Skip to main content
Vraag

DNS-probleem op gastennetwerk van KPN Box 12 met AdGuard Home

• April 30, 2025
  • 7 reacties
  • 95 keer bekeken

Op mijn KPN Box 12 met firmware V12.C.24.16.14 heb ik de primaire en secundaire DNS aangepast naar een Raspberry Pi waar Adguard Home op draait. So far so good, alles wat via IPv4 gaat wordt keurig gefilterd, IPv6 is nog een volgende uitdaging.

De buurman heeft een dode zone in zijn netwerk maar kan mijn gastennetwerk wel oppakken. Ik hoorde nu dat hij al even geen internet meer heeft. Als ik verbind met het gastennetwerk krijg ik een 'connected without internet' melding.

Ik zag in de instellingen dat het gastennetwerk ook de DNS van de RPi pakt. In AdGuard zie ik echter geen clients met IPs van het gastennetwerk verschijnen.  Las elders dat een gastennetwerk en aparte DNS niet werken. Prima, dan dat verkeer maar via die van KPN. Maar hoe laat ik het verkeer over het gastennetwerk dan weer naar de DNS van KPN lopen? De opties om het aan te passen zijn uitgegrijsd.

7 reacties

• May 1, 2025

Ik denk niet dat hier een oplossing voor is. Ik heb ook zitten kijken op mijn Experiabox v10 waar nu dezelfde firmware op staat als op de KPN Box 12. Een externe DNS server instellen, zoals bijvoorbeeld die van Google of Cloudflare is geen probleem. Want die is vanuit het gastennetwerk ook bereikbaar natuurlijk. Maar een lokale DNS server niet.

• Topper
  • June 4, 2025

Dit wil ik ook. Heb zelfde soort setup met een lokale DNS, maar ook hier is de consequentie, dat het gast netwerk niet werkt. Aparte DNS instelling voor het gast netwerk zou echt fijn zijn!!

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • October 30, 2025

Ik heb hetzelfde issue, gebruik Pihole als lokale DNS server maar daardoor wordt het gast netwerk onbruikbaar, en ik wil niet alle gasten toegang geven tot mijn eigen netwerk.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • November 5, 2025

Ik heb hetzelfde issue, gebruik Pihole als lokale DNS server maar daardoor wordt het gast netwerk onbruikbaar, en ik wil niet alle gasten toegang geven tot mijn eigen netwerk.

Gebruik je Pihole alleen als DNS of ook als DHCP?
Met de nieuwe kpn software had ik deze constructie op den duur werkende.
Pihole als DHCP en DNS.
Dan werkt bij mij de Gasten Wifi zo als het zou moeten werken. (Experia wifi nieuwe software)

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 5, 2025

Gebruik je Pihole alleen als DNS of ook als DHCP?
Met de nieuwe kpn software had ik deze constructie op den duur werkende.
Pihole als DHCP en DNS.
Dan werkt bij mij de Gasten Wifi zo als het zou moeten werken. (Experia wifi nieuwe software)

Alleen DNS op dit moment. Dank voor de tip, het proberen waard.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • November 5, 2025

Dit gaat lokaal niet werken, aangezien het gastennetwerk een apart VLAN heeft. De apparaten op het gastennetwerk kunnen daardoor de Raspberry Pi DNS server niet bereiken. Je hebt hiervoor echt een andere router nodig waarmee je zelf de VLAN instellingen kunt beheren.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 6, 2025

Hi iedereen, ik heb hier zelf weinig kaas van gegeten maar ik ben blij om te zien dat er van alle kanten geholpen wordt. 

Dank ook aan bnh voor de eventuele oplossing. Iemand hier die het op deze manier heeft geprobeerd en werkend heeft gekregen?

Dit gaat lokaal niet werken, aangezien het gastennetwerk een apart VLAN heeft. De apparaten op het gastennetwerk kunnen daardoor de Raspberry Pi DNS server niet bereiken. Je hebt hiervoor echt een andere router nodig waarmee je zelf de VLAN instellingen kunt beheren.