Skip to main content
Antwoord

DHCP werkt (waarschijnlijk) niet (goed) op router.

• August 22, 2025
  • 8 reacties
  • 179 keer bekeken

Hallo allemaal!

Thuis heb ik problemen met mijn wi-fi en ethernet. Vaak als een apparaat een tijd niet verbonden is geweest dan krijgt het apparaat geen IP-adres en dus geen internet. Ik vermoed dat het niet krijgen van een IP-adres het probleem is en vandaar dat ik denk dat het de DHCP is die niet werkt.

De afgelopen weken (misschien wel maanden) heb ik veel geprobeerd zoals DHCP aan/uit zetten. (Wat niet werkte). En op zoek gaan naar een apparaat met een statisch IP, die misschien de boel in de war brengt. Uiteindelijk kwam ik er achter dat de router uit en dan aan zetten werkt om mensen een IP-adres te geven. Alleen moet dit dan meerdere keren per dag. (Dat is natuurlijk niet te doen.)

Zou iemand mij kunnen helpen of mee willen denken?

Hier een lijstje van dingen die ik al geprobeerd heb:

• Herstart router (werkt tijdelijk)

• Fabrieksinstellingen (werkt niet, nog steeds apparaten die geen ip-adres krijgen)

• Statisch IP voor apparaten (Dit werkt, maar is voor familie-leden vervelend en moeilijk)

• Apparaten zoeken met statisch IP (Ik heb alles gezocht dat in de dhcp-range zat en die daar uit gehaald (het is zeker mogelijk dat ik niet alles eruit heb kunnen halen))

• DHCP range aanpassen naar 2.50 - 2.200 van 2.1 - 2.200 (Om statische IP-adressen onder 50 te “blokkeren”, ik weet niet of dit een oplossing is, maar het hielp in ieder geval niet.)

(Ik maak ook veel gebruik van statische IPs, kan ik dat beter met DHCP-binding doen? of via het apparaat zelf?)

(Nog even extra: ik had een account aangemaakt, maar daar kreeg ik bij het plaatsten (meerdere keren) de melding: “Author does not exist”. Nu zit ik op het community-account van een familie lid.)

Beste antwoord door Maikel Drost

Zit er misschien een 2de router in je netwerk die mogelijk ip adressen uitdeelt.

wat je kan proberen alles los halen van je modem dus LAN kabels eruit modem herstart en kijken hoe dat gaat. En langzaam kabels terug steken mogelijk komt het probleem dan ergens terug

8 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • August 22, 2025

Hoi,

Statische IP adressen moet je buiten de range van de DHCP scope plaatsen.

In jouw geval zou je statische IP adressen dus moeten plaatsen boven de 2.200 reeks (dus 2.201 en hoger).

Als het toewijzen van statische adressen wel lukt en het verkrijgen van normale DHCP adressen een issue is kan het zijn dat sommige ip adressen misschien wel dubbel uitgegeven worden wat conflicten kan geven in je netwerk.

Het werken met gereserveerde IP adressen zou dan een oplossing kunnen bieden.

Die optie vindt je onder IP adres reserveren in het menu thuisnetwerk.

Na de reservering moet je het apparaat wel weer even opnieuw opstarten zodat hij ook het toegewezen adres krijgt.

Een andere optie is om de leasetijd van de DHCP server korter te maken zodat apparaten regelmatig hun IP adres lease moeten vernieuwen.

Standaard staat die op 86.400 seconden ( dat is 24 uur), je zou kunnen proberen of een waarde van 43200 seconden de situatie verbetert dan moet het apparaat elke 12 uur een vernieuwing doen van zijn IP adres.

De optie om de leasetijd van de DHCP te verkorten vind je in het menu thuisnetwerk onder DHCP.

