Skip to main content
Vraag

Een systeem werkt niet meer sinds update, CGNAT voor verbinding uitschakelen

• March 26, 2025
  • 8 reacties
  • 143 keer bekeken

sinds de update van vorige week kan ik niet meer een systeem gebruiken! hiervoor moet de cgnat voor verbinding uitgezet worden

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • March 27, 2025

Hi ​@cees van der gugten, welkom bij ons. 

Ik denk graag mee. Over welke update hebben wij het hier, die van je vaste modem thuis? Ik neem aan dat dit een consument of kleinzakelijke verbinding? 

Zover ik weet maakt een vaste verbinding geen gebruik van CGNAT, bron. Ik kijk ​@NHendriks even lief aan, hij weet hier veel meer van. 

NHendriks
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 27, 2025

Vast maakt zeerzeker geen gebruik van CGNAT, mobiel wel op de reguliere APN's. Kan je iets meer informatie geven over wat voor systeem het gaat en wat voor een update? 

dank jullie ​@Alex van KPN ​@NHendriks  wel voor jullie reactie. ik heb er zelf 0 verstand van dus ik zal de mail die ik gekregen heb hier delen met jullie. hartelijk dank 

-------------------------

Zoals beloofd hierbij de bijlage een technisch document toegestuurd om 2 poortnummers tbv de VPN van KOA eventueel te forwarden in de firewall van het modem van u.

In het geval van KPN in Nederland gaat het vooral om poort PPTP= poort 1723.

Verder dient wel het NAT protocol uitgezet te worden in dit zelfde modem (IP adres moet op dynamisch staan ipv op statisch).

Wanneer u dit zelf niet kan instellen, zal u bij de provider assistentie moeten vragen.

Dit laatste is vaak de oplossing bij klanten van Caiway in Nederland. Deze krijgen ook foutcode 628 en na het uitschakelen van het NAT protocol door de provider, kunnen ze weer met KOA inloggen.

-------------------

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 31, 2025

​@cees van der gugten VPN PPTP is geblokkeerd van modem firewall. Je moet een ander protocol kiezen of het niveau van firewall op laag/standaard zetten.

NHendriks
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 31, 2025

NAT is niet iets wat je wilt uitschakelen, dat protocol is namelijk nodig om ĂĽberhaupt gebruik te maken van het internet. Kan het niet gewoon zijn dat er een port forwarding aangemaakt moet worden zoals vermeld in de mail?

Verder is PPTP niet de meest veilige vorm van VPN die er is, het is een van de makkelijkere maar het heeft mogelijk een hoop veiligheidsrisico's.

​@TDN dank je wel! dit heb ik gedaan maar helpt helaas niet! dank voor je antwoord

​@NHendriks ik ga proberen dit voor elkaar te krijgen #aap thx

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 2, 2025

NAT is niet iets wat je wilt uitschakelen, dat protocol is namelijk nodig om ĂĽberhaupt gebruik te maken van het internet. Kan het niet gewoon zijn dat er een port forwarding aangemaakt moet worden zoals vermeld in de mail?

Het gaat  om uitgaande verbinding. Hoe stel je een port-forwarding voor uitgaande verbinding voor? Het VPN PPTP protocol is geblokkeerd bij firewall oftewel niet gedocumenteerd. Als met niveau laag/standaard ook geen verbinding mogelijk is, moet wel andere protocollen of andere routers gebruikt worden.