Skip to main content

Ik heb een Experiabox V10 en 3x Superwifi 2.

Op de Experiabox is Wifi uitgeschakeld.

 

Het probleem na inloggen op de Experiabox is als volgt:

Op het Home tabblad dimd het scherm na klikken op Meer onder LAN instellingen en gebeurt er vervolgens niets.

Op het tabblad Status - Geavanceerd - LAN krijg ik na het klikken op LAN client status de melding “De server is momenteel niet beschikbaar ...”

Op het tabblad Status - Geavanceerd - DHCP staat eveneens de bovenstaande melding en de lijst onder DHCP toegewezen adres is leeg.

Deze situatie is al een paar maanden zo maar alles lijkt gewoon te functioneren. 

Ik ben er gisteren toch maar even ingedoken en heb het volgende gedaan:

Experiabox opnieuw opstarten was geen oplossing.

Experiabox terugzetten naar fabrieksinstellingen was de oplossing (maar lees verder).

Na het opnieuw opstarten van de Superwifi’s kwam het probleem weer terug.

Het opnieuw opstarten van de Experiabox loste het probleem op (maar lees verder).

Dit was echter tijdelijk want het probleem is vandaag weer terug.

In de Thuis app op mijn iPhone kan ik de Superwifis zien, de verbonden apparaten per Superwifi en de daarbij behorende ip-adressen. Ik kan ze dus niet zien op de Experiabox V10.

Wat is hier aan de hand en hoe los ik dit probleem op.

Op het Home tabblad dimd het scherm na klikken op Meer onder LAN instellingen ...

Wat bedoelt u met "dimd"? Kunt u daar een schermafdruk van plaatsen? 


Als je op meer LAN klikt, dimt het scherm omdat er een helder pop scherm komt

met alle aangesloten ip nummers met mac adres.

ALs je pop up blokkeert dan krijg je niks.


@WimC en @Nick83 Met dimmen bedoel ik in dit geval dat het volledige venster voor pakweg 2 seconden iets donkerder en waziger wordt. Er verschijnt helemaal niets. De Meer link lijkt dus wel te reageren maar geeft niets weer.

Popup vensters staat in Safari op Sta toe.

Als ik op het tabblad Instellingen DHCP het driehoekje DHCP binding uitvouw en op de link Selecteer uit beschikbare apparaten klik, gebeurt er helemaal niets.

Ik heb twee managed Netgear switches (GS108Ev3) in het netwerk zitten. Deze zijn op dit moment m.b.v. de Netgear Discovery tool niet te vinden. Vlak nadat ik de Experiabox naar fabrieksinstellingen had gezet was dat wel het geval maar ik had de server niet beschikbaar meldingen toen niet.


Kunt u eens een andere browser proberen? 


@Nick83 Safari is niet een browser die makkelijk alles slikt maar aan de browser ligt het volgens mij niet omdat alles wel werkte nadat ik de Experiabox V10 terug had gezet naar fabrieksinstellingen.

Overigens lijk mij de kern van het probleem de melding met de gevarendriehoek:

De server is op dit moment niet beschikbaar. Ververs de pagina om te herladen.

De pagina herladen helpt ook niet.

De lijst (geen popup) met DHCP toegewezen adressen is gewoon leeg.

Hieronder ter info de laatste paar regels van de Service log:

2023-05-21 17:50:08 Dhcpc:Recv Packet,ACK, Lease of 10.148.64.131 obtained, lease time 3600
2023-05-21 17:50:08 Dhcpc:Recv Packet,ACK, Lease of 10.148.64.131 obtained, lease time 3600
2023-05-21 17:50:09 TR069:Start to create a new session.
2023-05-21 17:50:09 TR069:Session create success.
2023-05-21 17:50:09 TR069:Receive informresponse.
2023-05-21 17:50:09 TR069:Receive RPC GetParameterValues.
2023-05-21 17:50:11 TR069:RPC GetParameterValues success.
2023-05-21 17:50:11 TR069:Session close .
2023-05-21 17:53:47 Dhcps:SendAck, Devv46:6f:81🇧🇪03:ce], ip 192.168.2.2], lease 86400]
2023-05-21 17:53:47 Dhcps:SendAck, Devv46:6f:81🇧🇪03:ce], ip 192.168.2.2], lease 86400]
 


Ik heb gisterochtend de Experiabox V10 en de twee netwerkswitches (Netgear GS108Ev3 met nieuwste firmware) enige tijd van de stroom af gehaald.

