Skip to main content

Hi forum! Het antwoord op mijn vraag zal ongetwijfeld ergens op het forum staan maar het lukt me niet deze te vinden (veel gaat over glasvezel, als oldschool vdsl gebruiker is het moeilijk de antwoorden te filteren. Ook gaat veel over itv en telefonie, wat niet van toepassing is op mijn situatie).

Welke modems, en welke netwerk setup, worden aangeraden om de ExperiaBox v10a te vervangen voor vdsl2 waar ik enkel internet gebruik en niet itv of telefonie?

De belangrijkste eis die ik voor de modem heb is dat ik de IP range van mijn interne netwerk kan instellen en dat er een solide VPN functie op zit.

Het liefste zou ik mijn hardware met Ubiquity hardware vervangen vanwege de fijne management tools (zeker wanneer ik meer Ubiquity hardware op het netwerk aansluit), alleen weet ik niet of Ubiquity hardware aanbiedt waarmee de ExperiaBox 1 op 1 vervangen kan worden:

  • Wordt dan aangeraden de ExperiaBox in bridgemode te zetten (hoewel ik ergens las dat dit niet kan) en hier de nieuwe router achter te hangen?
  • Of de ExperiaBox te vervangen met een andere modem als de DrayTek Vigor 167, deze in bridgemodus te zetten, en hier dan de router achter te plaatsen?

Op het moment dat ik de modem 1-op-1 kan vervangen hoeft er geen wifi op te zitten omdat ik dan een wifi AP in de woonkamer moet plaatsen. Wanneer ik een router achter de modem ga plaatsen dan is het wel fijn om wifi te hebben omdat ik dan de router in de woonkamer neerzet.

De mijns inziens mooiste oplossing voor VDSL aansluitingen is een los VDSL modem i.c.m. een router naar keuze.  Als VDSL modem zou ik kiezen voor de Zyxel VMG4005-B50A en daar jouw Ubiquiti hardware achter plaatsen. Zie ook Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.


Beste @wjb, zeer binnenkort stap ik over naar een Zyxel VGM4005-B50A modem (met daarachter een RBK852 AX6000-set van 3 van Netgear Orbi). Op dit moment gebruik ik een Fritzbox 7381 (VDSL in bonding) in mesh (nog uit m'n XS4ALL-tijd) maar ik krijg m'n dekking in onze flat niet goed voor elkaar.

Volgens mij kan het VDSL-signaal heel goed worden overgezet zonder veel fratsen qua instellingen. Maar heb je nog tips, hou ik mij aanbevolen! Ik heb nog geen KPN-onboarding document kunnen vinden voor dit modem.

Ook voor de Orbi (maar dat is van later zorg, ik wil eerst de VDSL-verbinding in orde hebben). Ik ga overigens geen IPTV van KPN kijken of bellen. 

Ik heb de link naar Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box inmiddels ook gevonden maar kom niet veel over de Zyxel of de Orbi tegen.


Een Zyxel VMG4005-B50A modem is een full-bridge en de LAN zijde van die Zyxel is feitelijk 100% gelijk aan de LAN zijde van een NTU/ONT bij glasvezelaansluitingen.

Die Zyxel zou out-of-the-box al als full-bridge geconfigureerd moeten zijn. Het is dus een kwestie van inpluggen en draaien maar.

Ik denk dat jij een switch tussen de Zyxel en de Orbi zal moeten zetten die de omzetting naar vlan 6 voor zijn rekening gaat nemen. Op een Orbi lijk je immers niet op te kunnen geven welk vlan gebruikt moet worden voor het opzetten van de PPPoE verbinding. 

Zie dit bericht over de configuratie van die switch.

 


Ik denk dat jij een switch tussen de Zyxel en de Orbi zal moeten zetten die de omzetting naar vlan 6 voor zijn rekening gaat nemen. Op een Orbi lijk je immers niet op te kunnen geven welk vlan gebruikt moet worden voor het opzetten van de PPPoE verbinding. 

Zie dit bericht over de configuratie van die switch.

 

Hmm, ik moet mij meer inlezen over VLAN’s, merk ik. Ik heb nu nog weinig idee wat voor consequenties je bericht heeft. Ik had gehoopt dat het aansluiten van de Orbi-router ook een kwestie van plug-and-play zou zijn. Bedoel je met een switch een managed switch? 


Koop een Netgear GS105Ev2 en configureer deze zoals aangegeven in dat door mij aangehaalde bericht.

Het is echt niet zo spannend maar wel noodzakelijk.