Skip to main content
Beantwoord

Één netwerk voor twee locaties; hoe koppel ik mijn garage en huis?

• 15 maart 2025
  • 6 reacties
  • 83 keer bekeken

Dag, 

sinds kort hebben wij een accu en een airco in onze aparte garage laten plaatsen.

Voor de aansturing van de accu is een internetkabel aangelegd naar de garage. Daar is een tp link modem op aangesloten.  Ik heb dus ook een TP link wifi netwerk.

de airco heeft ook wifi.  Mijn modem in huis is de kpn box 12, en ik heb 2 kpn ronde wifipunten

Wij hebben ook een airco in de slaapkamer die we via wifi kunnen bedienen en via de telefoon als we niet thuis zijn.

ik wil graag de airco in de garage bedienen in ons huis,  of als ik niet thuis ben onderweg.

Ik heb gemerkt dat ik in de garage niet de airco in de slaapkamer kan bedienen, en andersom ook niet.

Dat zal wel komen omdat het 2 verschillende netwerken zijn.

een powerline adaptermet wifi ook geprobeerd maar dat is ook een apart netwerk.

Hoe zou ik simpel het zelfde netwerk in beide ruimtes kunnen krijgen en tevens beide airco’s elders via de smartphone kunnen bedienen?

ik hoop dat iemand mij een simpel advies kan geven!

groet

Martin

Beste antwoord door Marlon92

Martin 1952 schreef:

Ps het is de TP Link Archer C80.

Dit is een router. Die moet je gewoon op accespoint mode zetten. Probleem opgelost. 

Heb je wel eens ingelogd op die router?

Bekijk origineel

6 reacties

• 3271 reacties
  • 15 maart 2025

Wat is het precieze type van dat TP-Link "modem"?

Als dat het router is, dan is dat de verklaring. Je zou dat ding dan op accespoint mode moeten zetten. Of bridge mode. Het word verschillend genoemd door verschillende fabrikanten. 

Wifilosoof
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN Monteur
  • 44 reacties
  • 15 maart 2025

Router op router (double NAT) kan problemen veroorzaken.

1. Verlies van netwerkprestaties – Dubbele NAT zorgt voor extra vertraging en kan snelheidsverlies veroorzaken doordat datapakketten twee keer worden verwerkt.

2. Problemen met port forwarding en online diensten – Sommige applicaties, zoals online gaming en VPN's, werken slecht of helemaal niet omdat poorten niet correct worden doorgestuurd.

3. Complexe netwerkinrichting en beheer – Apparaten kunnen in verschillende subnetten zitten, wat het moeilijk maakt om apparaten met elkaar te laten communiceren en instellingen te beheren.

Er zijn nog wel meerdere redenen om af te raden om een router achter een router te plaatsen.

Ik vermoed dat de communicatie tussen je apparaten niet goed verloopt. Mocht je hetzelfde wifinetwerk in je hele huis/garage willen adviseer ik om ook in je garage (aan de kabel) een superwifi te plaatsen. Zo heb je één netwerk en een router die alles aanstuurt.

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 15 maart 2025

Dank voor beide antwoorden.

de router is een ac1900 wifi router dual band /mu-mimo

Een super wifi aan de kabel plaatsen zou het probleem ook kunne oplossen begrijp ik.

Zit ik nog even met de vraag,  hoe ik de accu moet aansluiten. Deze is aangesloten via de Tp link router.

moet ik dan tussen aan de vaste kabel eerst een switch plaatsen? Daarop de router en  de super wifi aansluiten?

of is er een simpelere oplossing, ( accu ook rechtstreeks op switch aansluiten?

hoorgraag

martin

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 15 maart 2025

• 3271 reacties
  • Antwoord
  • 15 maart 2025
Martin 1952 schreef:

Dit is een router. Die moet je gewoon op accespoint mode zetten. Probleem opgelost. 

Heb je wel eens ingelogd op die router?

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 16 maart 2025

Dag Martin1952, 

ik heb hem nu op acces mode point gezet.  En inderdaad alles doet het nu zoals ik het wil.

Moest de box 12  een paar keer opstarten, en de stekker die naar de garage gaar eruit trekken en opnieuw erin stoppen, omdat ik geen internetverbinding meer had in de garage.

Maar het is gelukt. Ik hoop dat de verbinding stabiel blijft 

bedankt Martin1952 en ook Wifilosoof voor het meedenken en helpen.

groet

Martin

Reageer