De Experiabox weer opnieuw opgestart, daarna de netwerkswitches en daarna de Superwifis 2 opnieuw opgestart.

Het in mijn eerste post genoemde probleem was verdwenen en kwam de gehele dag ook niet meer terug.

Toen ik vanmorgen inlogde op de Experiabox V10 was het probleem weer terug.

Ik heb geen flauw idee wat de oorzaak van het probleem is en waar ik het moet zoeken. Alle op het netwerk aangesloten apparaten lijken te werken een geven geen foutmeldingen.

Toch lijkt de Experiabox niet goed te functioneren in een toch redelijk simpel netwerk (Experiabox V10 - twee switches - drie Superwifis 2).


Ik heb vanmorgen weer eens alles van stroom gehaald en alles stap voor stap weer opgestart.

Het probleem blijft aanwezig.

De KPN-helpdesk dus maar even gebeld.

Na verschillende dingen te hebben geprobeerd en de Experiabox van buiten naar fabrieksinstellingen te hebben teruggezet, was het probleem nog niet weg.

Na intern overleg kwam de mededeling dat er geen ondersteuning wordt gegeven op de interface van de Experiabox. Aangezien Internet en televisie werkte was een nieuwe Experiabox ook niet mogelijk.

Dat is lekker, erkennen dat er iets niet goed is maar je mag het zelf oplossen. Dat lukt mij dus niet

Kan iemand, desnoods een moderator, mij verder helpen?

 


Hoi @JRS54, ik heb hier niet een kant-en-klare oplossing voor maar een modem kunnen we ook alleen omruilen als deze echt aantoonbaar defect is.
De dingen die je hierboven beschrijven zouden ook goed veroorzaakt kunnen worden door iets op het netwerk wat storing veroorzaakt. Zo op afstand blijft dat altijd wat lastig oordelen.

Ik zie dat je al aardig wat geprobeerd hebt om de storing te verhelpen, is het een optie oorzaken uit te sluiten door zoveel mogelijk apparatuur ontkoppeld te laten en stuk-voor-stuk alles weer aan te sluiten?
Kun je ook nog eens dubbelchecken of het Wifi op je V10 wel uitgeschakeld is? Dat die niet vanzelf weer aan gaat?


@Thomas Ik heb alles afgekoppeld, daarna alles weer stuk voor stuk aangekoppeld en steeds tussendoor de Experiabox weer opnieuw opgestart.

Ik kwam daarbij een Superwifi tegen die met ethernetkabel op LAN 1 en LAN 2 het geschetste probleem veroorzaakte en zonder ethernetkabel niet.

Ik heb de betreffende Superwifi zonder ethernetkabel aan gezet maar het geschetste probleem kwam op een gegeven moment weer terug.

Met behulp van een kabeltester bleek de ethetnetkabel dat alle aders groen te testen. Een kabelprobleem is het dus niet.

Ik heb nu de betreffende Superwifi helemaal uit gezet.

We wachten in spanning af.


@Thomas HELAAS

De interface van de DHCP server van de Experiabox V10 is weer gecrasht (voorlopig noem ik het voor alle duidelijkheid maar even zo). De uitgeschakelde Superwifi was dus niet de oorzaak.

De crash gebeurde vannacht (26-05) tussen 01.50u en 08.20u. Als je in de log van de Experiabox kan kijken, kan je me misschien een hint geven om verder te zoeken.

 

Netgear switches:

De switches stonden in DHCP modus en waren, nadat de interface van de DHCP server was gecrasht, via de Netgeer Discovery Tool dan weer wel en dan weer niet te vinden. Soms zag ik er 1 en soms 2. 

Als de Discovery Tool een switch had gevonden kon ik de webpagina van de switch via de tool openen. Wanneer de switches niet via de Discovery Tool gevonden konden worden, waren deze ook rechtstreeks via de browser (ip-adres had ik genoteerd) niet te vinden.

De interface van de DHCP server van de Experiabox mag dan gecrasht zijn, maar er gebeurt blijkbaar  toch iets meer dan dat. Mede gezien het feit dat mijn homekit devices (Philips Hue, Eve, HomePods mini) regelmatig van het netwerk afvallen. De Macbooks op wifi hebben daar echter niet merkbaar last van. Ook zag ik enkele dagen geleden dat mijn iPhone 13 Pro thuis tijdelijk overschakelde van wifi naar 5G.

Ik heb inmiddels de switches een statisch ip-adres buiten de DHCP-pool gegeven en tot op heden kan de Netgear Discovery Tool de switches probleemloos vinden en de webpagina's zijn te openen.

