Skip to main content

Hallo KPN,



 



Sinds kort heb ik (particulier) een nieuwe Samsung S20, deze heeft de functie Wifi bellen.

Dit tot mijn grote plezier omdat het (umts/4g enz) bereik hier binnen niet al te best is en mijn wifi perfect is.


Echter na het afvangen van de wifi pakketten blijkt dat deze geen dscp tag mee geven vanuit de telefoon. Deze zou normaal gesproken een dscp tag 46 (EF 46) mee moeten geven. Op dit moment gaat dit verkeer er dus als best-efford uit.



Mijn eerste idee was dat dit aan de telefoon (S20) zou liggen.

Echter heeft mijn collega exact het zelfde toestel alleen met een Vodafone abonnement.

Zijn toestel geeft deze tag wel mee.



Het gaat dus om het signaal vanuit de telefoon naar het internet.

Meer info:
https://eu.community.samsung.com/t5/Galaxy-S20-S20-S20-Ultra/DSCP-tag-Wifi-bellen/m-p/1745235/highlight/false#M1280



 



Mijn vraag is of KPN deze tag aan kan zetten. Dit heeft zeker in zakelijke netwerken een groot voordeel. Gezien dit meer en meer gebruikt gaat worden in panden lijkt mij dit een belangrijke functie om te gebruiken.


Martijn

Als workaround, heb je al gekeken of het verschil maakt als je je telefoon op 5 GHz koppelt i.p.v. 2.4 GHz?

Bij zakelijke AP’s is het mogelijk om DSCP-tags in te stellen via QoS, op SSID-niveau. In een zakelijk WiFi-netwerk gaat VoIP overigens meestal over een eigen SSID en VLAN voor bandwidth shaping/firewall t.b.v. nog verdere afscheiding van regulier (best effort) IP-verkeer. Verkeer vanaf een toestel dat op de VoIP SSID koppelt, ontvangt dan automatisch de DSCP-tag.


Als workaround, heb je al gekeken of het verschil maakt als je je telefoon op 5 GHz koppelt i.p.v. 2.4 GHz?

Bij zakelijke AP’s is het mogelijk om DSCP-tags in te stellen via QoS, op SSID-niveau. In een zakelijk WiFi-netwerk gaat VoIP overigens meestal over een eigen SSID en VLAN voor bandwidth shaping/firewall t.b.v. nog verdere afscheiding van regulier (best effort) IP-verkeer. Verkeer vanaf een toestel dat op de VoIP SSID koppelt, ontvangt dan automatisch de DSCP-tag.

Ik gebruik uiteraard ook niet de KPN router voor WiFi. Mijn werk is ongeveer wat je hier omschrijft.

In dit geval gaat het om het signaal wat de telefoon terug stuurt naar het netwerk.

Ik kan meten dat het inkomende/ontvangende signaal wel getagd is. Deze zie ik ook getagd naar het toestel gestuurd worden.

 


Om meer context te geven onderstaande de screenshots.

Uiteraard al een keer alle instellingen gereset en naar fabrieksinstellingen gezet.

 

 

Ik heb heel veel snifs gemaakt van het draadloze verkeer. Onderstaande een aantal uitkomsten.

 

Hier een plaatje vanaf de infra naar de telefoon:

qos1.jpg

---

Hier een plaatje van mijn telefoon naar de infra

qos2.jpg

 

Ik heb de MAC adressen even blauw gemaakt.

Mijn telefoon heeft een Alias dus die zie je wel.

 

Voor de beeldvorming. ik heb invloed op de infra welke goed staat.

Wat de telefoon uitzend kan ik niet beinvloeden.

Zoals vermeld met een ander type (S9 niet S8)  werkt het wel en zie ik netjes voice.

 

Onderstaande plaatje is een whatsapp voice gesprek van de telefoon naar de infra.

qos3.jpg

 

Als mijn netwerk QOS accepteerd (en dat zie je aan het feit dat het onvangt en wel qos whatsapp verstuurd)

Zou op zijn minst de telefoon QOS voice verkeer uit moeten zenden. 

