Skip to main content

Sinds 2015 heb ik glasvezel bij KPN, en een Experiabox V10. Over glasvezel zeer tevreden. De Experiabox wil ik zsm. vervangen voor een eigen router, waarbij ik een voorkeur voor iets van Fritz!box heb.

Op dit moment heb ik een 1Gbit verbinding, maar als dat tzt beschikbaar wordt zou ik graag overstappen naar een 4Gbit verbinding. 

Ik heb mij georiënteerd op een ander modem, maar dat levert toch de nodige vragen op. Wellicht is hier genoeg kennis om mij wat verder te helpen?

Blijkbaar heb ik een GoF aansluiting. In de meterkast zit een kastje waar de glasvezelkabel binnenkomt. Hier is een kastje op aangesloten waarvandaan een UTP-kabel naar de Experiabox gaat.  Als ik een eigen router zou kopen, dan zijn er twee smaken: 1) een router die via een UTP-kabel op het glasvezelkastje aangesloten wordt. 2) een router waar je de glasvezelkabel direct op zou kunnen aansluiten. 

Wat is het voordeel (of nadeel) om de router direct op de glasvezelkabel aan te sluiten? Levert dat meer stabiliteit op of een nog snellere verbinding? 

Kijkend naar Fritz!box: ze hebben twee routers die je direct op glasvezel aan zou kunnen sluiten (de 5530 en de 5590). Kan ik 1 van de twee op mijn vrij oude glasvezelaansluiting aansluiten, of is dat technisch niet mogelijk. 

Als ik nu een Fritz!box zou kopen die ik met een UTP-kabel op de glasvezelaansluiting zou aansluiten, en over een jaar komt 4Gbit hier beschikbaar (met een andere aansluiting heb ik begrepen) kan ik dan de bestaande Fritz!box blijven gebruiken, of is de consequentie dan dat je alsnog weer over moet stappen op een router die geschikt is voor de nieuwe aansluiting?

Wat is het voordeel (of nadeel) om de router direct op de glasvezelkabel aan te sluiten? Levert dat meer stabiliteit op of een nog snellere verbinding? 

Eigen router levert meer stabiliteit op, zeker hoe jij nou ziet over de kwaliteit van firmware in Experia boxex, Ieder router zou beter zijn. Nadeel is dat als je probleem met jouw verbinding heb, gaat KPN jou vragen de originele apparaten weer aan te sluiten, met eigen router op PON netwerk gaat het niet, op AON (GOF) gaat het wel.

Kijkend naar Fritz!box: ze hebben twee routers die je direct op glasvezel aan zou kunnen sluiten (de 5530 en de 5590). Kan ik 1 van de twee op mijn vrij oude glasvezelaansluiting aansluiten, of is dat technisch niet mogelijk. 

De Fritz!boxes kan je met passende fiber modules aansluiten. Nu moet je een met AON-module kopen (inclusief in prijs), maar bij wisselen naar PON moet je een XGS-PON module kopen, kost ongeveer 80,-€ voor een AVM-module

Als ik nu een Fritz!box zou kopen die ik met een UTP-kabel op de glasvezelaansluiting zou aansluiten, en over een jaar komt 4Gbit hier beschikbaar (met een andere aansluiting heb ik begrepen) kan ik dan de bestaande Fritz!box blijven gebruiken, of is de consequentie dan dat je alsnog weer over moet stappen op een router die geschikt is voor de nieuwe aansluiting?

De 5530 en 5590 zijn geschikt voor 1gbs/2,5gbs, voor hogere snelheid heb je de 5690 XGS nodig.

Reageer