Skip to main content
Antwoord

DNS server vs. Synology NAS (QuickConnect)

• July 6, 2025
  • 3 reacties
  • 54 keer bekeken

Hallo, net overgestapt van Ziggo naar KPN Internet met Box 12b.

Alle clients werken inmiddels weer op de nieuwe IP-adressen, zo ook de Synology NAS.

Echter, het Synology QuickConnect adres voor externe toegang tot de NAS werkt niet meer terwijl er niets is gewijzigd in de NAS zelf bij de overstap van Ziggo naar KPN. Bij Ziggo modem geen problemen met externe toegang.

Het laten testen van de KPN routerconfiguratie door de Synology NAS krijg ik de melding "DNS server is niet in staat om openbare domeinnamen op te lossen".

Ik vermoed dat er een andere DNS server in het KPN modem moet worden ingevoerd b.v. Google DNS 8.8.8.8 (advies Synology) of Cloudfare 1.1.1.1

In KPN box 12b > mymodem > tab DNS (static DNS service configuration) kan de primairy DNS 192.168.2.254 niet worden gewijzigd, hoewel er wordt gesuggereert dat door dit veld leeg te maken de gateway IP automatisch wordt gegenereerd. 

In KPN box 12b > mymodem > tab DynDNS kan een dynamische DNS worden ingevoerd worden maar dit vraagt om voor mij onbekende username/password/provider. 

Graag advies hoe ik publieke domeinnamen kan toelaten op KPN modem. 

Alvast dank!

Beste antwoord door Maikel Drost

Kan het zijn dan de dns server 192.168.178.1 nog als dns staat in de synology. Want het maakt niet uit welke dns je gebruikt in de synology. Mag ook 1.1.1.1 9.9.9.9 enz zijn 

3 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • Antwoord
  • July 6, 2025

Kan het zijn dan de dns server 192.168.178.1 nog als dns staat in de synology. Want het maakt niet uit welke dns je gebruikt in de synology. Mag ook 1.1.1.1 9.9.9.9 enz zijn 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 6, 2025

Ik vermoed dat er een andere DNS server in het KPN modem moet worden ingevoerd b.v. Google DNS 8.8.8.8 (advies Synology) of Cloudfare 1.1.1.1

In KPN box 12b > mymodem > tab DNS (static DNS service configuration) kan de primairy DNS 192.168.2.254 niet worden gewijzigd,

Je moet eerst de optie "DNS-Proxy gebruiken” deactiveren, dan kan je zelfs DNS servers instellen in modem.

Je kan ook zelfs in de NAS handmatig een DNS server instellen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 6, 2025

@Maikel Drost 

Dat was inderdaad het euvel: in de NAS stond een handmatige DNS server geselceteerd en die was nog van Ziggo.  Dit is nu aangepast naar DNS van KNP modem (192.168.2.254) en nu werkt het weer.

Dank voor je tip en snelle reactie.