Beste leden / KPN,
Al sinds lange tijd heb ik (op wat lijkt) DNS problemen op mijn thuisnetwerk, en dan voornamelijk met mobiele apparaten (die veel DNS verzoeken hebben ivm verschillende apps, etc.). Wat simpelre clients zoals Nest speakers, IP catera’s e.d. hebben allemaal geen problemen (of in iede rgeval niet merkbaar).
In het kort de opstelling: Box 12 met WIFI uit. Daar achter een POE switch (netgear managed switch ivm IP-TV, IGMP snooping aan) zonder verdere config. Op die POE switch zitten 3 Unifi wifi 6 LR AP’s (1 op iedere verdieping, in zig-zagg opstelling). Ivm de problemen heb ik die laatst nog maar eens helemaal ge-reset en verder zo min mogelijk settings aangepast. Ik heb daarop 2 wifi netwerken draaien, 1 op 5Ghz en 1 op 2.4 Ghz. Uiteraard kan dit ook gecombineerd, maar voor verschillende redenen heb ik hier toch 2 SSID’s voor gemaakt.
Wat er gebeurd is dat bijv de iphones en android devices prima verbinding hebben mt de AP’s (dit zie ik zowel op het device als ook in de unifi netwerk controller, verbinding is prima met goede up- en down rates), maar toch heel vaak (10-tallen keren per dag) geen internet verbinding hebben. Als ik dan bijv facebook open of een app als Strava, dan laadt de tijdslijn gewoon niet, maar ook websites laden gewoon niet. WIFI uit en aan lost dat dan tijdelijk op. Wanneer dit probleem zich voordoet kan ik bijv wel IP’s pingen (8.8.8.8), maar pingen op bijv www.nu.nl werkt niet (of met heel veel time-outs (zo’n 50%) en erg lange ping returns (1000 - 3000ms).
Ik heb heel veel geprobeerd, box 12 reboot, AP’s reboot, box 12 reset, AP’s reset. Devices private DNS uitschakelen, etc. Allemaal helpt het niet.
Op andere plekken, bijv bij familie of op het werk, doet mijn Android device (S21) het prima, NOOIT enig probleem.
Tevens lijkt het er ook op dat wanneer ik vanuit huis werk (met werk laptop), dit device dat probleem ook NIET heeft, het lijkt zich vooral te beperken tot mobiele devices zoals telefoons en tablets.
Ik heb nu sinds 1 dag, en dit lijkt WEL te helpen, in de box 12 de DNS servers handmatig gezet op de Google DNS servers 8.8.8.8 en 8.8.4.4. (screenshot 2) Default staat in dit scherm alleen de primary en dan wel op de 192.168.2.254 gateway, waarna neem ik aan de KPN eigen DNS servers worden gebruikt (uit screenshot 1).
Is er iemand die dit gedrag herkend en weet of er iets aan gedaan kan worden. Uiteraard is het geen groot probleem om andere DNS servers te gebruiken, maar het is vreemd gedrag en allciht dat met updates o.i.d. dit misschien wel weer overschreven wordt en ik de aanpassingen wederom moet doen.
Alvast bedankt!
Johan
Admin: privégegevens verborgen