Skip to main content

Vorige maand hebben we 3 access points gehaald, de AP-AC Pro van Ubiquiti en een switch van datzelfde merk, een Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE. Na het instellen van deze apparaten werkte alles prima, voor een dag. Daarna kregen we veel problemen met DNS en DHCP, vooral op mijn S10, een iPhone 5s en een iPad. Het DHCP probleem hebben we opgelost door deze appraten een statisch IP te geven, maar het DNS probleem blijft. Op de 5s moet er steeds op vernieuw lease gedrukt worden, dan werkt alles weer zoals het zou moeten. Maar na 5 tot 10 minuten gebruik of na het in slaapstand(uitknop) brengen van de apparaten valt het signaal weg en wordt je van het netwerk af gegooid.

 

Op de 5s na hem weer aangezet te hebben

 

Na op Vernieuw lease gedrukt te hebben verschijnt het weer.

In de Software van Ubiquiti kregen we veel meldingen over DNS problemen, en stonden de apparaten die we probeerden te verbinden gewoon tussen het lijstje van verbonden apparaten. Alleen stonden deze apparaten niet op de site van de router.
 


We hebben van KPN de Experiabox V10A gekregen, en na zelf wat gegoogled te hebben denken wij dat we deze moeten vervangen, maar we weten dit niet zeker omdat het probleem zich niet voordeed toen wij de Experiabox voor de Wifi gebruikten.

Wat kunnen wij doen om dit probleem op te lossen?

 

Admin: topic verplaatst naar juiste board

We testen sinds gisteravond de verbinding waarmee het access point verbonden is met de switch in de meterkast. Tot nu toe hebben we geen problemen meer gehad. Ik laat het resultaat van deze test aan jullie weten.


We ervaren toch nog wel regelmatig het bovenstaande probleem, ondanks dat we het access point in de woonkamer met andere internetkabels hebben aangesloten. Soms doen de telefoons en ipads het supersnel. En dan opeens stokt het en moeten we de wifi op zo'n apparaat uitzetten en weer aanzetten om weer internet te krijgen. We snappen niet hoe dit kan.


Welkom op het forum @Familie Kok. Zou je nog kunnen bevestigen of de wifi zonder de versterkers wel goed werkt om te bevestigen dat de verbinding naar de woning gewoon goed is? Als dat het geval is zou ik je dan aan kunnen geven of het probleem ontstaat op het moment dat er meerdere apparaten aanwezig zijn of dat het ook voorkomt als er maar 1 of 2 apparaten gebruikt worden?


Die meldingen komen gewon door de buggy Unifi software.

Ik heb het een jaar of 3 naar volle tevredenheid gebruikt, 3 switchen en 3 AP's Pro en een cloudkey.

Was altijd top top tot vorig jaar in de nieuwe controller interface, ik bleef die meldingen houden, daarvoor was de wifi ook altijd seamless.

Laatste jaar had ik constant disconnects als ik automatisch van band of AP's wisselde, de Unifi forum staan er ook vol mee.

Ik ben uiteindelijk maar naar Fritzbox overgestapt, geen spijt van!

Wel minder mooie fancy controller met grafiekjes etc etc maar oh zo snl en super stabiel, nog nooit geen disconnect gehad, echt super tevreden over.


Beste Bram, dank je wel voor het meedenken. De wifi werkte zonder de versterkers redelijk goed. Wel dat de wifi het af en toe even niet deed, maar we dachten dat dat kwam door storing door andere apparaten op hetzelfde kanaal (zoals de wifi van de buren).  Ik heb toen een nieuwe router van KPN aangevraagd (de Experiabox V10A). Daarvan deed de wifi het ietsjes beter. Het aparte is dat het toen ook alleen de wifi op de begane grond was die af en toe problemen gaf, net als nu met de AP op de begane grond. We hadden ook een router op zolder, waarvan de wifi het zonder problemen deed. De AP's op de 1e verdieping en de zolder doen het zonder problemen. 
Ik heb niet gemerkt dat het aantal apparaten op de wifi iets uitmaakt. Op de begane grond hebben we soms maar 1 of 2 apparaten die verbonden zijn met de AP aldaar. Ook dan kan het voorkomen dat de wifi er helemaal mee ophoudt. Na een tijdje komt de wifi weer terug. Op de AP op zolder zijn soms wel 4 apparaten tegelijk aangemeld en dat geeft nooit problemen. Ik denk dat de internetverbinding naar de woning gewoon goed is.
Het probleem bevindt zich dus op de begane grond. We hebben de AP die in de woonkamer hing verplaatst naar de meterkast en daar met een korte kabel (rechtstreeks) aangesloten op de switch. Een telefoon beneden heeft nog af en toe problemen. Met de andere telefoon en met een tablet heb ik dit weekend geen problemen meer gehad. Deze apparaten zijn met een vast IP-adres via de AP op de router aangemeld. We dachten dat een vast IP-adres misschien de oplossing was.
Wat we nu nog willen doen is de AP van de woonkamer ruilen met de AP die op zolder hangt. Als dan de DNS-problemen op zolder beginnen, dan ligt het dus aan de betreffende AP.


