Skip to main content
Deze vraag is al regelmatig gesteld, dat weet ik, maar toch wil ik weten of er inmiddels een oplossing is voor een eigen router.



Ik heb VDSL van KPN en gebruik een Experiabox 10A. Dit werkt met wat aanpassingen redelijk.



Graag wil ik een eigen router achter de Experiabox gebruiken omdat ik meer controle wil hebben over mijn router en omdat ik zeer geïnteresseerd ben in een Ubiquiti router (ik heb al UniFi Accesspoints).



Vanuit de meterkast loopt er 1 kabel naar de huiskamer, 1 kabel naar de 1e verdieping en 1 kabel naar de 2e verdieping. Aan het einde van deze kabels zit een switch waarop ik de apparatuur op aansluit (NAS, computers maar ook iTV).



Het topic waar in wordt beschreven hoe je een eigen router kan aansluiten achter de Experiabox vermeld specifiek dat je geen iTV kan aansluiten op je eigen router, dit moet gebeuren rechtstreeks op de Experiabox. Kijkend naar mijn netwerk heb ik die keuze niet, er loopt maar per verdieping 1 kabel die ik aldaar vertak met een switch.



De vraag die ik blijf houden, zijn er al mogelijkheden om een eigen router zo te configureren dat iTV werkt als deze is aangesloten op je eigen router en dat deze router weer is aangesloten op de Experiabox (met DMZ).

Je zult zien dat de je nu via de FritzBox bent verbonden met het internet.
Klik je op Internet dan zie je dat de DNS wordt verwezen naar de Experiabox

 

Dit gaf me hoop dat de IPTV via de KPN IPTV box zal gaan werken omdat de DNS queries worden afgehandeld door de Experia Box.

VPN Site to Side en VPN Client to Side

Om een VPN verbinding van de ene FritzBox op te zetten naar de andere FritzBox op een andere locatie over het internet zal je 2 UDP poorten moeten toewijzen naar het WAN IP-Adres van de FritzBox vanuit de Experiabox. In mijn geval 192.168.2.1.

Om dit te doen moet je eerst een applicatie aanmaken op de Experiabox

Ga naar TAB Application bovenin en kies links op portforwarding .
Kies in venster rechts op “Click here to add an application”

ApplicationName: VPNTEST (Naam mag je zelf bedenken. Kies wel een logische benaming.)
Protocol :UDP
Alle poorten vul je het getal 500 in.
Klik onder op Add. (Zie voorbeeld hieronder)
Voer opnieuw UDP poorten 4500 in en klik nogmaals op  Add
Nu zie je 2 regels onder. Zie voorbeeld. Klik daarna rechtsonder op Back.

 

De VPN portforwarding applicaties zijn gemaakt.
Nu kun je deze poorten toevoegen aan de FritzBox.

Dit doe je als volgt.

Nadat je op de Back knop heb geklikt, kom je op de port forwarding pagina terecht

Input Mode kies je Acces Device
Access Device: De FritzBox (192.168.2.1)
AppName scroll je helemaal naar beneden. Daar zie je je gemaakte VPNtest regel staan.
Klik daarna op Add
Nu heb je de poorten geforward en kun je de Fritzbox VPN Services gebruiken.

Doe ditzelfde voor poort 443 TCP (HTTPS Webinterface FritzBox over internet.)
Bij VPN gebruik is dit niet nodig natuurlijk.

(Let wel dat je dan een open deur creëert naar je FritzBox over het net Zorg voor een goed en zwaar wachtwoord indien je HTTPS over het net wilt gebruiken)

Hoe de VPN procedure werkt ga ik verder niet op in. Daar is genoeg over te vinden op het Web.
 

In het kort:

Een gebruiker in FritzBox aanmaken en deze VPN rechten geven.
Shared key invullen en bevestigen.

FritzBox geeft daarna een overzicht hoe je je mobiele device moet instellen.

 


Overzicht van de VPN werkende verbinding Namen en adressen heb ik afgeschermd

 

IPTV Tuner

In mijn geval heb ik IPTV tuner verbonden met een Dlan Powerline adapter verbonden van het merk Devolo.

1 Adapter is verbonden aan de Switch.

De Switch is met een kabel aan de LAN2 poort verbonden met de FritzBox

De 2e Adapter is geplaatst in de keuken waar de tuner met een lan kabel is verbonden aan de NIC interface van diezelfde Powerline Adapter.

