Skip to main content

het volgende ik wil herinrichten van het netwerk

op een netgear r9000 en daar accesspoints werkt de dhcp server niet lekker met binding

nu de vraag ik heb de dhcp server vanaf x.x.x.150

ik ben nu vanaf x.x.x.20 een dhcp binding aan het maken

maar dat werkt niet lekker de vraag is kan ik beter de dhcp binding vanaf 150 zetten

omdat dit dan in de dhcp server valt

immers x.x.x.20 valt daar buiten

“onder de 150 heb ik veel apparaten vast staan” hier stel ik geen vraag over en wil ik het graag ook niet over hebben

vraag dhcp binding buiten de dhcp server

of moet dat juist binnen de dhcp server vallen ?

@wjb ?

 

Een DHCP binding moet altijd binnen de range van de DHCP server vallen.

Zo heb ik de DHCP range van mijn LAN lopen van 192.168.2.1 t/m 192.168.2.253 want al mijn apparatuur die een vast IP adres moet krijgen zal die via een DHCP binding krijgen.

 


oke bedankt

dat zal dat verklaren dat het niet lekker werkt dat de dhcp binding buiten de dhcp server heb ingesteld

 


@wjb 

het kan wel dus als ik dan het apparaat een reboot geef komt het ip adres netjes binnen bij de netgear

dit is wat avm fritzbox aan geeft :

Het IP-adres mag niet worden gebruikt door een ander apparaat en moet uit het IP-netwerk van de FRITZ!Box komen (fabrieksinstelling: 192.168.178.0). Het IP-adres mag binnen of buiten het DHCP-bereik liggen (fabrieksinstelling 20 tot 200)

misschien minder netjes maar het kan wel zonder problemen

kwam het toevallig tegen :sweat_smile:

 


het kan wel dus als ik dan het apparaat een reboot geef komt het ip adres netjes binnen bij de netgear

Het IP adres voor een DHCP binding moet altijd binnen de DHCP range liggen.

Een router mag, conform de richtlijnen, geen IP adressen buiten de DHCP range uitgeven.


Dit is wat ik van de site van avm heb 

Hun kennen hun producten toch

 

"Het IP-adres mag niet worden gebruikt door een ander apparaat en moet uit het IP-netwerk van de FRITZ!Box komen (fabrieksinstelling: 192.168.178.0). Het IP-adres mag binnen of buiten het DHCP-bereik liggen (fabrieksinstelling 20 tot 200)" 

 

 


Hun kennen hun producten toch

Zij kennen hun producten vast wel, maar blijkbaar kennen ze de richtlijnen niet. (rfc2131)

Een DHCP server hoort alleen adressen uit zijn eigen DHCP pool uit te geven.

Het zetten van een DHCP binding buiten de DHCP pool leidt dus tot een contradictie immers de DHCP server mag het IP adres formeel niet toewijzen terwijl de DHCP binding aangeeft dat hij dit IP adres zou moeten uitdelen.

Op routers die zich netjes houden aan de richtlijnen zie je dan dat de DHCP binding genegeerd wordt en er een IP adres binnen de DHCP pool toegewezen wordt.

Dat is ook hoe het hoort te werken en dat is ook waarom ik schreef dat het IP adres voor een DHCP binding altijd binnen de DHCP range moet liggen.

Als Netgear zich niet aan de regeltjes houdt zal mij daarbij een zorg zijn.

 


Dat weet ik bij netgear kan het

maar daar heb ik het niet over ik heb het over de fritzbox 

Maar het zou bij vele merken kunnen 

Ookal hoort het niet 

Bij fritz wordt het zelf op de website vermeld dat het geen probleem is 

En dan gaat het zelfs over de handleiding 

Jou laatste zin prima 

Ik zeg alleen wat op hun site vermeld staat

Het is mij duidelijk dat het niet hoort 

En bij avm denken ze daar dus anders over

 


avm handleiding :

link: https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7581/knowledge-base/publication/show/201_Netwerkapparaat-altijd-hetzelfde-IP-adres-laten-toewijzen-door-FRITZ-Box/

Toewijzing van vaste IP-adressen configureren voor netwerkapparaat

  1. Klik in de FRITZ!Box-gebruikersinterface op "Home Network".
  2. Klik in het menu "Home Network" op "Network".
  3. Klik op het tabblad "Network Connections".
  4. Klik op de knop (Bewerken) naast het betreffende apparaat.
  5. Schakel de optie "Always assign this network device the same IPv4 address" in.
  6. Als aan het apparaat een bepaald IP-adres moet worden toegewezen, voer je in het tekstveld "IPv4 address" het gewenste IP-adres in.

    Belangrijk:Het IP-adres mag niet worden gebruikt door een ander apparaat en moet uit het IP-netwerk van de FRITZ!Box komen (fabrieksinstelling: 192.168.178.0). Het IP-adres mag binnen of buiten het DHCP-bereik liggen (fabrieksinstelling 20 tot 200).

  7. Klik op "OK" om de instellingen op te slaan.

Ik weet het, maar het verandert niets aan mijn uitspraak dan een DHCP binding binnen de DHCP range moet liggen.


Reageer