Beste Martin, dank je wel voor het delen van jouw ervaringen. Ik heb inderdaad ook gelezen dat de Unify software niet altijd even goed werkt. Het is heel vervelend als dingen niet werken!
Ik denk dat ons probleem anders is dan dat van jou. Hierboven kun je lezen dat het DNS-probleem zich afspeelt in de woonkamer, met de AP die daar hangt. De andere AP's in huis doen het zonder problemen. We dachten dat het iets zou kunnen zijn met de bekabeling naar de woonkamer. Vandaar dat we de AP tijdelijk in de meterkast hebben gehangen en daar rechtstreeks hebben aangesloten op de switch. Maar het probleem is daarmee niet opgelost. Het lijkt wel minder vaak voor te komen, maar het is er nog wel. De volgende stap is denk ik dat we de AP's van de begane grond en die van de zolder omwisselen om te kijken of het probleem zich dan op zolder gaat voordoen.


We hebben gisteren de AP van de woonkamer omgewisseld met de AP van de zolder. Nu zijn er DNS-problemen met de verbinding op zolder. Onze conclusie is dat de AP defect is. Ik ga hem omruilen voor een nieuwe. Dan zijn de problemen naar verwachting opgelost.


De AP is omgeruild, maar ook de nieuwe AP geeft verbindingsproblemen :slight_frown:  Het is zelfs nog erger geworden. De AP van de 1e verdieping gaf vanmorgen hetzelfde probleem als die in de woonkamer. Het chromebook van mijn dochter gaf aan dat er dhcp-problemen waren. Dat lijkt dan toch iets met de router van KPN te zijn. Hoe kunnen we dit testen of oplossen?


Ik zou graag de verbinding doormeten en kijken of ik fouten kan vinden in het modem. Zou je om die reden je profiel in kunnen vullen zodat ik het voor je na kan kijken?


Beste @Bram_  , ik heb het profiel ingevuld. Fijn dat je het wilt doormeten. 

Het verbindingsprobleem is overzichtelijk. Het gebeurt op willekeurige momenten zo lijkt het. Als het gebeurt dan heeft het betreffende apparaat (telefoon, tablet of chromebook) gedurende ongeveer 3 minuten geen verbinding met de wifi. Vaak is dan te zien dat het apparaat geen IP-adres, subnetmasker en router-adres heeft, zoals in de afbeelding hieronder (deze is van gistermiddag).

 

Binnen die drie minuten lijkt het apparaat wel af en toe een wifi-verbinding te krijgen. Dan worden het IP-adres, subnetmasker en router-adres ingevuld. Maar dan lukt het nog steeds niet om verbinding met internet te krijgen. Heel soms zijn IP-adres en subnetmasker wel ingevuld en het router-adres niet ingevuld. Misschien zegt deze beschrijving je iets over de mogelijke oorzaak.

We hebben onze mobiele apparaten een vast IP-adres gegeven. Maar ook dat lost het probleem niet op. Hoewel ik wel het gevoel heb dat het daardoor minder vaak voorkomt.

We hebben de router een paar weken geleden gereset. Hij bleef hangen en wilde niet meer helemaal opstarten. Ik heb toen na een uur gebeld met de klantenservice van KPN. Toen mocht ik de stekker eruit halen. Daarna startte de router goed op. Wij hebben ook al eens gedacht dat het aan de router zou kunnen liggen. Maar dat is lastig te testen, want ik heb geen andere router beschikbaar.

Met vriendelijke groet,
Raymond Kok

P.S. Zou je bij deze topic het ‘beste antwoord’ eraf willen halen?


We hebben trouwens ook regelmatig last van een hoge latency. 

 

 


@Bram_ Jammer dat ik geen reactie meer van je heb gehad. Ik heb besloten dat we alleen de access points op zolder en op de overloop (op de 1e verdieping) gebruiken. Die van de woonkamer heb ik ontkoppeld. De hele benedenverdieping kan prima gebruik maken van het access point op de overloop. Die op de zolder en op de overloop doen het zonder problemen. Een accesspoint minder scheelt ook weer wat energie. Dat vind ik ook belangrijk. Dit topic kan worden afgesloten.