Skip to main content

Hallo,

Ik heb een experiabox V12. Ik zet soms een VPN verbinding op naar een externe locatie. Dit is een split-tunnel verbinding met Cisco Anyconnect. Deze verbinding werkt ,maar ik kan dan geen gebruik meer maken van internet, met mijn vorige router van Ziggo had ik geen problemen.

Er gaat ergens iets mis met DNS want ik kan bijvoorbeeld wel pingen naar 8.8.8.8. Wanneer ik mijn laptop verbind via mijn telefoon met hotspot kan ik wel succesvol gebruik maken van de VPN verbinding en van internet, het probleem moet dus ergens in de experiabox ontstaan. Heeft iemand enig idee waar de oorzaak precies kan liggen?

Doe eens een trace route naar 8.8.8.8 (tracert 8.8.8.8 in commandprompt).

Loopt deze door de VPN tunnel of rechtstreeks naar Internet?

Plaats anders eens een screenshot van die trace route.


Het is gelukt! Ik heb het op kunnen lossen door de DNS server settings in de experiabox te wijzigen naar 8.8.8.8


Het is gelukt! Ik heb het op kunnen lossen door de DNS server settings in de experiabox te wijzigen naar 8.8.8.8

Ik zie niet in waarom dat een oplossing zou geven.

Ik ben nog steeds benieuwd naar een screenshot van een tracert naar 8.8.8.8 terwijl je die VPN actief hebt.


Ping en tracert naar 8.8.8.8 met de KPN DNS server werkte al prima. Het resolven werkte niet. Nu ik de google DNS server gebruikt resolved hij wel met VPN actief.


Ik neem aan dat dat screenshot gemaakt is terwijl de VPN tunnel actief was.

Het ziet er in ieder geval uit zoals ik verwacht had.

Wat jij eigenlijk aangeeft is dat de DNS server van kpn niet gevonden kan worden als de VPN tunnel actief is.

Kan jij dan ook eens een trace route doen naar het IP adres van de DNS server van kpn terwijl de VPN verbinding actief is.


Ik heb de DNS settings teruggezet naar de standaard van de modem (8.8.8.8 weggehaald) en nogmaals een tracert gedaan. Gek genoeg werkt de DNS nu wel met de VPN actief zelfs met de standaard settings.

Ik ben blij dat het nu werkt maar ik snap nog steeds niet waarom het eerder niet werkte. Enig idee?


Ik heb de DNS settings teruggezet naar de standaard van de modem (8.8.8.8 weggehaald) en nogmaals een tracert gedaan. Gek genoeg werkt de DNS nu wel met de VPN actief zelfs met de standaard settings.

Ik ben blij dat het nu werkt maar ik snap nog steeds niet waarom het eerder niet werkte. Enig idee?

Dat het aanpassen van de DNS server niet de "oplossing" was wist ik al wel, maar wat dan wel de oorzaak geweest is ... :thinking: