Skip to main content

Hallo

Heeft er iemand ervaring met het aanpassen van de DNS in de experiabox v10a? 

Vanwege snelheid en hopelijk minder problemen (met connectie naar het internet), zou ik het willen aanpassen naar Google dns.

De google dns servers zijn 8.8.8.8 en 8.8.4.4, is het de bedoeling dat ik ze beide toevoeg? Of is alleen de primary voldoende?

Alvast bedankt 

Als je dat doet, dan kan je daarna niet meer inloggen op de Experiabox. Want mijnmodem.kpn is dan niet meer bereikbaar. Om er toch weer in te komen moet je die dan toevoegen aan het hosts bestand op je pc.


Via mijnmodem.kpn misschien niet, maar inloggen via IP adres werkt dan toch nog gewoon? Ik heb mijnmodem.kpnnog nooit gebruikt.


Via mijnmodem.kpn misschien niet, maar inloggen via IP adres werkt dan toch nog gewoon? Ik heb mijnmodem.kon nog nooit gebruikt.

Als je het ip adres in tikt word je meteen doorgestuurd naar mijnmodem.kpn. 


Als je dat doet, dan kan je daarna niet meer inloggen op de Experiabox. Want mijnmodem.kpn is dan niet meer bereikbaar. Om er toch weer in te komen moet je die dan toevoegen aan het hosts bestand op je pc.

Hi nick 

Maar er moet toch wel een manier zijn om de dns aan te passen terwijl mijnmodem nog bereikbaar is? Doe je dat door alleen de primary dns aan te passen en niet de secondaire?


Als je dat doet, dan kan je daarna niet meer inloggen op de Experiabox. Want mijnmodem.kpn is dan niet meer bereikbaar. Om er toch weer in te komen moet je die dan toevoegen aan het hosts bestand op je pc.

Hi nick 

Maar er moet toch wel een manier zijn om de dns aan te passen terwijl mijnmodem nog bereikbaar is?

Zoals ik al zei: toevoegen aan de hosts file.

Doe je dat door alleen de primary dns aan te passen en niet de secondaire?

Dat zal niet helpen.


Als je dat doet, dan kan je daarna niet meer inloggen op de Experiabox. Want mijnmodem.kpn is dan niet meer bereikbaar. Om er toch weer in te komen moet je die dan toevoegen aan het hosts bestand op je pc.

Hi nick 

Maar er moet toch wel een manier zijn om de dns aan te passen terwijl mijnmodem nog bereikbaar is?

Zoals ik al zei: toevoegen aan de hosts file.

Doe je dat door alleen de primary dns aan te passen en niet de secondaire?

Dat zal niet helpen.

Mag ik vragen waarom niet?

dat zou betekenen dat je dit op elk apparaat moet instellen. Dit moet toch veel gemakkelijker kunnen door die optie in de experiabox


Mag ik vragen waarom niet?

dat zou betekenen dat je dit op elk apparaat moet instellen.

Op elk apparaat waarmee je in wilt kunnen loggen op de Experiabox.

Dit moet toch veel gemakkelijker kunnen door die optie in de experiabox

Ja, die optie is: KPN DNS servers gebruiken 🙄

De mijnmodem.kpn entry bestaat alleen op de KPN DNS servers. Alle andere DNS servers hebben deze entry niet. Het is namelijk eigenlijk geen valide entry, hij leid naar een lokaal ip adres. Dat kan / hoort normaal gesproken helemaal niet op een DNS server die publiek toegankelijk is.


Mag ik vragen waarom niet?

dat zou betekenen dat je dit op elk apparaat moet instellen. Dit moet toch veel gemakkelijker kunnen door die optie in de experiabox

Als je de DNS server op de V10a aanpast dan kan mijnmodem.kpn niet meer geresolved worden naar 192.168.2.254 en dat betekent dat de V10a niet meer te benaderen is omdat de beheeromgeving van de V10a altijd geredirect wordt naar https://mijnmodem.kpn​​​. Als je op één computer mijnmodem.kpn in de hosts file opneemt dan kan je op die computer de V10a beheren nadat je de DNS server op de V10a hebt aangepast.

Ik vraag me overigens af waarom je de DNS servers van Google wilt gebruiken, is privacy je dan niets waard? Waarom zou jij alle kennis over jouw internetgebruik op een presenteerblaadje naar de marketingmachine "Google" brengen immers dat doe je door de DNS server van Google te gebruiken. Ik heb op mijn EdgeRouter juist ingesteld staan dat DNS requests naar Google omgeleid worden naar de interne DNS server van de EdgeRouter.

Zo zie je hier een DNS request voor de url telefoon.iot.local gericht aan Google...

...die geresolved wordt door mijn EdgeRouter.


De mijnmodem.kpn entry bestaat alleen op de KPN DNS servers. Alle andere DNS servers hebben deze entry niet. Het is namelijk eigenlijk geen valide entry, hij leid naar een lokaal ip adres. Dat kan / hoort normaal gesproken helemaal niet op een DNS server die publiek toegankelijk is.

Zelfs de DNS servers van KPN hebben deze entry niet, het is de lokale DNS server van de Experia Box zelf die mijnmodem.kpn resolved.


De mijnmodem.kpn entry bestaat alleen op de KPN DNS servers. Alle andere DNS servers hebben deze entry niet. Het is namelijk eigenlijk geen valide entry, hij leid naar een lokaal ip adres. Dat kan / hoort normaal gesproken helemaal niet op een DNS server die publiek toegankelijk is.

Zelfs de DNS servers van KPN hebben deze entry niet, het is de lokale DNS server van de Experia Box zelf die mijnmodem.kpn resolved.

Ik moet het nog eens nakijken, maar ... ik heb een 2de router achter de KPN Box. Daarop heb ik de DNS servers van KPN ingesteld, niet 192.168.2.254 als DNS. En ik kan gewoon mijnmodem.kpn bereiken.


Ik moet het nog eens nakijken, maar ... ik heb een 2de router achter de KPN Box. Daarop heb ik de DNS servers van KPN ingesteld, niet 192.168.2.254 als DNS. En ik kan gewoon mijnmodem.kpn bereiken.

Ok, net ff gecheckt: ik heb mijnmodem.kpn → 192.168.2.254 ingesteld op de 2de router. vandaar dat het dus werkt.