Skip to main content

Hallo,

Sinds deze week geeft mijn V10a soms geen IP-adressen uit/vernieuwt geen IP-leases. (Gevolg: (direct Ethernet aangesloten) IP-TV werkt niet, streamingsdiensten werken niet, bekabelde laptop werkt niet, mobiele devices hebben verbinding met AP maar geen route naar buiten (geen IP-adres en geen DNS settings))

Dit gebeurt op draadloze netwerken en op bedrade segmenten. Herstarten van de Experiabox lost het probleem (tijdelijk) op, totdat er weer een refresh gevraagd wordt.

Iemand vergelijkbare ervaringen?

Ik gebruik naast de Experiabox geen andere actieve of passieve infra.

Hebben meerdere apparaten aangesloten direct op de experiabox of via een switch?

de WiFi apparaten zitten allemaal op de WiFi van de experiabox?


Beste Snake,

Dank voor je reactie, maar ik gaf al aan dat ik geen andere actieve (switch/router/AP) of passieve (hub) infra gebruikte.

Het issue is hetzij de hardware van de Experiabox, hetzij de embedded DHCP-server in de Experiabox.

Vandaar mijn vraag.


U zei "mobiele devices hebben verbinding met AP maar geen route naar buiten". Dat geeft te denken dat u accespoints heeft. Wat bedoelt u anders met "AP"?


Beste Nick,

De Experiabox heeft een accesspoint (AP) in zich.

‘Ik gebruik naast de Experiabox geen andere actieve of passieve infra.’


Je zou kunnen proberen alle poorten van de experiabox leeg te maken. Alleen ITV aangesloten en een laptop/pc verder niets om te zien of er niets anders is wat het zou kunnen verstoren als dit probleem blijft zal er iets in het modem niet goed zijn.

welke versie experiabox heeft u?


Beste Nick,

De Experiabox heeft een accesspoint (AP) in zich.

Dat kan in theorie wel zo zijn, maar het is een onzinuitspraak om dat zo te zeggen. Zeg dan gewoon Experiabox in plaats van AP. Dat is heel wat duidelijker. 


Beste Nick,

 

Dank voor je zinvolle toevoeging.

Doei.

(Dat van die “slimmerik’  valt overigens best mee hoor...)

 


Beste Snake,

Ik gaf in de eerste post aan dat ik een V10a heb,

Jouw suggestie had ik al geprobeerd (maar niet beschreven) zodat ik echt uitkom bij hetzij hardware, hetzij de embedded DHCP-server. Kennelijk heeft nog niemand deze ervaring. Ik handel het met KPN verder af.

Dank en een mooi weekend.


Hallo @BartVink, Welkom hier! In verband met de aanhoudende drukte duurt het (veel) langer dan gewenst om een reactie te plaatsen. 
Heb je het inmiddels weten op te lossen met een van mijn collega's of kunnen we nog iets voor je betekenen? 


Dag Lisa,

Het modem is intussen vervangen en ik heb daar de lease op 2 weken gezet (default is 1 dag). Toch treedt het probleem nog op. Voor de duidelijkheid: mijn tv’s zijn met een directe ethernetverbinding aangesloten, dus geen EoP.

 

Probleem is er dus nog steeds.

 

Groet,

Bart


Dag Lisa,

Het modem is intussen vervangen en ik heb daar de lease op 2 weken gezet (default is 1 dag). Toch treedt het probleem nog op. Voor de duidelijkheid: mijn tv’s zijn met een directe ethernetverbinding aangesloten, dus geen EoP.

 

Probleem is er dus nog steeds.

 

Groet,

Bart

Ik heb al een aardig aantal topics gezien / op gereageerd waar iets rondom de DHCP server aan de hand is. Ik zou de lease tijd juist veel korter zetten, want in een ander topics bleken een aantal processes, waaronder dnsmasq, vrij random te herstarten (oorzaak onbekend, kan b.v. watchdog restart trigger zijn, memeory-leak, etc). Als het gevolg daarvan is een out-of-sync kwa leases in je LAN ‘minder funest’ als je erg korte leasetijden hebt in theorie. Er zijn b.v. apparaten die vanuit zichzelf geforceerd elke 10 minuten om nieuw IP adres vragen, niet fraai, maar dan kan de hinder beperkt zijn.

Anders eigen modemrouter inzetten. Ik had met een geheel ander providermodemrouter van een andere provider ook dergelijk gesukkel, na 2 maanden zaken vervangen door eigensoftware/spullen, hele verademing.


Beste Tmoesel,

 

Dank voor je reactie. Een verademing om een zinvolle bijdrage te zien. Dank.

Inhoudelijk: de DHCP-server op de Experiabox kan niet worden beheerd, anders dan de leasetijden. Oudere modellen kon ik wel beheren, denk aan subnetten aan de ‘binnenkant’. Bij mijn weten heb ik geen apparaten die leases willen/moeten vernieuwen, cq opnieuw aanvragen. Ik zal daar wel naar kijken,

Vooralsnog vang ik de issues op door alle apparaten (behalve de IPtv’s) gewoon fixed IP-adressen te geven zodat ze niet op de DHCP-server falen… Maar dat kan iet de bedoeling zijn. Bovendien kan ik de IPtv niet een fixed IP adres geven, die optie is er bij mijn weten niet. Verder vind ik het wel ‘treurig’ als de services in het stukje embedded software op het modem dergelijke fouten zouden veroorzaken. Lijkt me dat dit toch wel uitontwikkeld zou kunnen zijn.

Jouw suggestie om eigen hardware in te zetten is waarschijnlijk de elegantste. Hiervoor zat ik bij Ziggo en die hadden op hun hardware dezelfde issues.

 

Dank je wel voor je tijd.


Reageer