Tevens zendt deze een Wi-Fi Signaal uit in de keuken.

De ontvanger opnieuw gestart en is verbonden met het ip van de FritzBox.

TV Signaal komt gewoon binnen. Heb verder niets in de FritzBox hoeven configureren wat betreft IPTV

Zie screenshot

 

Telefonie.

Telefonie komt binnen op de Experiabox.

Die stuurst het signaal door van de telefoonpoort naar de WAN/TEL poort van de FritzBox

De FritzBox verwerkt de telefonie waardoor je alle telefoniemogelijkheden en ondersteuningen kunt gebruiken van de FritzBox

Voicemail
Wachtmuziek
Intern Bellen
Bellen over VPN
Bellen via SIP Protocol
Eigen VoIP aanbieder gebruiken
Beheren van toestellen welke gebruik mag maken van welke in of uitgaande nummers

Dectset is gekoppeld aan Fon1 poort zie hieronder.

 

 

Alvorens je de DECT kunt gebruiken zal je je telefoonmummer moeten instellen

  • Ga naar Wizard en kies manage Telephone numbers
  • Kies Add Telephone Number en dan Next
  • Kies Landline number en dan Next
  • Entering Landline Numbers : Je KPN Tel Nummer invullen VB: 0101234567: Next
  • Daarna alles bevestigen met Next.

Line Settings:

Outgoing telephone number: Als je meerdere nummers hebt geconfigureerd kun je de gewenste nummer voor uitgaande gesprekken invoeren.

 

 

Bij telefoonnummers voer je volledige telefoonnummer in

Kengetal plus abonneenummer zonder spaties

Je kunt eventueel een Display Name toevoegen

Het nummer wordt automatisch gekoppeld aan FON1 (DECT toestellen)

 

TIP
Zelf heb ik een VoIP provider toegevoegd. PowerVoIP.

Wereldwijd bellen voor 0.00X cent p/m tot gemiddeld 5 dollarcent per minuut naar vast en mobiel.
Werkt op prepaid basis.  Deze gebruik ik voor uitgaande gesprekken. Inkomende gesprekken komen binnen via het KPN nummer. Altijd beter dan 13 cent per minuut

1 uur bellen naar familie in Colombia voor nog geen 52 Dollarcent per minuut.
 

 

Bellen binnen Nederland ruim 14 minuten bellen 11,4 dollarcent per minuut

 

 

 

Nederland bellen kost bij KPN al 13 eurocent per minuut.

Het werkt op prepaid basis.
Je kunt aangeven bij een bepaald bedrag het saldo automatisch op te waarderen zodat je nooit zonder saldo zit voor je uitgaande gesprekken.

Dit kan als je een PayPal account hebt,

Ook kun je met Ideal betalen maar dan is auto opwaarderen niet mogelijk.

Gesprekskwaliteit is uitmuntend en geen vertraging.

De werking van VoIP devices fritzfon App  intern bellen en VPN bellen google telefooncontacten integreren etc.,  laat ik buiten beschouwing. E meeste FritzBox Goeroes weten hier wel.

Anders is hier veel informatie over te vinden op google en de website van Fritz.

 

Ik hoop met deze handleiding een eind te kunnen maken aan de beperkingen van de KPN modems en iedereen hiermee te laten genieten van een vrij internet gebruik.

Graag zou ik van belangstellenden hobbyisten en whizzkids een reactie  ontvangen welke met deze handleiding aan de slag zijn geweest en hun ervaringen te horen over hoe zij de handleiding ervaren hebben.

Voor eventuele verbeteringen zou ik graag een bericht willen ontvangen.

Deze handleiding is door mezelf geschreven.

Screenshots zijn ook door mezelf gemaakt.

Niets uit deze handleiding mag gepubliceerd worden zonder vermelding van de bron.

 

Getekend,

Menkes Kooistra

Allias: Satwalker Friesland


Telefonie gaat niet over de lan.

Binnenkort wel. :wink:

Nog heel even en je kunt jouw Experia Box er volledig tussenuit halen.

 

Dat is nog maar afwachten.

KPN gaat zeker wat bedenken dat ze de sip gegevens niet hoeven te verstrekken.

 

Op een versie 8 router Experiabox van Telfort heb ik de SIP gegevens van mijn ouders kunnen ontfrutselen bij een reset reboot en Wireshark te laten draaien. Die wordt plaintext gepushed naar de router tijdens de herstart. Die gegevens in de fritzbox geschreven. Werkt al meer dan 5 jaar


KPN gaat zeker wat bedenken dat ze de sip gegevens niet hoeven te verstrekken.