Het komend weekend ga ik alle netwerkkabels met de kabeltester testen. Kijken of daar iets uit komt.

Sorry voor het lange verhaal maar de situatie is onduidelijk en er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Hopelijk kan je me nog verder helpen.


Nadat mijn iPhone weigerde om van Superwifi 1 naar Superwifi 2 over te springen en lekker op 5G verder ging, was ik het wel zat en heb afgelopen zaterdag het volgende gedaan.

  1. Alle netwerkkabel met een kabeltester getest - allemaal OK.
  2. Netgear switches op statisch gezet buiten de DCHP pool
  3. Philips Hue Bridge op statisch gezet buiten de DHCP pool
  4. Synolgy NAS stond al op statisch buiten de DHC pool
  5. Mijn 3 Superwifis 2 terug gezet naar fabrieksinstellingen

De Experiabox V10 heb ik daarna terug gezet naar fabrieksinstellingen en de DHCP pool naar max 150 gezet zodat de statische devices daarbuiten vallen.

Daarna heb ik de 3 Superwifis 2 stuk voor stuk aangesloten en wifi op de Experisbox V10 handmatig uit gezet want dat die niet zelf.

Is het crashen van de interface van de DHCP server nu opgelost?

NEE

Het enige wat nu opgelost is dat de Netgear Discovery Tool de switches nu elke keer, dat ik de tool gebruik, kunnen vinden. Dat was niet het geval toen de switches op DHCP stonden binnen de DHCP pool.

De interface van de DHCP server crasht nog steeds (m.n. in de nacht) en de HomePod mini’s vallen zo af en toe uit het netwerk (Siri geeft bij een vraag als antwoord dat er geen verbinding met internet is en als je direct daarna nog eens dezelfde vraag stelt, dan krijg je antwoord)

Er is iets met de DHCP server (zie netgeer switches die toen ze op DHCP stonden regelmatig totaal niet te vinden waren) maar ik kan het niet vinden.


Heeft u tv van KPN? 

Gebruikt u een draadloze verbindingset?


Begrijp ik het goed dat de Netgear switches ook DHCP enabled waren? Dat is niet verstandig. Als dit aan staat dan op de switches DHCP uitzetten. Ik vermoed dat er dubbele IP’s zijn uitgedeeld en dan krijg je echt hele vreemde verschijnselen in je netwerk.


@Nick83 Ik heb inmiddels sinds een week KPN+. Daarvoor had ik de VIP 5202. Het probleem had ik toen ook al maar niet echt veel aandacht aan besteed. Aangezien KPN+ nog hier en daar wat problemen heeft, leek het mij zinvol om er niet nog een probleem bij te hebben. Dat maakt troubleshooten wat lastiger. Vandaar dat ik er nu veel aandacht aan besteed.

Ik heb geen draadloze verbindingsset.

 

@Roy74 De netgear switches staan inmiddels statisch, buiten de DHCP pool. De DHCP pool loopt tot 150 en de switches staan op 205 en 210. De Philips Hue bridge staat op 215 en de Synology NAS staat op 200. Na het statisch zetten van de switches is de Experiabox nog een paar keer opnieuw opgestart en nog een keer terug gezet naar fabrieksinstellingen.


Ik heb overigens mijn switch ook voorzien van een fixed IP buiten de DHCP reeks van de modem en uiteraard DHCP in de switch uitgezet. Mijn Hue bridge heeft een reserved IP binnen de DHCP pool, net zoals de rest van mijn devices, behalve de mobiele devices. Die krijgen een IP van de DHCP server toegewezen. Ik heb je betoog nog eens nauwkeurig gelezen. Kan het niet zo zijn dat er een IP is uitgedeeld door de DHCP server in het verleden die je nu voorzien hebt van een fixed IP?
Ik heb per ongeluk ooit mijn Hue Bridge voorzien van een fixed IP binnen de DHCP pool. Dat ging goed tot DHCP dat IP wilde uitdelen aan een ander device. Hue herstarten loste dat probleem op… Tot de volgende lease die het IP weer vrolijk uitdeelde aan het device met dat MAC adres. Als er geen noodzaak is krijgt dat MAC adres datzelfde IP. Resultaat was een onbereikbare Hue bridge vanaf internet.


 

@Roy74 De netgear switches staan inmiddels statisch, buiten de DHCP pool. De DHCP pool loopt tot 150 en de switches staan op 205 en 210. De Philips Hue bridge staat op 215 en de Synology NAS staat op 200. Na het statisch zetten van de switches is de Experiabox nog een paar keer opnieuw opgestart en nog een keer terug gezet naar fabrieksinstellingen.

