Skip to main content
Beantwoord

Digitenne naast ZXV7200, Samsung QLED en Philips Soundbar. Gaat dit goed?

  • 14 August 2024
  • 11 reacties
  • 94 keer bekeken

Ik heb een moderne Samsung QLED televisie uit 2022, de KPN digitale ontvanger  DIW 7022,  een Philips Soundbar model TAB8507 plus de Digitenne ontvanger ZXV 7200. Het Digitenne kastje is via een gewone HDMI-kabel aangesloten aan de televisie. Tussen de soundbar en de televisie is een speciale  E-ARC HDMI-kabel gekoppeld. De KPN digitale ontvanger is verbonden met een gewone HDMI-kabel aan de televisie.

De monteur van de winkel waar ik bovenstaande apparaten heb gekocht, heeft vastgesteld dat de geluidsoverdracht tussen TV en Soundbar zonder problemen via de E-ARC kabel functioneert, maar dan moet de HDMI-kabel tussen het Digitenne kastje en de TV losgekoppeld blijven.

VRAAG: is het bekend dat het Digitenne kastje geluidsoverdracht problemen kan veroorzaken in mijn geschetste situatie ?

NB. Digitenne gebruik ik zelden, bijv. wel alleen in de situatie dat er een storing is bij de interactieve tv van KPN.

Hallo @ronaldrobert ,

Ik voorzie geen problemen. Het is niets anders dan de met de HDMI-kabel die vanuit jouw KPN-TV-ontvanger loopt. 

Maar test het eens uit. 


Hallo Noordzee,

Ik begrijp jouw antwoord helaas niet. Kan de aangesloten Digitenne ontvanger via de HDMI kabel naar de tv een conflict veroorzaken inzake de geluidsoverdracht ?

Mvg,

RonaldRobert


@PeterG  weet hier meer van.

Hij komt hier vanzelf langs. 


De ZXV7200 geeft een vals CEC signaal. Met een HDMI CEC KILLER zal het probleem vast opgelost zijn. Dat kun je testen door de ZXV7200 met de schakelaar achterop uit te zetten.

CEC valt binnen hetzelfde protocol als (e)ARC. De verstoring in het geluid lijkt mij door dat signaal te komen. 

Heb je de Digitenne ZXV7200 op dezelfde tv als de DIW7022? Daar zie ik het nut niet van hoor.

 


Hallo Peter,

Dank voor jouw uitleg. Indien ik deze HDMI CEC killer koop, hoe sluit ik die aan? 

P.S. de Digitenne ontvanger gebruik ik indien er een storing is bij KPN interactieve tv, anders nooit.


Cec killer achter in ZXV7200 en verder met kabel naar tv. 

Als de ZXV7200 uit staat met de schakelaar achterop heb je ook geen last van de verstoring. 

Gezien je gebruik denk eraan dat  na 5 weken geen gebruik de ZXV7200 de abonnementsgegevens kwijt raakt.

Die weer laden is "een beetje lastig".

Dus als je toch iets live kijkt, als sport, kies dan eventjes voor kijken via Digitenne. Af en toe een uurtje is genoeg.


Dag Peter,

Ik zal jouw advies gaan testen: de aan/uit schakelaar van de ZXV7200 inschakelen, de HDMI kabel koppelen aan de Samsung tv, even kijken naar een programma via Digitenne. Vervolgens Digitenne afsluiten, ook de aan/uit schakelaar achter op UIT. Tenslotte tv kijken via de DIW7022 digitale ontvanger. Ben benieuwd. Peter.

Dankjewel.


Hi @ronaldrobert, ik zie dat @PeterG je al aardig op weg heeft geholpen en hoop dat het op deze manier gaat lukken! Laat je weten of dat het geval is? 


Dag Maja,

Het advies van Peter werkt prima: zolang ik Digitenne niet gebruik, blijft de aan/uitschakelaar van de ZXV7200 ontvanger in de Uit stand. Wel blijft de HDMI-kabel verbonden met de Samsung TV. Indien er een storing zou zijn bij de interactieve ontvanger DIW7200 c.q. uitzending, kan ik Digitenne activeren om toch televisie te volgen.


 

Wel zo'n beetje 1 x per 2, 3 weken de ZXV7200 even 30 tot 60 minuten aan laten. Om de abonnement gegevens in de ZXV7200 actief te houden via het Digitenne netwerk. 

Indien 5 weken niet gebruikt raakt ie inactief. En dat zou niet prettig zijn als ineens KPN TV storing heeft. Want weer actief raken van de ZXV7200 kan zo een uur duren. NPO werkt daarop altijd, want valt niet onder Digitenne abonnement. 

Zelf had ik een ZXV7200 met HDMI killer op de Samsung. Die heb ik niet meer maar een zelf gekochte Apebox CI. Die werkt met de Digitenne CI+ 1.4 Module. 


Goedenavond Peter,

Nu de Samsung QLED televisie in combinatie met de Philips soundbar zonder storing goed werkt, zal ik jouw tip ter harte nemen. Af en toe de Digitenne ontvanger aanzetten om het abonnement  " levend " te houden.

Fijne avond !


Reageer