Skip to main content

Hi!

 

Sinds kort beschik ik over een originele Lenco platenspeler uit +/- 1965. Ik heb hem aangesloten op onze stereo-installatie en ben tegen het probleem aangelopen dat er veel storing en ruis/stutter wordt opgepikt. Eerst dacht ik dat dit door de platenspeler of voor/eindversterker kwam, maar na wat onderzoek blijkt de DVS die achter ons tv meubel in de meterkast hangt het verstorende signaal te veroorzaken. Op het moment dat ik de DVS uit het stopcontact haal is het gestoor weg. We gebruiken deze set om boven ook tv te kunnen kijken zonder een ethernet kabel vanaf de meterkast naar de slaapkamer te laten lopen. 

 

Is er een manier om te voorkomen dat de platenspeler geen storend signaal meer oppakt, of boven tv te kunnen kijken zonder gebruik te maken van een lange ethernet-kabel of deze DVS? 

 

Met vriendelijke groet,

 

Lars Verhoef

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Hoi Lars, 

Wat vervelend dat de dvd zo stoort. Er zijn bij de juiste audio winkels stekkerdozen te krijgen die signaalruis en storing kunnen filteren. En anders is het zonders dvs werken. Dus kabels trekken. 

 


Of de platenspeler indien mogelijk een stukje verplaatsen. Soms kan een paar centimeter al voldoende zijn.


Kabels trekken lijkt ook mij de beste oplossing.

Maar voor dat je daar aan begint, stoort het ook nog als je een of meer stekkers omdraait?

Of een elektrisch geleidende afscherming aanbrengt tussen apparatuur enerzijds en DVS anderzijds, dat zou kunnen met aluminiumfolie, of een stalen of koperen plaat?

En iets verplaatsen zou ook een eenvoudige oplossing kunnen zijn.

Succes met de experimenten.


Er mogen beslist geen andere stekkers in hetzelfde stopcontact als de dvs!

Je kunt wel een stekkerdoos in de dvs steken en daarin alle andere stekkers doen.

De DVS mag niet in een stekkerdoos.

Bron: DVS aansluiten.

Deze platenspeler heeft nog een voeding die gemaakt is voor 220 volt/50 Hz. Tegenwoordig, al bijna 25 jaar, hebben we 230 volt. Dan kan m.i. ook nog uitmaken.


Toen ik nog dat soort apparatuur gebruikte werd altijd aangeraden hele dure draaitafelaansluitkabel te kopen. Deed ik ook maar ik denk dat het toendertijd niets uitmaakte. 

Toch zou ik in jouw geval hier toch ook even naar kijken als de kabel aan de Lenco nog de originele is. 

https://www.allekabels.nl/platenspeler-accessoires/4555/1295070/platenspeler-kabel.html

De meeste antwoorden die ik hier zie, slaan meer als antwoord op de TV ontvangst dan op ruis en sutter van je stereo installatie wat vroeger altijd als een probleem werd verteld van slechte aansluitkabels.


rpkoops: Wat vervelend dat de dvd zo stoort.

Het ging om een platenspeler…

 

PeterG. Jouw verhaal klopt op een ding na, wat heeft die 220-230 Volt met die storing te maken. Zelfs in die tijd moesten spullen al een overspanning van 10% aankunnen!

En aan TS. Kijk toch eens naar beter afgeschermde kabels, zet de zaak op een geaard stopkontakt. In principe is die platenspeler een passief ding, de motor maakt het niet uit wat hij voor spanning krijgt en als de kabels van het element naar de versterker goed zijn afgeschermd, zal dat ook geen storing opleveren. Misschien heb je last van een aardlus, dwz verschillen onderdelen van je installatie zijn allemaal geaard, dit mag echter maar op een plek en dat is in dit geval je platenspeler (omdat die met het element het gevoeligste is voor storing). 

 


Hallo @Verhoef1408 Welkom hier op het KPN Forum en leuk dat je je vraag hier stelt. Goed om te zien dat je ook al goeie tips hebt ontvangen. Inhoudelijk heb ik niet veel toe te voegen bij wat al gezegd is; goed afgeschermde kabels proberen zou ook mijn advies zijn en verder experimenteren kan ook zo maar resultaat hebben. Met dit soort oude apparatuur is het een beetje trial and error, volgens mij. (Ik hou trouwens erg van mooie platenspelers, dus ik ben erg benieuwd!)


Heb je ook wel de aarddraad van de platenspeler op de betreffende klem van de versterker zitten?


Da’s een goeie, had ik ook al bedacht, maar dan zou er ook een brom hoorbaar zijn ws.

Mijn algemene idee over storing van het een op het andere apparaat, de een mag het niet uitzenden, de andere zou het niet op mogen pikken.

In dit geval, een DVS zet signalen op een bekabeling die daar niet voor bedoeld is. De platenspeler / versterker zou er immuun voor moeten zijn.
Maar zeker de oudere apparatuur geeft allerlei bijgeluiden, de filtering in de voeding was niet zo goed in die tijd en oude apparaten hebben vaak last van verouderde ( elektrolytische (elco) ) condensatoren.

Maar (ik lees de vraag nog eens) je hebt een nieuwe(re) versterker en in de platenspeler zit normaal geen elektronica, en het signaal uit het pick-up element gaat rechtstreeks naar buiten en is best zwak, dus gevoelig voor storing.
Heeft de versterker wel een geschikte ingang hier voor, alle lijn signalen zijn gelijk qua niveau behalve die van een platenspeler.

 


Hallo, het ligt niet aan de platenspeler of kabels, mijn platenspeler staat een heel eind van de DVS af maar mijn luidsprekers niet, ik denk dat die het signaal oppikken van de DVS, een vreselijk storend geluid. Er is maar 1 oplossing en dat is een vaste kabel gebruiken. 
 


Aannemende dat in de platenspeler geen voorversterker zit, blijft de storing als je de stekker van de Dual eruit haalt? Zo nee, dan komt het via het lichtnet binnen.  Zo ja, dan komt het via de verbinding tussen element en versterker waar een zeer laag signaal niveau op staat. Of de versterker zelf.  Enige dat dan zou kunnen helpen is zeer goed afgeschermde kabel tussen Dual en versterker, maar eigenlijk ook tussen element en aansluitplug binnen in de platenspeler.

Als het via het lichtnet komt zou misschien (!!!) een ander stopcontact of  een goed netfilter kunnen helpen, maar dat filter zou je dan eigenlijk in de Dual moeten monteren. (+ geaard snoer). Contactdozen met filter zie ik zogauw alleen in het audiofiele wereldje, dan gaat het goud geld kosten en zit er nog steeds normaal snoer aan de platenspeler dat de storing kan oppikken.

De beste oplossing is uiteraard die DVS zover mogelijk uit de buurt zien te krijgen.