Skip to main content

Sinds een week krijg ik telkens op mijn Synology errors bij het opnieuw updaten van mijn IP adres via de DynDNS (DDNS) van Synology zelf. (synology.me).

Ik heb een ExperiaboxV12 waarbij ik alles doorzet naar mijn eigen router. Ik heb en Orbi Wifi systeem (RBR50v2). Volgens deze config: Gebruik een eigen router achter de Experia Box | KPN Community

Dit heeft altijd prima gewerkt sinds vorige week. Toen kwamen plots errors. Terwijl ik niets van de config gewijzigd heb.

Ik krijg soms wel 15 mails per dag waarbij ik eerst een error krijg dat de connection via synology.me verbroken is en een half uur daarna weer eentje dat hij het weer doet. Ook de tips van synology gevolgd voor mogelijke problemen maar deze helpen niets. 

Ik het idee dat er iets is gewijzigd in de config van de Experiabox.  Mogelijk een firmwareupdate o,i.d.?

Kan je op het moment dat dit optreedt nog wel de Synology NAS benaderen vanaf

1) het LAN achter de Orbi rechtstreeks op het IP adres van de Synology NAS?

2) het LAN achter de V12 op het WAN IP adres van de Orbi?


Op zichzelf staat zo'n DDNS service volledig los van een ISP modem/router.

Als je echter een gebrekkige internetverbinding hebt in zijn algemeenheid, zal dat ook zijn weerklank hebben op dit soort services van onderbreken en weer opnieuw verbinden.
Dus controleer of je een stabiele internetverbinding hebt “los” of het iets te maken heeft met je NAS.

Daarnaast kan het ook nog voorkomen dat de connectie met de Synology servers niet optimaal verloopt door storingen van de servers van Synology zelf. (Daar merk ikzelf overigens niets van. Dat lijkt allemaal gewoon correct te werken. Lees er ook geen meldingen van op het Synology forum).


Dank wjb.

Ja dat kan.

Die tweede vraag weet ik niet. Wat ik wel vreemd vond is dat ik wel via quickconnect overal bij kom. Intern en ook extern.

Ik heb het vermoeden dat het een DNS probleem is. Ik heb ook een PI-Hole draaien. Heb deze nu uitgezet, Primaire DNS IP adres (die naar de NAS wijst) weer gewoon op leeg gezet (zodat hij deze krijgt van de experia, en wat zaken herstart. 

Eens kijken wat dit brengt!


Dank Babylonia. Had ook een ticket uitgezet naar Synology. Kreeg daar vragen terug en niet een bericht dat ze een storing hadden of zo.  Ben toch bang dat het met mijn interne DNS routering te maken heeft. Even afkijken of hij na mijn acties vanavond weer fouten terug gaat geven. Zal er in elk geval hier op terug komen. 

 


Ben toch bang dat het met mijn interne DNS routering te maken heeft.

Dat denk ik eerlijk gezegd ook. (De info m.b.t. gebruik Pi-Hole had je pas later gegeven).
Controleer de bekabeling met je apparaten onderling. Bij “gescheiden” systemen over verschillende apparaten zal een minimale storing/demping in connectie onderling direct effect hebben op dit soort functies.


Bij “gescheiden” systemen over verschillende apparaten zal een minimale storing/demping in connectie onderling direct effect hebben op dit soort functies.

Wat bedoel je hiermee?


Blijf aanhoudend problemen houden. Synology nog maar eens een keer erbij gevraagd. Heb het idee dat de Experiabox V12 een update kreeg waardoor dit ontstaat. Maar kan nergens zien wanneer deze een mogelijke update ontvangen heeft. 


Ik heb het vermoeden dat het een DNS probleem is. Ik heb ook een PI-Hole draaien. Heb deze nu uitgezet, Primaire DNS IP adres (die naar de NAS wijst) weer gewoon op leeg gezet (zodat hij deze krijgt van de experia, en wat zaken herstart.

Heb je die nog steeds uit staan??
En heb je verschillen ontdekt met die uitschakeling daarin??


Heb hem inderdaad uit gezet. Lees links en rechts dat een eigen interne DNS server wel wat gedoe kan geven. Dus bij voorbaat al uit gezet.  Ondanks dat toch nog de storingen.

Lijken wel minder te zijn en met name in de nacht. Heb ook de powersaving op Synology uitgezet om te voorkomen dat hij in slaap valt. 

Ook de Bond met 2 UTP kabels van mijn synology teruggebracht naar 1 nieuwe UTP kabel naar mijn Orbi router. Voor het geval dat daar iets loos was. 


@cslekniws in je laatste reactie gaf je aan dat het probleem aanzienlijk minder is geworden. Is het op dit moment opgelost of in ieder geval op een werkbaar niveau? Laat je het hier weten?


Inmiddels is het probleem na een zeer lange speurtocht opgelost. Bottelneck zat in de routing functie van de Orbi RBR50 V2. Dit mogelijk in combinatie met de DSM 7.0 van Synology.

Heb als oplossing de Experiabox V12 verwijderd en deze door een FritzBox vervangen. Toen de Orbi in Access point mode gezet. Dure oplossing maar alles werkt nu naar behoren.


@cslekniws Top dat het opgelost is. Daarnaast wil ik je ook heel erg bedanken voor het laten weten wat uiteindelijk de oplossing was. Ik zal het topic sluiten. :relaxed: