Skip to main content

hulp gezocht.

Ik heb een voerbak voor mijn kat, die is verbonden met mijn wifi netwerk 2.4 ghz.

Sinds 15 november ( toen kreeg ik de kpn modem) werkt het apparaat niet meer zoals het moet. Sindsdien krijg ik dus geen melding meer op mijn telefoon, dat de kat is gevoerd. Deze melding kreeg ik wel toen ik nog bij Ziggo zat. An de instellingen in de app en mobiele telefoon is niets veranderd. Wie o wie kan mij helpen om dit voor voor elkaar te krijgen.

 

Alvast vriendelijk dank!

Tineke

Hallo @tineke67 

 

Ziggo maakt gebruik van andere IP adressen dan KPN in hun thuisnetwerk, misschien dat die voerbak is blijven hangen op het Ziggo IP adres.

Ziet die app de voerbak nog wel?

Kan je die voerbak ook uit en weer aanzetten, misschien is dat al voldoende.

Zo niet dan zal hij opnieuw ingesteld moeten worden m.b.v. de handleiding van die voerbak.


Beste @GeSp 

Ik zou het niet weten. Wat ik wel weet, ik heb 2 verschillen apps geprobeerd  al tig keren opnieuw geïnstalleerd,  zelfs een splinternieuwe geeft geen meldingen. Ook geprobeerd met 2 verschillende 2.4 netwerken, verschillende email adressen. Maar niets werkt. Het apparaat niet kapot, want dan xou de nieuwe ook kapot zijn.

Het appheeft wel verbinding,  ik kan alles gebruiken, maar krijg alleen geen meldingen of een popup.

 

Bij de ziggo modem, werkte die prima en kreeg ik telkens de nu missende meldingen. Maar sinds ik kpn heb is dat over en uit.


Beste @tineke67 

 

Die nieuwe had dan zeker moeten werken als die nooit op het Ziggo netwerk heeft gezeten.

 

Welk modem heb je van KPN, een zwarte Box 12 of een witte Experiabox?

Welk merk en type voerbak heb je en welke apps gebruik je hiervoor?


De zwarte box 12

Het apparaat is van Pethero

En de app heet petzero of de smart life.

Ik heb vanmiddag wel iets gelezen dat de IPv6 er iets mee te maken zou hebben??


Ik zie wel iets in de modem van de IPv6 en wellicht dat mijn apparaat daar niet geschikt voor is.  Maar hoe kan ik dat dan veranderen....


Stond daar echt IPv6 of misschien WiFi 6?

IPv6 uitzetten kan je proberen, zal denk ik ergens bij de Internet of netwerk instellingen staan, ik heb geen Box 12 dus kan niet kijken waar dat precies te vinden is, na de wijziging dan even de Box 12 herstarten, schijnt nodig te zijn las ik in een ander topic). Maakt dat geen verschil dan kan je het weer aanzetten.

 

Je kan ook kan proberen is of het helpt om in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz)  te zetten, daarmee staat de Box 12 op WiFi 5 i.p.v. WiFi 6 voor 2.4GHz, misschien dat de voerbak daarmee beter werkt. (Je moet dus alleen die instelling onder 2.4GHZ aanpassen, de instellingen onder de 5GHZ kan je ongewijzigd laten)

 

Jammer genoeg is er geen handleiding te vinden voor die voerbak, op hun site staat wel dat je hem kan downloaden maar ik heb dat niet kunnen vinden.


Als je googled op pethero 3 handleiding dan vindt je hrt wel hoor. Ik heb een link geplaatst maar weet niet of dat zo werkt

 

https://media.s-bol.com/3yjolP61Zqzx/original.pdf


De handleiding even bekeken, de led is gewoon blauw neem ik aan na koppelen?

Verder staan er weinig vereisten voor WiFi behalve dat de mobiele telefoon ook op 2.4GHz verbonden moet zijn tijdens instellen, misschien gaat het daarom niet goed.
Wat je met een Box 12 ook kan doen is een extra WiFi netwerk aanmaken en die alleen op 2.4GHz instellen, daar verbind je dan je mobiel mee en ook de voerbak.

Je kan in dit Kennisbank artikel vinden hoe je dat instelt:

 


Het apparaat werkt gewoon, het geeft alleen geen meldingen  meer door naar mijn mobiel sinds ik kpn heb. Het apparaat  is verbonden met de 2.4 ghz en mijn mobiel ook tijdens het koppelen, anders lukt het helemaal niet.

