kan in box 12 dus niet. Daar kun je alleen de DNS proxy van de router zelf aanpassen voor IPv6.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 21, 2026

@rvk01 Wat dacht je ervan om in plaats van een hypothese een praktijkvoorbeeld te nemen?

Aangepast DNS server (Cloudflare & Quad9)
Op IPv6 pagina nog steeds KPN servers als standaard servers
nslookup laat de echte DNS server zien, de primaire DNS server in modem (Cloudflare)

rvk01
Slimmerik
  • May 21, 2026

@rvk01 Wat dacht je ervan om in plaats van een hypothese een praktijkvoorbeeld te nemen?

nslookup laat de echte DNS server zien, de primaire DNS server in modem (Cloudflare)

Daar lijkt die IPv6 DNS in jouw computer te zitten, niet in de router. Heb jij die IPv6 DNS misschien in je ethernet interface staan, handmatig?

Als ik het hier doe, krijg ik gewoon de IP van de router (die dus DNS proxy is).

C:\Users\Rik>nslookup -query=AAAA kpn.com
Server: mijnmodem.kpn
Address: 2a02:x:x:0:ce00:x:x:x

Non-authoritative answer:
Name: kpn.com
Addresses: 2600:9000:a504:9080:40c0:d138:ca59:2e3d
2600:9000:a400:dede:1a1c:a23f:9ae6:7bbc

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 21, 2026

Daar lijkt die IPv6 DNS in jouw computer te zitten, niet in de router. Heb jij die IPv6 DNS misschien in je ethernet interface staan, handmatig?

Nee

rvk01
Slimmerik
  • May 21, 2026

Nee

Ok. Raar. Wat geeft jouw ipconfig /all aan bij die netwerk adapter?
Is de 2606:: dns naar de clients gepusht of heb je daar ook gewoon nog de router IP staan bij DNSv6?

Want bij mij staat er dus de IPv6 van de router als DNSv6 server in de adapter.

Als bij jou wel die 2606:: cloudflare DNSv6 staat in Windows, dan vraag ik me af hoe je het voor elkaar hebt gekregen deze naar de clients te pushen. Want dat is dus precies wat hier (en bij TS ​@Mention) het probleem is.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 21, 2026

Ethernet adapter KPN Box 12b:

Connection-specific DNS Suffix . : home
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : F4-6D-xx-xx-D6-0A
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2a02:a4xx:xxxx:0:e71b:1076:fccd:10e9(Preferred)
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : fd4a:4433:3556:0:7c59:f614:c36b:7498(Preferred)
Temporary IPv6 Address. . . . . . : 2a02:a4xx:xxxx:0:fc64:723a:cde:85b4(Preferred)
Temporary IPv6 Address. . . . . . : fd4a:4433:3556:0:fc64:723a:cde:85b4(Preferred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::3673:f77:3e9a:d949%17(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.2.12(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : donderdag 21 mei 2026 16:58:20
Lease Expires . . . . . . . . . . : donderdag 21 mei 2026 23:19:24
Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::4e22:f3ff:fecc:57c0%17
192.168.2.254
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.2.254
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 116681988
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : xxxxxxxxxxxxxx
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 1.0.0.2
9.9.9.11
2606:4700:4700::1112
2a02:a47f:e000::54
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled
Connection-specific DNS Suffix Search List :
home

rvk01
Slimmerik
  • May 21, 2026

Ik zie dat jij een Box 12b hebt. Heeft die misschien bij thuisnetwerk > dhcp (of ergens anders) wel de optie om een DNSv6 te pushen naar de cliënt? Want die optie heb ik bij Box 12 wel voor IPv4 maar niet voor IPv6.

Of misschien dat Box 12b wel de DNSv6 in de DNS pusht naar de cliënt i.p.v. te werken als proxy. Ik heb wel de "dns proxy gebruiken" uitgeschakeld maar misschien werkt dat vinkje niet goed in Box 12 en wel in 12b.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 21, 2026

Aangepast DNS server (Cloudflare & Quad9)
Op IPv6 pagina nog steeds KPN servers als standaard servers

En als je naar de DNS pagina gaat, zie je daar dan ook de Cloudflare DNS staan (dus slaat die goed op)? Want daar revert die bij mij na het aanpassen en opslaan (en tab te refreshen) naar het IPV6 DNS van KPN. Alle devices van mij blijven KPN’s DNS gebruiken in plaats van mijn custom DNS, dit ook geverifieerd via ifconfig (MacOS). 

M.b.t. de screenshot van jou op de IPV6 pagina waar je KPN’s DNS ziet, dat klopt. Het modem blijft het DNS van KPN gebruiken. Alleen alle andere devices zouden dit dus niet moeten doen (als het goed zou werken).