Heb enige tijd geleden mijn Edgerouter-X met de scripts van wjb ingericht om geen KPN router te hoeven gebruiken bij mijn glasverbinding. E.e.a. werkt perfect na wat hulp maar ik heb 1 probleempje. Als we tv kijken en er start een download dan begint de tv te haperen. Zodra de download klaar is is alles weer ok. Als ik op de Edgerouter kijk zie ik dat het IPTV verkeer helemaal niet veel bandbreedte gebruikt. Ik heb 1 poort op de Edgerouter dedicated voor IPTV geconfigureerd en die gaat dus naar het KPN kastje. Happeren treedt op bij zowel een download die de hele pijp vol trekt of slechts deels gebruikt. Ik hoop dat wjb of iemand anders me kan vertellen hoe ik het happeren kan verhelpen. Ik heb zitten kijken naar manieren om IPTV verkeer te prioritiseren op poort maar kom daar niet echt uit en ik zou eigenlijk verwachten dat IPTV zowiezo voorrang krijgt. B.v.d. voor hulp.
Bladzijde 1 / 1
Hi @McRam! Ik weet niet met welk programma je downloadt, maar bij veel programma's kun je een limiet op de snelheid instellen. Je geeft aan dat dit ook gebeurt als je hem deels gebruikt, hoeveel Mbit/s van je verbinding is dan nog vrij voor iTV? Als je zorgt dat dit minstens 20 Mbit/s is (als je iTV kijkt op SD kwaliteit) dan zou hij niet meer moeten haperen.
Downloaden gaat overigens meestal in Megabyte per seconde (MB/s) dus 20 Mbit/s = 2,5 MB/s. Houd daar rekening mee.
De Egderouter zelf en het voorrang geven aan de iTV stream gaan buiten mijn kunnen om, maar wellicht heeft @wjb daar nog wel tips voor.
Welk script heb je gebruikt voor het configureren van jouw EdgeRouter X?
Wat is de snelheid van jouw Internetaansluiting?
Hallo wjb,
Heb jouw script gebruikt voor internet, TV en telefonie (Met telefonie via Experia Box en TV via vlan 4) Zie hieronder. Ik heb 1 Gb/s synchroon. Indien je meer info nodig hebt hoor ik het graag.
firewall { all-ping enable broadcast-ping disable ipv6-name WANv6_IN { default-action drop description "WAN IPv6 naar LAN" rule 10 { action accept description "Allow established/related" state { established enable related enable } } rule 20 { action drop description "Drop invalid state" state { invalid enable } } rule 30 { action accept description "Allow IPv6 icmp" icmpv6 { type echo-request } protocol ipv6-icmp } } ipv6-name WANv6_LOCAL { default-action drop description "WAN IPv6 naar Router" rule 10 { action accept description "Allow established/related" state { established enable related enable } } rule 20 { action drop description "Drop invalid state" state { invalid enable } } rule 30 { action accept description "Allow IPv6 icmp" protocol ipv6-icmp } rule 40 { action accept description "Allow dhcpv6" destination { port 546 } protocol udp source { port 547 } } } ipv6-receive-redirects disable ipv6-src-route disable ip-src-route disable log-martians enable name WAN_IN { default-action drop description "WAN naar LAN" rule 10 { action accept description "Allow established/related" log disable state { established enable related enable } } rule 20 { action drop description "Drop invalid state" state { invalid enable } } } name WAN_IPTV_IN { default-action drop rule 1 { action accept description "Allow established/related" log disable protocol all state { established enable invalid disable new disable related enable } } rule 2 { action drop description "Drop invalid state" log disable protocol all state { established disable invalid enable new disable related disable } } rule 3 { action accept description "Allow IGMP multicasts" destination { address 224.0.0.0/4 } log disable protocol udp } } name WAN_LOCAL { default-action drop description "WAN naar Router" rule 10 { action accept description "Allow established/related" log disable state { established enable invalid disable new disable related enable } } rule 20 { action drop description "Drop invalid state" state { established disable invalid enable new disable related disable } } } receive-redirects disable send-redirects enable source-validation disable syn-cookies enable } interfaces { bridge br0 { aging 300 bridged-conntrack disable description "KPN Telefonie" hello-time 2 max-age 20 priority 32768 promiscuous disable stp false } ethernet eth0 { description FTTH duplex auto mtu 1512 speed auto vif 4 { address dhcp description "KPN IPTV" dhcp-options { client-option "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";" client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;" default-route no-update default-route-distance 210 name-server update } firewall { in { name WAN_IPTV_IN } } mtu 1500 } vif 6 { description "KPN Internet" mtu 1508 pppoe 0 { default-route auto dhcpv6-pd { no-dns pd 0 { interface switch0 { host-address ::1 prefix-id :1 service slaac } prefix-length /48 } rapid-commit enable } firewall { in { ipv6-name WANv6_IN name WAN_IN } local { ipv6-name WANv6_LOCAL name WAN_LOCAL } } idle-timeout 180 ipv6 { address { autoconf } dup-addr-detect-transmits 1 enable { } } mtu 1500 name-server auto password ppp user-id XX-XX-XX-XX-XX-XX@internet } } vif 7 { bridge-group { bridge br0 } description "KPN Telefonie" mtu 1500 } } ethernet eth1 { address 192.168.2.1/24 description "Televisie poort" duplex auto mtu 1500 speed auto } ethernet eth2 { description "KPN Experia Box" duplex auto speed auto vif 7 { bridge-group { bridge br0 } description "KPN Telefonie" mtu 1500 } } ethernet eth3 { description "Thuis netwerk poort 1" duplex auto mtu 1500 speed auto } ethernet eth4 { description "Thuis netwerk poort 2" duplex auto mtu 1500 speed auto } loopback lo { } switch switch0 { address 192.168.1.1/24 description "Thuis netwerk" ipv6 { dup-addr-detect-transmits 1 router-advert { cur-hop-limit 64 link-mtu 0 managed-flag false max-interval 600 name-server 2a02:a47f:e000::53 name-server 2a02:a47f:e000::54 other-config-flag false prefix ::/64 { autonomous-flag true on-link-flag true valid-lifetime 2592000 } radvd-options "RDNSS 2a02:a47f:e000::53 2a02:a47f:e000::54 {};" reachable-time 0 retrans-timer 0 send-advert true } } mtu 1500 switch-port { interface eth3 { } interface eth4 { } vlan-aware disable } } } protocols { igmp-proxy { interface eth0.4 { alt-subnet 0.0.0.0/0 role upstream threshold 1 } interface eth1 { alt-subnet 0.0.0.0/0 role downstream threshold 1 } } static { interface-route6 ::/0 { next-hop-interface pppoe0 { } } } } service { dhcp-server { disabled false hostfile-update disable shared-network-name Thuis { authoritative enable subnet 192.168.1.0/24 { default-router 192.168.1.1 dns-server 192.168.1.1 lease 86400 start 192.168.1.150 { stop 192.168.1.199 } } } shared-network-name IPTV { authoritative enable subnet 192.168.2.0/24 { default-router 192.168.2.1 dns-server 195.121.1.34 dns-server 195.121.1.66 lease 86400 start 192.168.2.20 { stop 192.168.2.30 } } } static-arp disable use-dnsmasq enable } dns { forwarding { cache-size 4000 listen-on switch0 name-server 195.121.1.34 name-server 195.121.1.66 name-server 2a02:a47f:e000::53 name-server 2a02:a47f:e000::54 options listen-address=192.168.1.1 } } gui { http-port 80 https-port 443 older-ciphers enable } nat { rule 5000 { description IPTV destination { address 213.75.112.0/21 } log disable outbound-interface eth0.4 protocol all source { } type masquerade } rule 5010 { description Internet log disable outbound-interface pppoe0 protocol all type masquerade } } ssh { port 22 protocol-version v2 } telnet { port 23 } unms { disable } } system { domain-name thuis.local host-name Thuis login { user xxxxxxxx { authentication { plaintext-password "xxxxxxxx" } level admin } } name-server 127.0.0.1 ntp { server 0.nl.pool.ntp.org { } server 1.nl.pool.ntp.org { } server ntp0.nl.net { } server ntp1.nl.net { } server time.kpn.net { } } offload { hwnat enable } syslog { global { facility all { level notice } facility protocols { level debug } } } time-zone Europe/Amsterdam traffic-analysis { dpi disable export disable } }
/* Warning: Do not remove the following line. */ /* === vyatta-config-version: "config-management@1:conntrack@1:cron@1:dhcp-relay@1:dhcp-server@4:firewall@5:ipsec@5:nat@3:qos@1:quagga@2:suspend@1:system@4:ubnt-pptp@1:ubnt-udapi-server@1:ubnt-unms@1:ubnt-util@1:vrrp@1:webgui@1:webproxy@1:zone-policy@1" === */ /* Release version: v1.10.8.5142457.181120.1809 */
Hallo Sanne,
Ik limiteer niks. Ik heb 1 Gb/s synchroon en ga er vanuit dat dit meer dan genoeg moet zijn om zowel probleemloos tv te kunnen kijken en te downloaden tegelijkertijd. Ik wil mijn downloads niet limiteren, ik zou graag hebben dat enige vorm van QoS het gehaper zou voorkomen omdat IPTV verkeer altijd prio krijgt.
Hi @McRam! Ik weet niet met welk programma je downloadt, maar bij veel programma's kun je een limiet op de snelheid instellen. Je geeft aan dat dit ook gebeurt als je hem deels gebruikt, hoeveel Mbit/s van je verbinding is dan nog vrij voor iTV? Als je zorgt dat dit minstens 20 Mbit/s is (als je iTV kijkt op SD kwaliteit) dan zou hij niet meer moeten haperen.
Downloaden gaat overigens meestal in Megabyte per seconde (MB/s) dus 20 Mbit/s = 2,5 MB/s. Houd daar rekening mee.
De Egderouter zelf en het voorrang geven aan de iTV stream gaan buiten mijn kunnen om, maar wellicht heeft @wjb daar nog wel tips voor.
Nee, zo te zien heb jij niet het script gebruikt met TV op een Vlan 4. Dat is wel wat ik je ga adviseren.
Met het onderstaande script kan je die haperingen waarschijnlijk voorkomen omdat daarmee de TV streams ook op het LAN een hogere prioriteit krijgen dan ander verkeer.
Let op, dit script is geconfigureerd zodat het LAN het subnet 192.168.2.0/24 krijgt terwijl jij die zo te zien aangepast hebt naar 192.168.1.0/24. Die aanpassing zal je dus opnieuw moeten doorvoeren.
Zo te zien gebruik jij ook nog een Experia Box als “veredelde” VoIP ATA. Die zal je met dit script op LAN poort 1 moeten aansluiten en de TV ontvanger op LAN poort 2.
Vergeet ook niet jouw aangesloten apparatuur na installatie van het script opnieuw op te starten zodat deze direct voorzien worden van een nieuw IP adres en niet pas bij het vervallend van de DHCP lease.
Hallo wjb,
Ik gebruiik een Cisco SPA voor telefonie (naam staat nog verkeerd in mijn script). Na een file compare met mijn script (dat waarschijnlijk iets ouder is) zie ik de volgende verschillen in bold bij regel 296 in jouw script:
Ik vermoed dat de egress-qos de mogelijke oplossing is. Zal de rest ook (gecorrigeerd) toevoegen aan mijn config. Zal even duren voordat ik e.e.a. kan testen, maar ik laat nog weten of dit het heeft opgelost. Bedankt voor je hulp weer.
De TV ontvanger blijft dan op LAN poort 1 aangesloten en de Cisco VoIP ATA kan op één van de andere poorten.
Overigens is vid 4 correct, vif staat voor een tagged vlan en vid voor een untagged (default) vlan en omdat je de TV ontvanger direct op die poort aan gaat sluiten is het noodzakelijk dat vlan 4 untagged is.
Dan ga ik dat andere script gebruiken. Telefonie doet het overigens wel prima.
Dan ga ik dat andere script gebruiken. Telefonie doet het overigens wel prima.
Maar dan is de Cisco VoIP ATA waarschijnlijk niet op eth2 aangesloten. Klopt dat?
Zie nu pas dat de SPA inderdaad niet op port 2 van de Edgerouter zit maar op poort 2 van een andere switch. Puur geluk dat het dus werkt?
Zie nu pas dat de SPA inderdaad niet op port 2 van de Edgerouter zit maar op poort 2 van een andere switch. Puur geluk dat het dus werkt?
Als die op eth2 van de ER-X aangesloten was geweest, dan had hij inderdaad niet gewerkt.
Als ik de SPA op vlan 7 zet in zijn config zou e.e.a. toch prima moeten werken als ik de Edgerouter config qua telefonie laat zoals die is?
Als ik de SPA op vlan 7 zet in zijn config zou e.e.a. toch prima moeten werken als ik de Edgerouter config qua telefonie laat zoals die is?
Nee, dat gaat niet werken, telefonie loopt bij gebruik van een eigen router niet via vlan 7 maar via vlan 6 (Internet). Ook de V12 maakt geen gebruik meer van vlan 7.
