Skip to main content

Begin deze maand mijn Experia router ingewisseld voor een Fritzbox 7590. In de verwachting dat ik met de vrijgave van de SIP codes eindelijk mijn DX800A telefooncentrale van Gigaset volledig kan gebruiken.

Met de codes van KPN de 2 telefoonlijnen die ik afneem kunnen koppelen aan de Fritzbox. Deze Fritzbox is ook als DECT centrale te gebruiken, ook lukt het om 3 Gigaset handhelds op de Fritzbox aan te sluiten. Rest de aansluiting van de DX800A, dit lukt van geen meter. Voortdurend de foutmeldingen: “Geen verbinding met VoIP provider”en “SIP-registratie is mislukt!”.  

Vervolgens alle telefooninstellingen op de Fritzbox gewist, kan zijn dat er mijn 1 centrale gekoppeld kan worden. Mijn voorkeur heeft dan de DX800A. Wederom geen succes en zelfde foutmeldingen.

Contact opgenomen met de TEchdesk van KPN, met de vraag wat er mis gaat qua configuratie v

an de DX800A.

Met hulp van de Techdesk de volgende configuratie instelling gemaakt:

Echter met hetzelfde resultaat: Geen verbinding met VoIP provider!

Is het iemand gelukt om een DX800A achter een Fritzbox van de KPN werkend te krijgen?

Als het bij XS4All wel lukt, waarom dan niet bij de KPN? 

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

 

 

Ha @JaapEng Welkom her op het KPN Forum. Heb je dit topic al doorgebladerd? Er staat waarschijnlijk veel handige informatie voor je in. En ik denk dat @wjb je ook prima op weg kan helpen! 


Die instellingen zijn zo te zien uitstekend.

Ik heb het exact zo ingesteld staan.

Ik heb wel SIP ALG uit moeten zetten op mijn EdgeRouter omdat die SIP berichten aanpast en het lijkt er op dat jouw FRITZ!Box dat ook doet.

Ik heb even kort gegoogled, maar nog niet gevonden hoe je die SIP ALG uit kunt zetten op een FRITZ!Box.

 

@Bart_, kan jij het telefoonnummer in de afbeelding van @JaapEng wegpoetsen.


Scherp, @wjb dank. 


Dank voor de reactie. Zal weer eens verder kijken. Het telefoonnummer was overigens fictief 😉, maar bedoeld om het format te laten zien.


Inmiddels de procedure nogmaals doorlopen. Eerst alle telefonie functionaliteit van de Fritzbox verwijderd. Dwz DECT basisstation uit en telefoonlijnen verwijderd. Vervolgens bovengenoemde configuratieinstellingen opnieuw ingevoerd en opgeslagen. Eerst weer de foutmelding “Geen verbinding met Voipprovider/SIP controle mislukt. De 2de lijn op dezelfde wijze geconfigureerd en opgeslagen, waarop de eerste lijn op aangemeld springt. Bij lijn 3 op activeren geklikt en ook lijn 2 springt op Aangemeld. Kwestie van de F5-toets om het scherm te verversen.

Vervolgens op zoek naar het uitzetten van SIP ALG. Dat heb ik niet kunnen vinden in het web-configuratieprogramma. Vervolgens het configuratieprogramma op de DX800A geopend, en daarin viel op dat de uitgaande lijn voor het basisstation nog op vaste telefonie stond. Deze op 1 van de pas geconfigureerde IP lijnen gezet. En nu werkt het zoals bedoeld! Dank voor de samenwerking. 

Nogmaals de lijnen weer op de Fritzbox geconfigureerd, maar dan is de DX800A weer zonder verbinding. Dus of de DX800A of de Fritzbox!


Nogmaals de lijnen weer op de Fritzbox geconfigureerd, maar dan is de DX800A weer zonder verbinding. Dus of de DX800A of de Fritzbox!

Er kan inderdaad maar één apparaat tegelijkertijd met de SIP server van KPN verbonden zijn.

Overigens zou je wel de FRITZ!Box kunnen gebruiken voor KPN en de DX800A voor bijvoorbeeld een verbinding met CheapConnect maar dat is mijns inziens een beetje onzinnig omdat je dan ook verschillende toestellen zou moeten gebruiken.


@wjb En in deze tijd zijn 2 vaste lijnen van de KPN meer dan genoeg :wink: . Nogmaals dank voor je reactie. Ben blij dat het eindelijk werkt.


Bel je veel uitgaand met die nummers?

Zo ja, hoeveel gespreken ongeveer per maand en hoeveel minuten naar vaste nummers in Nederland cq naar mobiele nummers?

De reden waarom ik het zeg is omdat ik zelf uitgaand bel via CheapConnect zonder starttarief en voor 2,4 cent per minuut naar vaste nummers in Nederland en voor 5 cent per minuut naar Nederlandse mobiele nummers.

Dan kan je zelf uitrekenen of je wellicht nog iets kunt besparen.

Ik geef hierbij mijn telefoonnummer van KPN door als caller-id t.b.v. de nummerherkenning.


Gebruik de vaste lijnen zo weinig na het overlijden van mijn moeder, dat het abonnement op gratis bellen na 20:00 uur en in het weekeinde niet eens uit kon. Dus dit abonnement opgezegd en daarvan betaal ik nu de huur van de Fritzbox voor het komende half jaar. Misschien dat ik de Fritzbox daarna zelf aanschaf in plaats van huur. 


Je zou kunnen overwegen om een VoIP trunk bij CheapConnect af te nemen en uitgaand via die VoIP trunk te bellen. Dat is veel goedkoper dan bellen via KPN.

Je betaalt niets voor zo'n VoIP trunk en de gesprekstarieven zijn veel lager.

Zelf doe ik dat ook. In de onderstaande screenshots is de lijn "Privé" de VoIP trunk bij CheapConnect die alleen voor uitgaand bellen gebruikt wordt.

Bij de VoIP trunk in CheapConnect heb ik vastgelegd dat mijn telefoonnummer van KPN meegegeven moet worden als caller-id.

 


Reageer