Skip to main content

Ik heb ongeveer een week gelden de KPN Box 12 ontvangen m.b.v. de wifi manager. Heel blij mee, maar ik merkte direct na de installatie al dat het internet trager was en soms uitviel zonder enige regelmaat. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat dit kwam door de powerline adapter die zat aangesloten op de modem. Als ik deze eruit haal zijn er geen problemen met de wifi en het internet. Deze adapter zat vanaf de modem naar de TV-ontvanger geconnect. Aangezien we de adapter er dus uit moeten halen, is er nu geen internet voor de TV op een praktische manier. Er zijn geen andere powerline adapters aangesloten.

 

Mijn vragen:

 

Waardoor kan er een storing ontstaan op mijn wifi-netwerk door een powerline adapter? (En valt dit op te lossen?)

 

Zo niet: Is er een andere oplossing dan een powerline adapter? (We hebben geen standbuizen om een kabel doorheen te trekken)

 

Onze setup bestaat uit:

  • KPN Box 12
  • 2 superwifi punten (1 van de 1e generatie, 1 van de 2e generatie)

Hoi @ArjanVr ,

Ik weet niet precies waarom DVS stekkers storen,Maar zie op het forum wel dat het gebeurt. @Joep1965 weet de technische reden misschien wel.

Je zou de TV ontvanger met een ethernetkabel op een van de superwifi punten kunnen aansluiten,Als er geen in de buurt staat kan je hem verplaatsen of eentje erbij kopen.In de praktijk werkt dat super goed.


Hallo @ArjanVr als je de tv-decoder rechtstreeks met het modem verbindt via een LAN-kabel zijn de problemen dan ook over, zo ja, dan ligt het aan de powerlines.

Je kunt 2 dingen doen, de bekabelde verbinding permanent maken, dat is veruit de beste en meest stabiele oplossing.

Je kunt ook proberen de powerlines, het zijn al wat oudere types, proberen op te waarderen, resetten, instellingen wijzigen via de zogenaamde 'cockpit-software' die je bij Devolo kunt downloaden.

Zie ook onderstaande link voor mogelijke oplossingen:

https://www.kpn.com/televisie/installeren/draadloze-verbindingsset/storing-draadloze-verbindingsset-oplossen.htm

Succes.


Bedankt voor jullie reacties @JanD en @martijn197108 

Ik kwam erachter dat we nog 2 andere powerline adapters hadden liggen. Heb er nu ééntje naar de tv gedaan en dit werkt goed. Ik had op zolder nog wel wat problemen met een hogere ping in games. Zou dit kunnen liggen aan dat het vanaf mijn pc eerst door moet worden gestuurd naar 2 wifi punten en daarna pas naar het modem? Als (tijdelijke) oplossing heb ik nu de andere powerline adapter, waarover ik het eerder had, op zolder gehangen. Ping is nu goed, maar de down en upload snelheden hangen rond de 20 Mbps, terwijl dit met de superwifi punten rond de 80 lag. Ik kon zelf zo snel geen oplossing bedenken en weet ook niet of er één is.

 

Bvd.


Ik ben niet zo thuis in ping en gamen etc(game niet:))

@NHendriks kan je daar waarschijnlijk wel mee helpen. @JanD misschien ook wel.


Powerline en wifi zorgen altijd voor vertraging, daar is helaas niets aan te doen. De enige manier om een lagere ping te krijgen is door volledig te bakebelen.


Een hogere ping had ik inderdaad al rekening mee gehouden, maar als ik de pc aansluit op het superwifi punt heb ik uitschieters naar soms wel 200ms en regelmatig (om de +-5 sec.) uitschieters naar 80ms. Had ik dit ook kunnen verwachten of kan hier iets anders achter zitten?


Een hogere ping had ik inderdaad al rekening mee gehouden, maar als ik de pc aansluit op het superwifi punt heb ik uitschieters naar soms wel 200ms en regelmatig (om de +-5 sec.) uitschieters naar 80ms. Had ik dit ook kunnen verwachten of kan hier iets anders achter zitten?

