Skip to main content
Vraag

DNS probleem bij bekabelde verbinding op vaste PC, via WiFi werkt alles wél

  • 15 September 2024
  • 2 reacties
  • 25 keer bekeken

Eigenlijk vind ik mezelf bovengemiddeld handig. Maar ik heb nu toch iets wat me gekmaakt. En ik hoop dus hier iemand te treffen die wel van een uitdaging houdt. Sinds maart gebruik ik weer VDSL van KPN. (ik wilde ook wel eens een paar maanden korting) Aansluiten van de Experiabox 12 was een eitje. Ik deed dat vaker. Alles liep als een zonnetje tot er een (wel aangekondigde) grote update kwam die het hele modem sloopte. Geen probleem. Binnen een dag was er een nieuwe. Wederom, zonder problemen aangesloten. En zo ging het weer een hele tijd goed. Tot een goede maand terug. Het leek alsof ik 1 minuut internet had en dan 5 minuten weer niet enz. Ik kwam er niet uit. En hoewel het normaal mijn eer te na is besloot ik toch om een monteur te vragen. Die trok alle netwerkkabels los (waarom had ik dat zelf niet bedacht?) en daarmee keerde de rust weer terug. Zijn conclusie was dat OF mijn Synology nas OF de Pi-hole de boel verstoorde. Hoewel ik zelf meer de mening was toegedaan dat mijn Experiabox 12 kennelijk niet meer compatibel was met 1 van die apparaten heb ik het er toch maar bij gelaten. Die 7 tientjes kunnen mij ook niet meer redden. Hij liet een Experiabox 10 achter en zei die dan maar aan te sluiten als ik het niet gefikst kreeg. Uiteraard kreeg ik het niet gefikst. Dus Experiabox 10 aangesloten. Alles draaide toen weer als een zonnetje. Het heeft een paar weken leuk gewerkt. Tot ik vanochtend opstond en de "grote" PC opstartte. Ik wist meteen: het is weer mis! 

Experiabox herstart, ook hardhandig. Ook de truc met de paperclip gedaan. Niks hielp.

Hup, alle kabels los. (dat overkomt me geen 2e keer) En aan het elimineren geslagen. Wifi (b)leek in orde, dus "grote" PC als 1e aan de wifi gehangen. Perfect! Voorzichtig 1 voor 1 alle bekabelde apparaten weer aangesloten. Perfect! 

Maar nu komt het. Ik wil de "grote" PC natuurlijk ook gewoon terug op de kabel. Wifi is leuk voor de mobieltjes, maar verder niet. Alle kabels naar de"grote" PC inmiddels vervangen. (dus er is echt geen kabel kapot) PC uiteraard ook rechtstreeks op het modem zelf aangesloten. Maar werkend krijg ik het niet meer. Het lijkt een DNS probleem. Want hij resolved HELEMAAL niets.  Ik kan nslookups doen wat ik wil, alleen maar time-outs. En het maakt niet uit welke ik gebruik. Google DNS. Standaard DNS van de Experiabox zelf. De Pi-hole. Niks doet het. Het interne netwerk doet het goed. Alles is bereikbaar. Maar ik kom bedraad gewoon NIET naar buiten. Zodra ik de wifi gebruik werkt alles normaal. "Gebruik dan de wifi", zullen jullie denken. Maar ik vrees het moment dat er straks een andere bedrade poort aan de beurt is. Niet alle apparaten hebben immers wifi. Dus als ik zou begrijpen waarom ik nu verplicht op deze machine de wifi moet gebruiken dan zou ik een gelukkig mens zijn. Deze hele post bevat geen enkel vraagteken. Toch hoop ik dat iemand dit als vraag erkent. Nog leuker zou zijn als er bruikbare tips komen.

Als jij in een commandprompt het commando ipconfig /all doet, welke DNS servers worden er dan getoond?


Beste wjb. Jouw vraag heeft mij ENORM geholpen. 😍 Ik dacht: "Oh ja, Windows¨. Dat heeft de "grote" PC niet. (Linux Mint) Dus ik startte de wel Windows laptop, die ik ook nog heb, bedraad op. Perfect! Ik zie wat ik verwacht; de standaard DNS van het modem zelf. Kabel in de "grote" PC. Daar zie ik zeker niet wat ik verwacht. En dus al helemaal geen DNS server. Ik besluit de "grote" PC van  een vast IP, DNS enz. te voorzien. Herstarten maar en BINGO.

Dus ik heb geen DNS maar een DHCP probleem. De PC of het modem. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Maar ik ga daar wel uit komen. Ik kan daar wel omheen werken ook. Dankjewel. 

Toch wel irritant dat er overnight ineens iets stukgaat hoor. (de "grote" PC had geen updates, zo in de vroege ochtend, maar het modem vannacht vermoedelijk wel) En goed om te onthouden als andere apparaten ook ineens kuren krijgen. Wat ook voor mij de reden was om hier even wat te gaan roepen.

Nogmaals, dank. De neus moest gewoon even de goede richting op. En dan moet je soms ook even verder kijken dan je neus lang is, nietwaar?


Reageer