Skip to main content

Hi,

Ik heb de Deco x60 (ax5400) en ik wil deze direct op het ONT aansluiten. Nu heb ik deze topic doorgelezen maar de ID van 1001 en prio 0 lijken niet te werken. Wat wel werkt is de ID 6 en prio 1. Echter merk ik dat ik normaal met wifi 800-900 mbit haal (wel met kpn v12 modem) en nu ineens nog maar 200-500 haal.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Hoewel ik in de ICT zit, weet ik bar weinig van netwerken anders dan dhcp en dns instellen.

@Nebukadnezar19 Waarschijnlijk is jouw apparaat verbonden met 2.4Ghz band. In Deco App kan je de band voorkeur voor ieder apparaat en Deco Satellieten instellen. Klik op dat apparaat en stel de voorkeur op 5Ghz in.


Ik ben bang dat dit te maken heeft met het feit dat de Internet verbinding op de Deco X60 nu via een pppoe verbinding loopt en daar lijken De TP-link Deco's niet echt goed mee om te kunnen gaan.


@wjb De cpu van oude deco zijn te zwak, maar de nieuwe AX modellen met wifi6 zijn sterk genoeg, anders zal ook de LAN speeds langzamer zijn. maar dat is niet het geval.


@wjb De cpu van oude deco zijn te zwak, maar de nieuwe AX modellen met wifi6 zijn sterk genoeg, anders zal ook de LAN speeds langzamer zijn. maar dat is niet het geval.

Waar lees jij dat de snelheid van het LAN wel goed zou zijn?


Omdat ik zelfs een deco x75 getest heb, en deze zijn niet veel verschillend met x60 qua cpu, 4 cores 1.7Ghz/1Ghz. Een deco M5 haalt met pppoe net 500mbs op LAN, X75 heeft geen probleem met 2.5Ghz op LAN


Het “legacy gedrocht” dat PPPoE heet, en het niet aanwezig zijn van een ASIC in de TP-Link die dat kan afhandelen, hoe hoger de snelheid hoe meer problemen je er mee kunt krijgen.

zonder iets met een ASIC die dat kan afhandelen heb je een vrij krachtige CPU nodig, anders krijg je dus snelheidsproblemen.

De goedkoopste oplossing is de Box12 de PPPoE laten afhandelen, en dan de wifi op de Box12 uitzetten, en dan die X60 als access points laten werken.


Het zou inderdaad mooi zijn als KPN over zou stappen van PPPoE naar DHCP zodat de aanzienlijke overhead van PPPoE komt te vervallen. KPN gebruikt op vlan 4 ook DHCP dus hebben ze daar ervaring mee. Wel moet het zo zijn je als abonnee nog altijd een semi vast publiek IPv4 adres en IPv6 prefix blijft behouden.


Het “legacy gedrocht” dat PPPoE heet, en het niet aanwezig zijn van een ASIC in de TP-Link die dat kan afhandelen, hoe hoger de snelheid hoe meer problemen je er mee kunt krijgen.

zonder iets met een ASIC die dat kan afhandelen heb je een vrij krachtige CPU nodig, anders krijg je dus snelheidsproblemen.

De goedkoopste oplossing is de Box12 de PPPoE laten afhandelen, en dan de wifi op de Box12 uitzetten, en dan die X60 als access points laten werken.

Dit heb ik tot nu gebruikt maar wilde overstappen naar mijn router alles laten afhandelen. Ik begrijp dus dat de PPPoE protocol inefficient is en dat dus de bottleneck. Jammer zeg. Maar goed, ik ben nu in het proces om meer ethernet punten aan te leggen en dat dan wifi minder krachtig werkt (helft van abonnement) dan zij het maar zo.

De box12 heeft geen functionaliteit om DHCP uit te zetten wat ik storend vind, want ik wil dat door de router laten doen. In de deco kan ik ook mijn proton vpn gebruiken wat ik ook wel handig vindt. Over het algemeen net iets meer controle over mijn netwerk eigenlijk.

Vreemd is dat ik op de tweakers forum iemand tegenkwam die beweerde dat hij wel de 1gig haalde met de x60 (ax3400) maar dat zal wel bedraad zijn.


Nebukadnezar19 schreef:

Vreemd is dat ik op de tweakers forum iemand tegenkwam die beweerde dat hij wel de 1gig haalde met de x60 (ax3400) maar dat zal wel bedraad zijn.

Als er op de Netgear Orbi geen PPPoE in het spel is dan zal dat ook geen enkel probleem zijn.

Dus ook als tweede router achter de V12 zal 1Gbps gehaald kunnen worden.

 


PPPoE overhead is niet erg groot 8bit/1500MTU, dus de invloed is niet erg significant. Maar De meeste router baseert op Linux (OpenBSD, FreeBSD, Debian) en ze kunnen PPPoE alleen "single-threaded” afhandelen. Iemand heeft goed uitgeleegd

https://www.neelc.org/posts/multicore-pppoe/

"The reason why they’re single-threaded is because of how NICs are designed. These NICs know how to sort IPv4 and IPv6 traffic, but not PPP traffic”

PPPoE is een lijk uit modem tijdperk, en KPN heeft over DSL tot glasvezel overgehouden. Bijna geen provider in NL gebruikt PPPoE, behalve sommige de WBA afneemt van KPN. Zelfs Odido op KPN-glasvezel kan met DHCP 8Gbs aanbieden.