Ah ok. Al doende leer ik steeds meer. Dank voor je uitleg en geduld.
Hallo wjb,
Moet ik nu het script inclusief telefonie over Experia gebruiken? In een ander antwoord schreef je dat ik zonder telefonie over Experia moest gebruiken maar in het als antwoord aangemerkte bericht staat juist met telefonie.
Nee, zo te zien heb jij niet het script gebruikt met TV op een Vlan 4. Dat is wel wat ik je ga adviseren.
Met het onderstaande script kan je die haperingen waarschijnlijk voorkomen omdat daarmee de TV streams ook op het LAN een hogere prioriteit krijgen dan ander verkeer.
Let op, dit script is geconfigureerd zodat het LAN het subnet 192.168.2.0/24 krijgt terwijl jij die zo te zien aangepast hebt naar 192.168.1.0/24. Die aanpassing zal je dus opnieuw moeten doorvoeren.
Zo te zien gebruik jij ook nog een Experia Box als “veredelde” VoIP ATA. Die zal je met dit script op LAN poort 1 moeten aansluiten en de TV ontvanger op LAN poort 2.
Vergeet ook niet jouw aangesloten apparatuur na installatie van het script opnieuw op te starten zodat deze direct voorzien worden van een nieuw IP adres en niet pas bij het vervallend van de DHCP lease.
Moet ik nu het script inclusief telefonie over Experia gebruiken? In een ander antwoord schreef je dat ik zonder telefonie over Experia moest gebruiken maar in het als antwoord aangemerkte bericht staat juist met telefonie.
Ik heb dat bericht niet als antwoord aangemerkt.
Je moet, zoals aangegeven in dit bericht, het script zonder telefonie via Experia Box gebruiken.
Hallo wjb,
Dank voor de extra info. Wel vreemd want ik heb die reactie niet als antwoord aangemerkt. Niet belangrijk...
Ik heb dat bericht niet als antwoord aangemerkt.
Je moet, zoals aangegeven in dit bericht, het script zonder telefonie via Experia Box gebruiken.
Ik gebruik ook al jaren de edgerouter 12
Nu heb ik sinds deze week nieuwe kpn kastje de stream box, moet ik nog wat aanpassen aan de config of kan ik gewoon de port 1 en 2 gebruiken voor de stream box wat ik ook deed met de iptv kastje's
of moet ik toch een nieuwe config uploaden
Er is geen verschil in het aansluiten van een TV+ Box t.o.v. een "oude" TV ontvanger.
@wjb Zelfde probleem hier… Haperende TV tijdens downloaden.
“KPN Script zonder telefonie met VLAN” op een EdgeRouter 4
Op ETH0 FTTH
Op ETH1 een Netgear GS116Ev2 (IGMP Snooping enabled) met daarop de IPTV van KPN en 4x TP-Link Deco M9 Plus voor WiFi en wat Smart Home Devices
vlan 4 voor TV
vlan 6 voor internet
Wat mis ik?
Wat ik jou wil adviseren is om ook op jouw LAN TV op een apart vlan te distribueren.
Let op, dit betekent wel dat je jouw switch ook moet configureren zodat deze vlan 4 richting de TV ontvanger gaat gebruiken.
De aanpassingen in de ER4 kan ik volgen (en ook aanpassen). Het zijn relatief weinig wijzigingen t.o.v. de vorige config file.
Maar hoe doe ik de aanpassingen op een Netgear GS116Ev2 ? (niet heel veel ervaring mee)
Ik neem aan hier:
Maar is dat dan Basic of Advanced? en port based of 802.1Q ?
Als het port-based is, dan alleen de port waar de IPTV op is aan gesloten?
En moet er dan verder nog iets worden aangepast?
Het is 802.1Q - Advanced. Zie onderstaand bericht als voorbeeld.
Wederom bedankt.
Helaas nog steeds haperingen, maar wel minder.
Edit: Helaas, alle haperingen zijn weer terug…… :(
En veel meer devices die een 192.168.4.x Ip adres krijgen toegewezen.
Dat lijkt me niet te kloppen.
@wjb Router even gecleared, daarna opnieuw geconfigureerd (en meteen de SFP geactiveerd) en de switch instellingen ook aangepast. En de TP-Link tussen de switch en de IPTV box verwijderd………
En nu werkt het als een zonnetje
Nogmaals dank!
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.