Skip to main content

Hallo

 

Dit is mijn situatie thuis

1 V10 modem, 3 superwifi punten en een zooi smarthome dingen die via wifi werken.

Mijn vraag is in 2 -delen

Ik heb nu mijn eerste  superwifi punt via een switch verderop in mijn huis geplaatst omdat dit beter is voor de verbinding naar de nadere superwifi punten. Dit werkt perfect.
Wifi op de V10 staat dan uit, maar dat is niet erg.

Kan de V12 dit ook?

 

2de vraag

De V10 heeft maat 10 DHCP bindings. Dit is voor mij thuis te weinig. Er is ooit toegezegd dat dit via een fw veranderd zou worden, dit is nooit gebeurd. (wat goed prut is, want ik had daarom dus 3 superwifipunten gekocht, omdat ik dacht bij KPN te blijven, iets waar ik nu hard aan twijfel)  Nu is dit wel in de V12 aangepast, maar ik dacht dus dat daar problemen met de superwifi punten zijn. Klopt dit?

 

Ik heb ooit op mijn synology DHCP binding aangemaakt, maar toen liep mijn hele netwerk vast en ben ik echt een uur bezig geweest om alles weer goed terug te krijgen. Ik denk dat ik daar een vautje had gemaakt

Edit ;

Ik begrijp dat de V12 geen pairbonding doet, nu heb ik dit wel op mijn adres.

 

Ik begin me dus af te vragen of ik niet gewoon beter de V10A kan hebben, die heeft iig 32 DHCP adres binding mogelijkhedenn. En zal denk ik verder gelijk zijn aan de V12.

 

Gisteren contact proberen krijgen met de technische helpdesk aangaand emijn vraag ; dat is kneiter onmogelijk om daar mee contact te krijgen


Hallo @maartend , de V10a heeft maar 3 LAN-poorten i.p.v.4 op de V10.

Ook de V10a ondersteunt géén pairbonding, dus je blijft aan de V10 gebonden of je zet er zelf een eigen router achter.

 


Hallo @maartend , de V10a heeft maar 3 LAN-poorten i.p.v.4 op de V10.

Ook de V10a ondersteunt géén pairbonding, dus je blijft aan de V10 gebonden of je zet er zelf een eigen router achter.

 

Thnx.
Tja, zelf een router achter zetten. Ik ben geen netwerkkenner, dus ben bang dat dan alles fout gaat lopen.

 

Jeetje, wat een gedoe. En dat enkel door een toezegging van KPN die ze nooit hebben waargemaakt ; formware update voor de V10. Waardoor ik dus superwifi aanschafte en mezelf dus klem zette.

 

Zit er bijna over te denken om dat de fritzbox 7583 of zoiets maar aan te schaffen en daarop de wifi uit te zetten. Dan heb ik hetzelfde als de V10 lijkt het, maar wel meer DHCP bindings.

Of eerst te huren, dan alle slaten instellen door KPN, huur afzeggen en dan zelf kopen met de backup van de gegevens van dat ding van KPN.


Hallo @maartend je schrijft dit:

Tja, zelf een router achter zetten. Ik ben geen netwerkkenner, dus ben bang dat dan alles fout gaat lopen.

Dan moet je onderstaand ook niet gaan doen:

Zit er bijna over te denken om dat de fritzbox 7583 of zoiets maar aan te schaffen en daarop de wifi uit te zetten. Dan heb ik hetzelfde als de V10 lijkt het, maar wel meer DHCP bindings.

Of eerst te huren, dan alle slaten instellen door KPN, huur afzeggen en dan zelf kopen met de backup van de gegevens van dat ding van KPN.

 


Hallo @maartend je schrijft dit:

Tja, zelf een router achter zetten. Ik ben geen netwerkkenner, dus ben bang dat dan alles fout gaat lopen.

Dan moet je onderstaand ook niet gaan doen:

Zit er bijna over te denken om dat de fritzbox 7583 of zoiets maar aan te schaffen en daarop de wifi uit te zetten. Dan heb ik hetzelfde als de V10 lijkt het, maar wel meer DHCP bindings.

Of eerst te huren, dan alle slaten instellen door KPN, huur afzeggen en dan zelf kopen met de backup van de gegevens van dat ding van KPN.

 

Ik begrijp je. Daarom zat ik te denken ; huren van KPN en dan alle instellingen oovernemen.
Want als je huurt van KPN betaal je ook voor de techn ondersteuning.

 

Want ja, ik moet wel mijn DHCP bindings uitbriden


Hallo @maartend , ik gebruik gewoon standaard DHCP en werkt ook goed.

Als je bindingen tekort komt kun je ook de apparaten zelf een vast IP-adres geven  buiten de DHCP-pool om, als je begrijpt wat ik bedoel.

 


Hallo @maartend , ik gebruik gewoon standaard DHCP en werkt ook goed.

Als je bindingen tekort komt kun je ook de apparaten zelf een vast IP-adres geven  buiten de DHCP-pool om, als je begrijpt wat ik bedoel.

 

Klopt. Maar niet met lampen en dergelijke. Gaat me om mijn smart homme zaken waardoor ik vast ip adressen nodig heb. Lampen, schakelaars, al dat soort spul. Want die stuur ik weer aan vanuit home assistant en meer van die prut


Gaat me om mijn smart homme zaken waardoor ik vast ip adressen nodig heb. Lampen, schakelaars, al dat soort spul. Want die stuur ik weer aan vanuit home assistant en meer van die prut

Eigenlijk zou een vast ip daarvoor niet nodig zijn. Heeft u het wel eens geprobeerd zonder vast ip? Zulk soort apparaten werken doorgaans met mDNS, Bonjour of iets in die richting.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Multicast_DNS

Dat het ip dan zo af en toe wijzigt maakt niet uit.

U moet zich bedenken dat dergelijke slimme apparaten gebruikt kunnen worden door mensen die nog nooit van ip vastzetten gehoord hebben en die niet eens weten dat ze op de router in kunnen loggen. Als het bij u niet werkt zonder het ip vast te zetten, dan zou u zich eens af moeten vragen of u misschien niet wat verkeerd doet.


Gaat me om mijn smart homme zaken waardoor ik vast ip adressen nodig heb. Lampen, schakelaars, al dat soort spul. Want die stuur ik weer aan vanuit home assistant en meer van die prut

Eigenlijk zou een vast ip daarvoor niet nodig zijn. Heeft u het wel eens geprobeerd zonder vast ip? Zulk soort apparaten werken doorgaans met mDNS, Bonjour of iets in die richting.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Multicast_DNS

Dat het ip dan zo af en toe wijzigt maakt niet uit.

U moet zich bedenken dat dergelijke slimme apparaten gebruikt kunnen worden door mensen die nog nooit van ip vastzetten gehoord hebben en die niet eens weten dat ze op de router in kunnen loggen. Als het bij u niet werkt zonder het ip vast te zetten, dan zou u zich eens af moeten vragen of u misschien niet wat verkeerd doet.

 

Nee hoor. In mijn home assistant wordt er verwezen naar ip -adressen in sommmige gevallen. Bij xiaomi bijv. En als dat steeds verandert is dat goed prut.

En zo zijn er nog wat voorbeelden van onderlinge verbindingen die gebruik maken van IP-adressen.


Toch maar eens kijken voor de fritzbox 7583. Heb wel superwifi, maar dan gooi ik de wifi van de fritzbox wel uit, heb ik ook een mesh systeem. (heb 3 superwifi punten)