Skip to main content
Beantwoord

Eigen netwerk plus router achter het KPN modem?

  • 13 September 2024
  • 8 reacties
  • 82 keer bekeken

Goedemiddag.

Ik heb een vraag.

Wij gaan een kamer verhuren aan een student maar willen graag een gesloten netwerk.

Kan ik een router achter de kpnmodem plaatsen waar hij/zij op gaat werken? 

Dus wij blijven alles houden zoals het nu is en hij/zij heeft een eigen netwerk voor zowel draadloos als bedraad. 

Of denk ik nu te simpel en kan dit helemaal niet?

Zo simpel kan het zijn. Router die dhcp aan kan aansluiten op ethernet poort van kpn box en dan kan daar aparte wifi op worden gedraaid. 2 zaken om rekening mee te blijven houden.

1) zelf het toegangspaswoord van deze router bewaken. Anders kan er eenvoudig weer contact gelegd worden met het eigen thuisnetwerk.

2) het op het internet bekende en geregistreerde ip adres wordt nu gedeeld tussen student en eigen gebruik. Dus als er illegale praktijken worden uitgevoerd op internet via dit ip adres dan is het juridische onderscheid niet zo duidelijk.


Zo simpel kan het zijn. Router die dhcp aan kan aansluiten op ethernet poort van kpn box en dan kan daar aparte wifi op worden gedraaid. 2 zaken om rekening mee te blijven houden.

1) zelf het toegangspaswoord van deze router bewaken. Anders kan er eenvoudig weer contact gelegd worden met het eigen thuisnetwerk.

2) het op het internet bekende en geregistreerde ip adres wordt nu gedeeld tussen student en eigen gebruik. Dus als er illegale praktijken worden uitgevoerd op internet via dit ip adres dan is het juridische onderscheid niet zo duidelijk.

Dus eigenlijk zonder instellingen kan ik een router er achter hangen? ( na deze router geinstalleerd te hebben uiteraard).

Het juridische gedeelte begrijp ik maar dat zouden we ook hebben als het wel op eigen KPN modem zat. Het is meer om 2 netwerken te maken zodat beide de privacy hoger ligt.

Bedankt voor je reactie.


 Het is meer om 2 netwerken te maken zodat beide de privacy hoger ligt.

Met een eigen router achter KPN router heb je wel 2 netwerken, maar niet de gewenste effect. Voor jouw eigen router en zijn subnet is KPN subnet gewoon internet en ook zonder verdere maatregelen bereikbaar. Je kan wel omdraaien, de studenten op het netwerk van KPN router laten aansluiten en jouw eigen apparatuur achter jouw eigen router aansluiten.

Je kan ook doen zonder extra router, maak een gastnetwerk via Wifi, met de nieuwe firmware kan je ook een gastnetwerk via LAN4 creëren. Apparaten op het gastnetwerk kan het hoofdnetwerk niet bereiken en visa versa. Op LAN port 4 van KPN router kan je ook een simpel switch aansluiten om de studenten met bedraad internet te verzorgen.


Ik zou inderdaad gaan voor het gastnetwerk zoals TDN aangeeft. Goedkoopste, makkelijkste en veiligste. Kan ook met vorige versies van de firmware al in ieder geval voor wifi (mocht je de nieuwe oudste nog niet hebben). 


Maar, stel die persoon heeft een pc, laptop en wifi printer. Dan werkt dit niet toch?


Maar, stel die persoon heeft een pc, laptop en wifi printer. Dan werkt dit niet toch?

Nee. Dan is een gastnetwerk via WiFi geen optie. Want dan kan die niet printen. Dat heeft u helemaal goed 😬


@Hnek1 Met alleen gastnetwerk op wifi kan je een Wifi Access Point met LAN porten aansluiten, dan kan die persoon alles aansluiten. Indien de LAN porten op WIFI AP tekort zijn, kan je een switch op een LAN port van de AP aansluiten. Met gastnetwerk via LAN4 kan je via een switch een kabel naar ieder kamer aansluiten (een 4-port switch kost vanaf 15,-€, 8-port vanaf 25,-€). In ieder kamer kan je weer een switch of AP aansluiten.


Welk modem van KPN heeft u? En weet u welke firmware er op staat?


Reageer