Skip to main content

Beste forumleden,

Graag zou ik mijn Deco x60 Mesh set weer gebruiken in mijn nieuwe Kpn netwerk omgeving na de overstap van Ziggo.

Maar…...ik dacht dat ik me goed had ingelezen hier op het forum en dacht dat ik elk probleem wel getackeld had, maar loop toch tegen een klein dingetje aan.

Het probleem is als volgt: Als ik de Wifi op de Experiabox v12 uit (via inlogpagina) zet en dan de Deco's in accespoint modus aan de Experiabox hang lijkt het prima te werken.

Als ik echter de backhaul aan sluit loopt alles in de soep.
 

De televisies raken hun IPTV ip kwijt 0.0.0.0 en zelf met een bedraade verbinding is er geen verbinding meer te krijgen met de Experiabox.

Pas als ik alle backhaul kabel los trek en de Experiabox op nieuw laat opstarten (stekker eruit) krijgen de televisies hun ip terug en kan ik weer bedraad verbinden met de Experiabox.

Verder heb ik alles geprobeerd (denk ik) zoals harde reset voor de Deco's en de Experiabox, kabel voor kabel aangesloten en gecontroleerd of iedere Deco zijn eigen ip adres krijgt/heeft.

Dus lang verhaal kort…….het gaat fout bij de backhaul van de Deco's (IP conflict) IK WEET HET NIET MEER.
Graag jullie inzicht hoe dit op te lossen is.

Alvast bedankt voor jullie reacties. 

Beste forum leden !!,

 

Na lang wikke en wegen zijn we toch overgestapt van Ziggo naar Kpn.

Waarom? Goedkoper, HD ontvangers zijn kleiner en makkelijk alles op 1 factuur.

Eerste indruk Dikke prima, internet Snel en tv loopt ook vloeiend.

 

Maar…...De beeld kwaliteit valt me vies tegen, er is ook duidelijk verschil te zien tussen de zenders rtl 4,5,7 en bijvoorbeeld de duitse zender ZDF.(staat HD in beeld)
En dan ESPN en andere zenders zien er ook niet al te best uit.

 

Na lang en veel lezen hier op het forum heb ik al het een en anders uitgesloten.

Bitrate op de inkomende UTP kabel op de Arris5202 is ruim 200mbit/s.

De Arris 5202 staat op 1080I.

Hdmi kabels zijn ook ruim in orde.

Glasvezel internet en alle apparatuur zijn geschikt voor iptv (imgp spoofing)(netgear swiches)

Dus nu loop ik een beetje vast…….is dit het ? of kan ik nog iets doen waardoor het beter wordt.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

 

*admin: topics samengevoegd


Hallo @Wes_kpn_glas , bij Ziggo heb je de NEXT-box, die is net zo groot als de 5202.

In de 5202 heb ik de beeldkwaliteit op AUTO staan i.p.v. 1080i

De HDR-mode op AUTO en UHD i.p.v. SD

Verder kun je bij een glasverbinding de glaskanalen gebruiken van 661 t.e.m. 670 voor een betere beeldkwaliteit van de NL-zenders.

In je tv-toestel zelf zou ik bij de beeldkwaliteit alles zoveel mogelijk op AUTO zetten of laten staan.

Is de tv-decoder van KPN rechtstreeks op het modem aangesloten of anderszins?

 


Hoi @Wes_kpn_glas , welkom bij kpn en op het forum 🤗

Ik zie dat je al veel hebt uitgesloten en gecontroleerd.

Veel van de beleving is…. het formaat tv. Ikzelf zit op 2,3 meter (oogafstand) van mijn scherm en heb een 43 inch. Dat is prima. Bij de buurvrouw is het zelfde afstand 50 inch, dat vind ik al een beetje grof.
HD is ruwweg geschikt tot maximaal 50 inch naar mijn beleving. Op een 65 inch is het n.m.m. niet meer om aan te zien.

Als je dichter dan ca. 3,75 meter op een 65 inch ziet zul je bij HD de korrels gaan zien. Voor 4k is die afstand de helft. Er wordt echter nog nergens en niks in 4k uitgezonden.

→ Via glasvezel kun je bij KPN het beste voor de eerste 10 zenders de kanalen 661 t/m 670 kiezen, die hebben zelfs een iets hogere bitrate dan de eerste 10 bij Ziggo.

KPN HD: 661 t/m 670 = 1080i , 12,5 Mb/s ( Ziggo 1 t/m 10 = 12 Mb/s)
KPN HD: van 1 af e.v. (ESPN o.a.) 1080i, 7,2 Mb/s (Ziggo 9 Mb/s)


bij Ziggo heb je de NEXT-box, die is net zo groot als de 5202.

@JanD . Ik kan je persoonlijk, na een installatie van de Next, melden dat deze veél groter is dan de 5202. Namelijk zelfs ietsje groter dan de Arris vip2952 (de '’grootste'’ van kpn).

De Next Mini is ietsje kleiner dan de 5202, maar die leveren ze nog niet uit.

Die Next mini heeft maar 2 aansluitingen: 1 x hdmi en 1 x mini usb (vd voeding). Dat is met een HTS of SB natuurlijk 3 x niks. Verbinding via wifi. Een ethernet aansluiting zit op de stroomadapter. Ontvangst via IP met de app. Heeft geen coax.


@PeterG

 

Bedankt voor je antwoord.

Ik snap dat het formaat tv en afstand een deel van de beleving zijn, maar als ik van de ene provider naar de andere overstap zou de beeldkwaliteit toch  minimaal hetzelfde of beter moeten zijn.

Je merkt vooral kwaliteits verschil tussen de verschillende zenders rtl 7 en ZDF en espn en Eurosport bijvoorbeeld.

Ik ik kijk op een 50 en 43 inch toestel op een meter of 5 afstand en zie duidelijk verschil in de kwaliteit.

 

@JanD

Hoi Jan,

De Mediabox Next is wel degelijk een stukje groter.(prima formaat voor de tv decoder trouwens)

De Arris5202 kan ik mooi met klittenband achter de tv plakken en de afstandsbediening werkt met bluetooth.

 

Ik heb de Arris via een Netgear switch(ingp spoofing) rechtsteeks aangesloten op de V12 van KPN.

 

 

 

 


Wat bedoelt u in deze context met backheul?

De tv ontvangers zijn rechstreeks bekabeld aangesloten op de KPN Box? 


@Nick83  Goedemorgen !

 

Met ethernet backhaul bedoel ik de Bekabelde verbinding tussen de deco's.

Je kan er voor kiezen om de backhaul via draadloos netwerkt te doen of bekabeld.

Bekabeld heeft natuurlijk de voorkeur, maar als ik deze aansluit loopt het hele netwerkt in de soep.

Als ik de deco's via de draadloze backhaul laat werken werkt alles prima…….

Door de backhaul bedraad aan te sluiten loopt het netwerkt in de soep dat zelf de tv ontvangers geen ip meer krijgen en dus geen interactieve tv meer leveren.

Pas als de bedraade backhaul van het netwerk af is en de experiabox is gereset komt alles weer bij.

Â