Recent de overstap gemaakt naar KPN (1gbit/s) en in nieuwe huis een bedraad netwerk geïnstalleerd:
- Experiabox V12 (wifi staat uit)
- Netgear switch GS308EPP (8 poorten PoE 1Gbit/s capaciteit)
- 4 x Ubiquiti Pro access points via PoE waarop het wifi netwerk draait
- Alles direct verbonden via CAT 6 kabels
Helaas lukt het op raadselachtige wijze niet om de juiste snelheid te halen achter de switch… Direct bedraad op de Experiabox haal ik >800 / >800 (wat ik ongeveer zou verwachten, met uitschieters boven de 900), maar achter de switch daalt dit naar 200-400 up / 200-400 down. Direct bedraad op de switch is het aan de hogere kant (400/400) en op de wifi eerder rond de 200-300/200-300.
Heb recent ook een KPN monteur over de vloer gehad voor deze speurtochten we hebben alles nagelopen en doorgemeten. De kabels, het glasvezelpunt, de modem etc. en zonder resultaat. Zodra de switch in het netwerk komt, lijkt alles 'geknepen’ te worden.
Had uiteraard niet verwacht dat ik op wifi de volle snelheid zou halen, maar van 1gbit/s naar 300/300 vind ik wel een forse daling en krijg maar niet achterhaald waar dit fout gaat. Zojuist ook door de instellingen van de switch gelopen, en daar staan alle poorten op volle snelheid en zou dit dus geen effect moeten hebben.
Ben geen expert en verder dan dit gaat mijn kennis niet - iemand toevallig een soortgelijke ervaring met een Netgear switch en/of enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken?
Alvast dank!