200ms is niet goed 

Hoge ping via wifi valt wel mee 

Wifi via een Netgear r9000 router naar een OPPO find x3 pro telefoon 

Afstand 10 meter 2 muren er tussen 

 


Hoi @ArjanVr, zoals hierboven ook al wel genoemd werd is bekabelen wel echt de beste optie om alles zo stabiel mogelijk te krijgen. Specifiek met gamen.

Ik heb hier nog wel een paar relevante topics over!

 

Om je wifi te verbeteren wil het nog wel eens helpen de wifimanager te doorlopen. Ook kun je in dit topic tips vinden om je wifi te verbeteren.

 

Algemene informatie over je superwifipunten kun je hier vinden:

 

Tips en trucs voor je draadloze verbindingssets (en hoe je die onderlinge verbinding zo storingsvrij kunt maken) kun je hier vinden:

 


200ms is niet goed 

Hoge ping via wifi valt wel mee 

Wifi via een Netgear r9000 router naar een OPPO find x3 pro telefoon 

Afstand 10 meter 2 muren er tussen 

 

Ping via een speedtest is niet echt vergelijkbaar als die met een daadwerkelijke applicatie zoals een gameserver. Speedtestservers zijn vaak redelijk lokaal met daardoor minimale hops. Met een gameserver is dat heel anders. Wifi draagt wel degelijk bij aan een hogere ping dan bekabeld. Niet al het internetverkeer is gelijk aan die van een speedtest. Als ik bekabeld naar bijvoorbeeld Luxemburg ga dan zit ik al gelijk op 14ms in plaats van de gebruikelijke 3ms. Gameservers zijn vaak nog een stuk drukker en de verbinding loopt regelmatig via meerdere internet exchanges. Bekabelen zal hierin echt al wel een verbetering geven dan wifi. Er is een reden dat de gaming-community eigenlijk altijd bekabeld wilt werken om de latency zo laag mogelijk te houden.


200ms is niet goed 

Hoge ping via wifi valt wel mee 

Wifi via een Netgear r9000 router naar een OPPO find x3 pro telefoon 

Afstand 10 meter 2 muren er tussen 

 

Ping via een speedtest is niet echt vergelijkbaar als die met een daadwerkelijke applicatie zoals een gameserver. Speedtestservers zijn vaak redelijk lokaal met daardoor minimale hops. Met een gameserver is dat heel anders. Wifi draagt wel degelijk bij aan een hogere ping dan bekabeld. Niet al het internetverkeer is gelijk aan die van een speedtest. Als ik bekabeld naar bijvoorbeeld Luxemburg ga dan zit ik al gelijk op 14ms in plaats van de gebruikelijke 3ms. Gameservers zijn vaak nog een stuk drukker en de verbinding loopt regelmatig via meerdere internet exchanges. Bekabelen zal hierin echt al wel een verbetering geven dan wifi. Er is een reden dat de gaming-community eigenlijk altijd bekabeld wilt werken om de latency zo laag mogelijk te houden.

Ik pak van Rijssen naar R-dam of A-dam als server dat lijkt mij niet echt lokaal 

Met de wifi is het 5ms met een bekabeld verbinding ook 5ms soms 4ms 

Maakt hier geen bal uit 

Gaat toch om ping dat geeft die speedtest toch aan 

 


Ik pak van Rijssen naar R-dam of A-dam als server dat lijkt mij niet echt lokaal 

Met de wifi is het 5ms met een bekabeld verbinding ook 5ms soms 4ms 

Maakt hier geen bal uit 

Gaat toch om ping dat geeft die speedtest toch aan 

 

Dat is in internet-terminologie toch best lokaal, de data blijft volledig binnen het netwerk van KPN. Een speedtest test ook alleen die ping, veel gaming servers gaan echter via Frankfurt waardoor er al snel twee internet-exchanges tussen komen wat de ping zal verhogen. Nogmaals, er is een reden dat de gaming-community eigenlijk altijd bekabeld wilt werken om de latency zo laag mogelijk te houden. Iedere IT’er met een beetje netwerkkennis zal dat onderschrijven. Kun je over in discussie willen gaan maar dat zijn wel de feiten.