 

Mocht iemand meer willen zien weten stuur een bericht.

 

Martijn


Hallo KPN,

 

Graag zou ik antwoord willen op mijn vragen.

Ik snap als jullie niet direct een antwoord hebben en dit misschien door moeten zetten.

Maar ook dat kan gemeld worden.

 

Martijn


Hoi Martijn, ik zie dat we je eerdere topic gemist hebben. Sorry daarvoor. Ik begrijp, ongeveer, wat je hier zegt in dit topic. Maar ik wil toch vragen of je nog een kruistest wilt doen. Gewoon om uit te sluiten dat er specifiek met jouw telefoon iets aan de hand is. Je geeft aan dat je collega met hetzelfde toestel en een Vodafone abonnement dit wel heeft. Zou je met hem eens willen ruilen. Jouw sim in zijn toestel, en zijn sim in jouw toestel en dan kijken of het probleem meeverhuist naar zijn telefoon of bij jouw toestel blijft. Vul verder ook je forumprofiel in, dan ga ik eens kijken waar ik een melding zoals dit kwijt kan.


Hoi Martijn, ik zie dat we je eerdere topic gemist hebben. Sorry daarvoor. Ik begrijp, ongeveer, wat je hier zegt in dit topic. Maar ik wil toch vragen of je nog een kruistest wilt doen. Gewoon om uit te sluiten dat er specifiek met jouw telefoon iets aan de hand is. Je geeft aan dat je collega met hetzelfde toestel en een Vodafone abonnement dit wel heeft. Zou je met hem eens willen ruilen. Jouw sim in zijn toestel, en zijn sim in jouw toestel en dan kijken of het probleem meeverhuist naar zijn telefoon of bij jouw toestel blijft. Vul verder ook je forumprofiel in, dan ga ik eens kijken waar ik een melding zoals dit kwijt kan.

Hoi Erik,

 

Diverse toestellen geven dit resultaat met een KPN sim.

Daar tegenover werkt het toestel van mijn kennis hier wel zoals verwacht.

 

m.a.w. het probleem verhuist inderdaad met KPN sims mee.

 

Martijn

 

ps. Forum profiel verder aangevuld ondanks dat het geen meerwaarde heeft voor dit probleem.


Dank je, Martijn. Ik heb het uitgezet en kom er bij je op terug zodra ik reactie heb.

 

ps. Forum profiel verder aangevuld ondanks dat het geen meerwaarde heeft voor dit probleem.

Dat zou je inderdaad denken. Maar het is voor ons wel nuttig om klantgegevens te hebben. Indien nodig hebben ze dan gelijk een testcase bij de hand waarin dingen gecheckt kunnen worden. 


Beste Erik,

 

Is inmiddels meer bekend bij jullie over dit onderwerp?

Ik hoor graag meer!

 

Martijn


Helaas nog geen definitieve duidelijkheid, Martijn. De vraag is inmiddels bij de juiste mensen terechtgekomen. Ze zien inderdaad dat deze tag niet gedefinieerd staat. Er wordt naar gekeken of dit bij een volgende versie van de overkoepelende lijst met variabelen aangepast kan worden. Maar of dat dan ook gebeurt, en wanneer dat dan is, is op dit moment nog niet duidelijk. Ik verwacht dan ook op korte termijn geen aanpassing. Als hier meer over bekend wordt kom ik er hier op terug.


Bedankt voor je reactie.

Mijn advies zou zijn om dit zeker aan te zetten. Nieuwe gebouwen/huizen worden steeds beter geïsoleerd en daarmee de verbinding slechter.

Met de dscp tag kan men voorkomen dat je cloudsynchronisatie/updates tenkoste gaat van je wifi-call.


Goede toevoeging, ik geef dat er nog even bij door. Wellicht dat dit net een doorslaggevende factor kan zijn :)