Voorheen als je een paar dagen weg bent en de kat wordt gevoerd, krijg ik dus die melding zodat ik weet dat de kat gevoerd is. Als ik ergens anders ben dan thuis, ben ik natuurlijk niet verbonden met het zelfde netwerk sls het apparaat, en dat hoort ook niet. Anders zou zo'n voer apparaat  geen nut hebben als je een paar dagen weg bent.


heb je notificaties/berichten uitstaan op je mobiel voor die app? als het apparaat gewoon werkt dan hoeven we het niet in wifi te zoeken 😉


Alles staat aan, zowel in de app als op mijn mobiel.

Ik ben er van overtuigd dat het met de modem of glasvezel kastje heeft te maken. Op 15 nov werkte smorgens nog alles ( ziggo) en smiddags is kpn aangesloten en toen was het mis. Het ligt ook niet aan het apparaat,  gisteren een splinternieuwe apparaat geprobeerd en dus precies het zelfde euvel.


Ik heb gisteren op een topic gereageerd van iemand die precies het zelfde probleem heeft als ik. Ook na een overstap van ziggo naar kpn. Iemand reageerde daar op dat het euvel waarschijnlijk het glasvezejastje

GMC-TK01- XGS 2110 IS


Als ik ergens anders ben dan thuis, ben ik natuurlijk niet verbonden met het zelfde netwerk sls het apparaat, en dat hoort ook niet.

Dat is waarom de communicatie via een server (cloud) verloopt. Zowel de voerautomaat als de app maken contact met die server. Het lijkt er op dat de voerautomaat geen verbinding heeft met die server of geen meldingen naar die server kan versturen.

Kan je via 4G wel andere functies van de voerautomaat aansturen?


Alles werkt, ik kan via de kijken de app

Ik kan via de app extra voeren 

Ik kan via de app, voer momenten instellen. Dus ik kan alles en het apparaat geeft ook op de i gestelde tijden voer. Ik krijg alleen geen meldingen ondanks dat alles aan staat in de app en op de telefoon dat ik meldingen wil ontvangen als de kat gevoerd is.


Heb je ook al met de leverancier contact opgenomen en hun gevraagd of dit een bekend probleem is?


Het is een beperking van de KPN Box denk ik. Ik zag pas ook een melding topic voorbij komen van iemand met een deurbel. Die ontving geen melding als er beweging werd gedetecteerd.

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/ring-doorbell-4-werkt-niet-goed-met-kpn-box-12-579241

Een vergelijkbaar probleem denk ik.


Ik ben er ook van overtuigd. Ik ga vanmiddag maar weer met kpn bellen, want er moet gewoon een oplossing zijn. Je moet alleen net even weten welke.....


Wij hebben ook een ring doorbellen ook deze registreerd soms niet eens dat ik uit huis ga en dan toch echt zowat voor de bel/camera sta.

Maar dat is sporadisch,  het meeste registreerd hij wel.


werken notificaties van andere apps wel op je telefoon? iPhone of Android?

Het apparaat heeft specifieke poorten nodig om de notificatie naar de server te sturen die 'm vervolgens doorstuurt naar jou mobiel. Waarschijnlijk blokkeert de Experia die benodigde poorten.

Afhankelijk van android of iphone moeten die poorten dan opengezet worden


Ja andere apps werken gewoon. Ik krijg gewoon meldingen. Alleen niet van de voerbak…

Ik heb een Samsung android 12


Als ik zoek dan lijkt het erop dat poort 443 open moet staan voor de voerbak. Die staat wel op de experia, want ongeveer alles werkt met 443.

Dan gaan we de spelonken in, het kan zijn dat die voerbak het notificatie protocol niet helemaal goed geimpleenteerd heeft en dat de Experia dat aan het licht heeft gebracht, wellicht was ziggo daar wat makkelijker in. Andere optie is dat de experia nog wat blokkeert.

Ik heb geen idee hoe je dit op kunt lossen, ik weet er verder te weinig van


Oké, en hoe zou ik poort443 dan open kunnen zetten? Dat kan ik natuurlijk allicht proberen. Maar geen idee hoe ik dat doe. Doe ik dat via internet foor mij in te loggen op mijn modem?


Als ik zoek dan lijkt het erop dat poort 443 open moet staan voor de voerbak. Die staat wel op de experia, want ongeveer alles werkt met 443.

Heb je een bron?

Inkomend zal poort 443 niet opengezet hoeven te worden want dan was dat bij Ziggo ook het geval geweest. 

Uitgaand staan alle poorten sowieso open.


Android Enterprise Network Requirements - Android Enterprise Help (google.com)

mijn vermoeden is dat het protocol buggy is of ofwel kattebak ofwel experia.


Oei, dit is abracadabra voor mij🙈🙈🙈