Geloof me, heel binnenkort zal je bij KPN jouw eigen SIP login kunnen beheren en dan kan de Experia Box er helemaal tussenuit.


KPN gaat zeker wat bedenken dat ze de sip gegevens niet hoeven te verstrekken.

Geloof me, heel binnenkort zal je bij KPN jouw eigen SIP login kunnen beheren en dan kan de Experia Box er helemaal tussenuit.

I

En IPTV dan?

 


En IPTV dan?

Dat werkt gewoon op de FRITZ!Box nadat je de configuratiewizard voor het KPN netwerk hebt doorlopen.


Dat is niet wat ik bedoel.

 

Als ik een andere router wil gebruiker dan alleen de Fritzbox kan ik dus niet gebruik maken van kpn diensten zonder de experiabox. Dus kpn blijft de touwtjes in handen houden. Xs4all is de enige provider die de fritzbox aan haar klanten verstrekte. nu kpn xs4all volledig gaat overnemen gaan ze AV media vragen speciale firmware te ontwikkelen zodat iptv gaat weken op de fritz en gaan ze voip in de firmware integreren zodat ze de login gegevens niet hoeven te verstrekken.

Laat mij KPN leren kennen.


TV van KPN is wel mogenlijk met een andere router dan de Experiabox of de Fritzbox. Maar het is inderdaad best ingewikkeld en bij veel routers kan het helemaal niet. De keuze is zeer beperkt.


Als ik een andere router wil gebruiker dan alleen de Fritzbox kan ik dus niet gebruik maken van kpn diensten zonder de experiabox.

Ik heb mijn Experia Box V10 werkeloos in mijn meterkast hangen, puur als backup.

Ik heb die V10 ruim een jaar terug vervangen door een EdgeRouter Lite 3. Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" en ook dat werkt probleemloos voor Internet en IPTV.

Telefonie van KPN kan heel binnenkort op een FRITZ!Box of een willekeurige VoIP ATA/telefoon geconfigureerd worden.

 

Xs4all is de enige provider die de fritzbox aan haar klanten verstrekte. nu kpn xs4all volledig gaat overnemen gaan ze AV media vragen speciale firmware te ontwikkelen zodat iptv gaat weken op de fritz en gaan ze voip in de firmware integreren zodat ze de login gegevens niet hoeven te verstrekken.

AVM ontwikkelt geen specieke firmware voor KPN of welke andere provider dan ook. Dat configuratiescript is puur een script die op basis van TR069 de FRITZ!Box kan configureren.

Overigens kan je ook zonder die configuratiewizard de FRITZ!Box handmatig configureren voor gebruik op het KPN netwerk.


@Satwalker  , goedemiddag, ik vraag me af waarom 2 routers gebruiken ipv 1 ( fritzbox  OS 7.21 ) .

 

Ik heb V10 vervangen door fritzbox 7583 en alles werkt perfect … ( internet , TV, telefoon  )

Apparatuur :

  • Fritz!box 7583
  • Switch 
  • 2x WIFI versterkers 
  • TV ontvanger
  • IPTV kastje 
  • 1x telefoonaansluiting van kpn ( vaste lijn )
  • 2x Dect handset ( Gigaset A400A ) 

Ik heb alleen een paar vragen over extra instellingen : 

  • Hoe kan ik sip account van cheapconnect instellen ? 
  • Heb ik een ip toestel nodig voor voip of kan ik dect of smartphone gebruiken ?
  • Hoe kan ik mobielnummer kpn aanmelden bij Fritzbox ? 
  • VPN clients aanmelden / instellingen ?

Ik heb alleen een paar vragen over extra instellingen : 

  • Hoe kan ik sip account van cheapconnect instellen ? 
  • Heb ik een ip toestel nodig voor voip of kan ik dect of smartphone gebruiken ?
  • Hoe kan ik mobielnummer kpn aanmelden bij Fritzbox ? 
  • VPN clients aanmelden / instellingen ?

Ik ken de 7583 verder niet maar naar ik begrepen heb kan je meerdere VoIP providers definiëren op de FRITZ!Box. Je zou dus naast de VoIP aansluiting voor KPN ook nog een VoIP enty voor CheapConnect moeten kunnen definiëren

Die zou je dan ook via de aangesloten telefoons moeten kunnen gebruiken.

