Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort klant bij KPN na jaren Ziggo klant te zijn geweest.
Sinds kort hebben wij in onze stad nu ook glasvezel en heb ik besloten over te stappen.
Overstappen ging zonder problemen, moeten we vaker doen.
Nu is het volgende mij opgevallen:
Ik heb een Experia Box v10a ontvangen met software versie v5.00.31 build420.
Een van de eerste dingen die ik op de router heb aangepast zijn de DNS instellingen om een alternatieve DNS server te kunnen gebruiken, zie hieronder:
Nu kom ik tot de ontdekking dat ondanks het invoeren van verschillende alternatieve DNS IP adressen ik via DNS leak test gewoon de KPN DNS servers terug ziet.
Na verschillende dingen geprobeerd te hebben, o.a. de router verschillende keren ge-herstart, Google, Cloudfare, DNS-watch ingevoerd, ben ik tot de ontdekking gekomen dat de DSN lekt via IPv6.
Na enig zoekwerk kwam ik tot de ontdekking de optie op de router om IPv6 uit te zetten. Na het uitzetten van IPv6 was mijn probleem opgelost, op DNS leak test verscheen de juiste alternatieve DNS provider.
Nu mijn vraag. Is KPN op de hoogte van deze situatie? Dat het gebruik van een alternatieve DNS server alleen werkt bij een uitgeschakelde IPv6 setting? Kan dit worden aangepast in de volgende software update?
Met vriendelijke groeten,
Marcel