Na aanpassing moet je wel even opnieuw je thuisnetwerk opstarten om de nieuwe DHCP optie actief te laten worden.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • August 22, 2025

Hi,

Ik ga er van uit dat elk apparaat in hetzelfde subnet zit. 
De range mag beginnen met 1, dat is de server zelf, maar beter is om de range van bv 100 → 200 te maken, en de statische adressen te laten beginnen met bv 10. Onder de 10 kan je je printer of managed switch, of accesspoint kwijt.
Statische adressen gebruik ik niet bij telefoons of apparatuur waarbij het niet uit maakt. 
Mook i het raadzaam om vlan’s te gebruiken. 

tip:

gebruik eens perplexity om de oplossing te zoeken. 

Lampjesman
Helper
  • Helper
  • August 22, 2025

Ik heb hier alle bekende apparaten een vast op toegekend per macadress , werd er gek van 20x keer per dag een nieuw ip te krijgen , wat je evt nog kan proberen is ipv6 uitzetten , zodat je zeker weet dat je alleen een ipv4 192.168.x.x krijgt toegekend 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 23, 2025

Dank voor de reacties!

Ik heb mijn apparaten buiten de DHCP-range geplaatst, maar ook dit hielp niet.

(Edit: Ik bedoel hiermee mijn statische IP-adres apparaten. Ik heb niet alles buiten de range geplaatst :P)

Ook heb ik de lease tijd (tijdelijk) op 1 uur gezet. Dit hielp helaas ook niet en was zelfs wat vervelend, omdat daardoor een apparaat na 1 uur zijn IP-adres kwijt kon zijn en niet meer een IP-adres kon verkrijgen.

Mijn router/gateway zit op 192.168.2.254. Vandaar dat de IP-range van 192.168.2.1- 192.168.2.200 zit.

Ik zal even kijken naar VLAN’s. Het klinkt ook erg interessant, dus dat is ook mooi meegenomen. ;)

Ik zal vandaag even proberen IPv6 uit te zetten. Even kijken wat er dan gebeurd en of het (hopelijk) wat meer duidelijkheid geeft.

Nog ter info: Mijn TV wil soms ook geen IP-adres krijgen, wat ook erg vervelend is voor mijn familie.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • Antwoord
  • August 23, 2025

Zit er misschien een 2de router in je netwerk die mogelijk ip adressen uitdeelt.

wat je kan proberen alles los halen van je modem dus LAN kabels eruit modem herstart en kijken hoe dat gaat. En langzaam kabels terug steken mogelijk komt het probleem dan ergens terug

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 23, 2025

Hallo,

Dank voor je reactie.

Voor zover ik weet zit er geen 2de router op het netwerk. Ik heb wel Wi-Fi versterkers, maar die heb ik sinds 2+ weken uit staan, maar het probleem blijft helaas.

Ik zal nogmaals (voor de zekerheid) even kijken of ik nog iets van een router of DHCP-gerelateerd apparaat heb op mijn netwerk.

Ik zal vanavond even proberen om de kabels er uit te halen om te kijken hoe dat gaat. Als ik wat abnormaals tegen kom zal ik het laten weten.

Ik ben geen netwerk-expert, maar zou een network-switch ook dhcp problemen kunnen veroorzaken?

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • August 23, 2025

Ik ben geen netwerk-expert, maar zou een network-switch ook dhcp problemen kunnen veroorzaken?

Ja dat kan zeker.
IK heb een managed switch van MikroTik. Deze switch heeft een optie dat heet “dhcp fall back” en daaronder het ip adres wat je het ding kunt geven. Hoewel het een level 2 apparaat is, gaat ie helemaal over zijn thee water, als je dat fall back optie niet veranderd voor static ip.
Bij jou is dat niet aan de orde denk ik. Het fenomeen dat jij hebt heeft veel weg van network collision of een andere dhcp server.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@cf040875, welkom op onze community! Ik heb er zelf niet zo veel verstand van maar ik zie dat er goed meegedacht wordt door de community! Kom je er n beetje uit?