 


Vreemd is dat ik op de tweakers forum iemand tegenkwam die beweerde dat hij wel de 1gig haalde met de x60 (ax3400) maar dat zal wel bedraad zijn.

Een review op blacktubi met PPPoE

 


@TDN, Plaats dan ook een link naar de bron als je zulk soort berichten plaatst.


PPPoE overhead is niet erg groot 8bit/1500MTU, dus de invloed is niet erg significant. 

Het gaat niet om de overhead in de MTU size maar om de rekencapaciteit die PPPoE vergt immers PPPoE kan ook encryption en compression behelzen.


@wjb TP-Link Deco X60 Review: Lightning Fast WiFi 6 Mesh WiFi


PPPoE overhead is niet erg groot 8bit/1500MTU, dus de invloed is niet erg significant. 

Het gaat niet om de overhead in de MTU size maar om de rekencapaciteit die PPPoE vergt immers PPPoE behelst ook encryption en compression.

Op gedeelde verbinding (kabel, passieve glasvezel) is encryptie vereist, ook voor DHCP. Het probleem is dat bij b.v. DHCP kan de encryptie gelijkmatig over alle kernen verdeeld worden, bij PPPoE is alleen via omweg Packet Steering mogelijk. Upload is ook langzamer dan download (encrypten is moeilijker dan decrypten). De nieuste UDM Max Pro met "Smart Steering” kan net 2.7Gbs uploaden.

https://community.ui.com/questions/UDM-Pro-Max-throughput-tests-including-PPPoE/


Op gedeelde verbinding (kabel, passieve glasvezel) is encryptie vereist, ook voor DHCP.

Alleen wordt die encryptie niet door de router uitgevoerd, maar door de ONT.

 

Onderstaand het verschil in CPU verbruik op mijn EdgeRouter 4 tussen PPPoE hardware offloading aan en PPPoE hardware offloading uit.

PPPoE hardware offloading aan
PPPoE hardware offloading uit

Zie het enorme verschil in CPU verbruik (92% versus 15%) en dat is dus puur en alleen de overhead van PPPoE. Vandaar dat ook ik het zou toejuichen als KPN afscheid zou nemen van PPPoE.


Hoi @Nebukadnezar19, welkom op onze community! Vanuit KPN heb ik hier weinig aan bij te dragen maar ik zie dat er al goed meegedacht wordt! Kom je er een beetje uit zo?


Hoi @Nebukadnezar19, welkom op onze community! Vanuit KPN heb ik hier weinig aan bij te dragen maar ik zie dat er al goed meegedacht wordt! Kom je er een beetje uit zo?

Hi @Thomas van KPN als ik mijn deco achter de box 12 zet dan krijg ik via wifi stuk hogere snelheden. Dit komt volgens @wjb dus (potentieel) door de processorkracht die PPPoE vergt en daardoor niet gehaald wordt. Dit is wat ik eruit haal. Ik weet niet hoe het komt dat sommige gebruikers beweren dat zij de volle bandbreedte halen omdat zij niet beschrijven hoe. 
 

Wat ik merk is dat als ik op 2 meter van mijn deco sta met een wifi 6 laptop (macbook m1) ‘slechts’ 500 mbit haal. Deze deco is aangesloten op het ONT. 
 

Het is even niet anders denk ik dan 🤷🏻‍♂️. 


Wat ik merk is dat als ik op 2 meter van mijn deco sta met een wifi 6 laptop (macbook m1) ‘slechts’ 500 mbit haal. Deze deco is aangesloten op het ONT. 

Wat is de snelheid die je meet vanaf een bekabeld aangesloten computer, gemeten met de Ookla Speedtest app uit de Microsoft Store?


Wat ik merk is dat als ik op 2 meter van mijn deco sta met een wifi 6 laptop (macbook m1) ‘slechts’ 500 mbit haal. Deze deco is aangesloten op het ONT. 

Wat is de snelheid die je meet vanaf een bekabeld aangesloten computer, gemeten met de Ookla Speedtest app uit de Microsoft Store?

Sorry dat het zo lang heeft geduurd. Ik heb mijn macbook direct op de switch (na mijn deco) aangesloten en haal daarmee netjes 930 down en 980 up. Dus dat gaat goed. Ook heb ik met mijn steamdeck oled (wifi 6) een piek van 730mbit gehad dus ik lijk het wel te halen maar sommige apparaten lijken met wifi soms iets minder te halen. Wellicht zijn er toch achtergrondprocessen of de sterren zijn niet juist uitgelijnd 😜.


@Nebukadnezar19 Heb je mijn advies gevolgd om voor apparaten met langzame wifi snelheid de prioriteit van wifi band te wijzigen naar 5Ghz?

 


@Nebukadnezar19 Heb je mijn advies gevolgd om voor apparaten met langzame wifi snelheid de prioriteit van wifi band te wijzigen naar 5Ghz?

 

Zeker! Mijn MBP zit op de 5GHz dus dat zal wel goed gaan. Ik probeer alle apparaten die wifi 6 ondersteunen op de 5GHz kanaal te zetten (tenzij het bereik een issue wordt). Maar bedankt voor de tip!


Reageer