En DHCP in de Netgears zijn disabled toch?

Voor TV+ zorg dat IGMP snooping aan staat in de Netgears.


@Roy74 De DHCP in de Netgears is disabled en IGMP snooping staat aan.

 


En daarna heb je de modem reset als ik het goed begreep. Dan zou je verwachten dat je schoon start. Eens effe denken hoor. Gaat goed bij het tuinieren 😎


@Roy74 Ik vraag me af of ik v.w.b. DHCP wel schoon opstart.

Als ik de Experiabox opnieuw opstart (met of zonder fabrieksinstellingen) doe ik dat met de Superwifis 2 aan. Als deze een DHCP tabel hebben, dan is het minder schoon dan ik zou denken.

Ik weet niet, ik gok nu ook maar wat.


Ik snap je overdenking. Ik heb bij de v10a wel het fenomeen gehad dat de DHCP tabel na een tijdje dubbele IP’s had voor hetzelfde Mac adres. Dat was toen mijn superwifi. De v10a is niet de beste met DHCP. Ik had toen het vermoeden dat het de uitval van superwifi veroorzaakte. Bleek niet het geval maar het mag natuurlijk niet. Ik denk dat de superwifi’s het probleem ook niet zijn.

Ik weet dat het niet de gewenste boodschap is maar heb je de v10 al eens een reset gegeven en ook de superwifi’s? Dus alles eerst resetten. Pas aansluiten als de v10 ruime tijd in de lucht is. En dan blijft er als het goed is 1 superwifi bedraad aan de v10 hangen en op de modem is WiFi uit. Switches pas aansluiten als dit goed werkt. Dubbelcheck of DHCP van de switches uit staat.

Nog wat quick checks: modem en superwifi op laatste firmware? Overigens krijgt ook de v10 compleet nieuwe firmware, zoals ook op Box12 binnenkort.

Hoe ziet verder het netwerk uit. LAN1 naar superwifi? LAN2 naar switch 1, LAN3 naar switch 2? Vanuit de switches met draad naar de tv’s? En dan 2 draadloze superwifi?

Ik denk dat je in de systemlog wel moet kunnen zien als de DHCP daemon niet goed start,

Is wel een vervelende als dit niet goed werkt.


 


@Roy74 Eigenlijk heb ik alles wat je voorstelt al eens een keer gedaan. (Modem Superwifi’s en switches hebben de laatste firmware. Alle Apple devices zijn up to date.)

Om alle handelingen nu nog eens te gaan doen in een gezin met 4 personen, die allemaal fanatiek op internet zitten, wil ik best wel maar wordt lastig. Je bent toch wel even bezig.

Wat ik vanavond nog ga doen is tijdens het eten de Experiabox terug zetten naar fabrieksinstellingen met de Superwifi’s uit. Na enige tijd stap voor stap de Superwifi’s weer aan.

Daarna doe ik even niets meer  aan het netwerk.

Ik ga op 1 juni twee weken op vakantie. Transavia had nog een vliegtuig gevonden die ons naar Kroatië kon brengen.

Als de nieuwe firmware voor de V10 niet al te lang gaat duren wacht ik daar wel op. Anders ga ik beleefd maar dringend om een nieuwe Experiabox vragen want ergens klopt er iets niet.

Tot zover bedankt voor je hulp en suggesties.

Mocht er iemand nog iets te binnen schieten, dan hoor ik het graag.

(Weten wat de foutmelding veroorzaakt en het niet kunnen oplossen kan ik nog wel mee leven. Niet weten wat de foutmelding veroorzaakt en het dus ook niet kunnen oplossen vind ik uitermate frustrerend.)


Ik denk dat de nieuwe firmware nog wel even op zich laat wachten voor de v10. KPN is nu voorzichtig gestart met Box12. Toch staat de v10 goed te boek als modem. Het zijn ook vaak oorzaken in het eigen netwerk die de oorzaak zijn van problemen. Het kan al iets kleins zijn zoals een vergeten fixed IP in een device.

Dat het je op de zenuwen gaat werken kan ik me goed voorstellen. Ik wil dat ook altijd opgelost hebben.

Soms moet je ook eens even een stapje terugdoen en gewoon maar eerst even op vakantie 😁

Zoals ik het nu overzie is het netwerk in de basis wel op orde maar het zijn de details…

Houd ons op de hoogte dan kunnen we meedenken en wat leren. En vast een fijne vakantie 😎


@Thomas en @Roy74 Ik ben het zo langzamerhand eigenlijk wel zat.