Volgens is er een app om een mobiele telefoon op de FRITZ!Box aan te sluiten. Bron.


Hallo. Ik ben sinds een maandje klant bij KPN en heb glasvezel. Ik wil graag mijn ASUS Rt-ax88u gebruiken als router en die van kpn er tussenuit halen. Heb dit hele forum al afgesplitst en het nog niet werken kunnen krijgen. Dit zijn de instellingen van mijn router. 

Hiermee werkt het internet en tv prima alleen werkt de tv gids niet en kan ik niet terugkijken. Is dit mogelijk of heb ik hier toch de kpn 12 box voor nodig. Hoop dat iemand het werkend heeft


Hallo. Ik ben sinds een maandje klant bij KPN en heb glasvezel. Ik wil graag mijn ASUS Rt-ax88u gebruiken als router en die van kpn er tussenuit halen. Heb dit hele forum al afgesplitst en het nog niet werken kunnen krijgen. Dit zijn de instellingen van mijn router. 

Hiermee werkt het internet en tv prima alleen werkt de tv gids niet en kan ik niet terugkijken. Is dit mogelijk of heb ik hier toch de kpn 12 box voor nodig. Hoop dat iemand het werkend heeft

Dat gaat niet werken want dat is bridged IPTV en KPN gebruikt routed IPTV waarbij de TV ontvangers gewoon net als alle andere apparaten op het gewone LAN geplaatst zijn en niet gebridged worden op vlan 4.


Is er dan geen instelling mogelijk waarbij het wel werkt?


Is er dan geen instelling mogelijk waarbij het wel werkt?

Nee, niet met een Asus.

Je kunt nog kijken of je DD-WRT op die Asus kunt zetten maar ook daarmee heb ik nog niemand gezien die dat succesvol heeft weten te implementeren.

Zie ook "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".


Is er een setup mogelijk waarin ik mijn gaming router en QOS kan gebruiken in combinatie met de KPN box?


Is er een setup mogelijk waarin ik mijn gaming router en QOS kan gebruiken in combinatie met de KPN box?

Gebruik een eigen router achter de Experia Box.


Beste mensen,

Een vraag van mijn kant. Ik heb deze week al wat hersenspinsels gepost op internet in fora. Nu zijn mijn hersenspinsels uitgewerkt tot een concreet plan. IP-adressen zijn fictief. Situatie, één woning met twee appartenmenten. Beide moeten fysiek gescheiden zijn maar wel ITV ontvangst hebben. Daarnaast moet de NAS vanaf beide netwerken te benaderen zijn.  Plaatje bij het praatje

 

De WiFi routers zijn van TP-Link, de Archer C1200

Er hangen ook nog twee telefoons en nummers aan de Experiabox

Is dit mogelijk of loop ik tegen onoverkomelijke problemen aan?


Je moet de TV ontvangers op de Experia Box aangesloten laten.


Je moet de TV ontvangers op de Experia Box aangesloten laten.

@Cavemania 
En mocht je maar 1 kabel hebben liggen (en een 2e niet mogelijk) naar de vertrekken kun je dit met 2x een switch oplossen dus de kabel van de experiabox in de switch daar itv op en de router

Bijvoorbeeld deze switch

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/


Je moet de TV ontvangers op de Experia Box aangesloten laten.

@Cavemania 
En mocht je maar 1 kabel hebben liggen (en een 2e niet mogelijk) naar de vertrekken kun je dit met 2x een switch oplossen dus de kabel van de experiabox in de switch daar itv op en de router

Bijvoorbeeld deze switch

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/


 

Hier de 2 switchen


Het is mij volledig duidelijk 😊

Wilde het eigenlijk zonder extra switch maar is helaas niet anders.. Moet even 1 kabel extra aanleggen maar dat is haalbaar.

Iemand nog een idee voor een WiFi Mesh router die bedraade nodes kan aansturen. Heb een leuk buitenverblijf in de tuin waar een ethernet kabel naar toe loopt maar waar geen WiFi signaal komt (iets met muren en afstand). Daar zou ik een node neer willen zetten met dezelfde SSID als in de woning.


Tp-link heeft een redelijk systeem 

Omada werkt goed en kost haast niks 

Is iets voor de zakelijke markt 

Heb het in testopstelling draaien met oc200 controller 

Werkt best mooi 

https://www.tp-link.com/nl/omada/