Skip to main content

Ik heb een Raspberry Pi waarop ik pihole draai, en dit werkt al tijden prachtig. Nu heb ik een nieuwe Experiabox V12, waarop ik het primary DNS adres van de pihole wil gebruiken. Ingesteld en wel, lijkt het allemaal prima te werken!

Nu een paar maanden later probeer ik de raspberrypi een update te geven, maar blijkt dns resolving niet te werken. Ik heb met wat scenario’s wat dingen geprobeert te debuggen. Misschien is hier iemand slimmer dan ik die een idee heeft wat hier gebeurd? Of waar ik verder naar moet kijken?

Scenario’s:

Ik gebruik een RaspberryPi en een Windows CMD, en doe een `nslookup google.com` voor ieder scenario.

​​​​​​​Standaard instellingen:

Aanbevolen standaard instellingen van de DNS

 

Op de Raspberry Pi werkt dit prima!
Op Windows werkt het ook prima

Scenario Vinkje uit, maar instellingen hetzelfde

DNS proxy staat uit, maar de instellingen blijven hetzelfde
Windows krijgt een Query refused
Raspberry pi krijgt REFUSED
De internet verbinding werkt nog, alleen DNS niet

 

Hoe had je het ingericht? Want op basis van de screenshots kan ik niet zien dat je de pi hebt ingesteld als DNS-server.

Als je DNS-proxy uit zet, krijgen de DHCP-clients de KPN-adressen voor DNS. Als DNS-proxy aan staat, krijgen de clients het adres van de router. Je moet overigens wel de DHCP-lease verversen, anders houden de clients de gegevens die ze al hadden ontvangen.


Hey XS4-Arjan,

Hartelijk dank voor je snelle antwoord, het heeft me in de goede richting geholpen.

Na het verversen van de DHCP-lease pakte mijn windows machine inderdaad de nieuwe DNS instellingen, en dat werkt nu prima. Alleen de Raspberry zelf bleef staan op het adres van mijn router, ipv de instellingen te volgen. Na wat zoekwerk blijkt er een fallback instelling te zijn, ingesteld op dat IP adres. Na het aanpassen van dit adres (mijn Raspberry heeft toch een statisch IP) werkt dit prima.