Vanmorgen was de interface van de DHCP server weer gecrasht en heb toen toch maar weer alles van stroom gehaald en alles weer stuk voor stuk aangesloten.

Ik zal jullie de verdere details besparen maar vanmiddag crashte eindelijk na twee keer achter elkaar opstarten de interface van de DHCP server niet.

Ik kon nu eindelijk onder LAN instellingen - Meer de uitgegeven ip nummers zien.

Tor mijn verbazing stonden alles op Static, behalve de devices die een hostnaam hadden.

?????????????

Bovenstaand een voorbeeld daarvan. De 192.168.2.26 heb ik nooit op statisch gezet.

Ik heb alleen maar statische adressen uitgedeeld aan een paar devices buiten de DHCP pool die van 1 naar 150 loopt. Ook staan er binnen de DHCP pool geen devices op Statisch. Mocht ik er eentje over hoofd hebben gezien, dan kan het nog niet zo zijn dat ze bijna allemaal op statisch staan.

Ik ben al meer dan een week elke dag bezig om een oplossing te vinden. Ik kan niets meer verzinnen. Het wordt een herhaling van zetten die uiteindelijk niets oplossen.

Ik wil hierbij KPN toch vriendelijk verzoeken om na 15 juni (ik ben van 1 juni t/m 15 juni op vakantie) een nieuwe Experiabox op te sturen.


@JRS54 voor de duidelijkheid: dit forum is er voor klanten en door klanten. KPN moderators zorgen er alleen voor dat de discussies de goede kant op gaan 😁. Ik ben ook maar gewoon klant bij KPN.

Het goede nieuws is nu wel dat er duidelijk is dat deze statische adressen waarschijnlijk de oorzaak zijn van de problemen zoals ik al eerder aangaf. Dubbele IP adressen kunnen dit soort problemen veroorzaken. Volgens mij vallen deze IP adressen allemaal in de DHCP reeks als ik het goed heb. Dat is killing. Zeker als er cruciale componenten zoals superwifi betrokken zijn.

Los van de reden/dader want dat is leuk voor de oorzaak maar niet voor de oplossing: weet je welke apparaten er bij de Mac adressen en ip adressen horen (de statische). Ik zie daar in ieder geval al een tv+ box staan maar die krijgt een dhcp adres. Als de daders in kaart zijn gebracht dan is de volgende stap om te kijken waarom deze devices zich dat adres toe eigenen.

Ik weet dat dit soort problemen in een netwerk niet leuk zijn maar dit is in detail je netwerk in kaart brengen. De oorzaak kan echt in je netwerk liggen en niet perse in de modem.


@Thomas en @Roy74 Ik ben het zo langzamerhand eigenlijk wel zat.

Vanmorgen was de interface van de DHCP server weer gecrasht en heb toen toch maar weer alles van stroom gehaald en alles weer stuk voor stuk aangesloten.

Ik zal jullie de verdere details besparen maar vanmiddag crashte eindelijk na twee keer achter elkaar opstarten de interface van de DHCP server niet.

Ik kon nu eindelijk onder LAN instellingen - Meer de uitgegeven ip nummers zien.

Tor mijn verbazing stonden alles op Static, behalve de devices die een hostnaam hadden.

?????????????

Bovenstaand een voorbeeld daarvan. De 192.168.2.26 heb ik nooit op statisch gezet.

Ik heb alleen maar statische adressen uitgedeeld aan een paar devices buiten de DHCP pool die van 1 naar 150 loopt. Ook staan er binnen de DHCP pool geen devices op Statisch. Mocht ik er eentje over hoofd hebben gezien, dan kan het nog niet zo zijn dat ze bijna allemaal op statisch staan.

Ik ben al meer dan een week elke dag bezig om een oplossing te vinden. Ik kan niets meer verzinnen. Het wordt een herhaling van zetten die uiteindelijk niets oplossen.

Ik wil hierbij KPN toch vriendelijk verzoeken om na 15 juni (ik ben van 1 juni t/m 15 juni op vakantie) een nieuwe Experiabox op te sturen.

 

 

Ben wel benieuwd of dit probleem is opgelost door een nieuwe experia box ?
ik ervaar namelijk hetzelfde, en zie nu ook dat bij veel devices de ip-modus op static staat.

Moet nu ongeveer elke dag het modem een schop geven, doordat er dubbele ip-adressen uitgegeven worden.