Skip to main content
Antwoord

Eigen router in plaats van Experia in verband met dubbel NAT

• November 15, 2025
  • 10 reacties
  • 103 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

ik heb een experia box(v10 volgens mjj) en een eigen router.. een asus tuf 4200. ik heb nu dubbel nat en ik krijg dat niet uit.(voor gaming)  ik heb alleen glasvezel internet van kpn (geen tv of telefonie). max snelheid is 1 gb op mijn adres maar de asus kan 2.5 gb max evt

kan ik gewoon de experiabox weghalen en mijn eigen modem rechtstreeks op het glasvezelkastje aansluiten? 

ik denk dat de asus wel alles ondersteund en ik kan hem beheren via de app

graag advies

Beste antwoord door TDN

@Ewerkman77 Ja zonder TV/Telefonie kan je de Asus rechtsreek op het glasvezelkastje aansluiten. In de WAN  voor PPPoE met willekeurige user/password kiezen en in LAN-IPTV provider op handmatig en internet op VLAN-ID=6 instellen.

10 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • November 15, 2025

@Ewerkman77 Ja zonder TV/Telefonie kan je de Asus rechtsreek op het glasvezelkastje aansluiten. In de WAN  voor PPPoE met willekeurige user/password kiezen en in LAN-IPTV provider op handmatig en internet op VLAN-ID=6 instellen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 16, 2025

volgens de specificaties ondersteunt deze router geen vlan?

tegen zit mijn glasvezelkastje met een gele kabel nnaar de experiabox. maakt het uit om er een gewone cat 6/7 kabel in te doen of is dit een speciale kabel vanwege de kleur?

tevens zie ik nergens lan-iptv provider of vlan? ik configureer via de asus app voor deze router

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 16, 2025

denk niet dat deze werkt met kpn..onder lan optie is geen vlan optie maar alleen ip binding.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

@Ewerkman77 Volgens openwrt heeft deze router VLAN

https://openwrt.org/toh/asus/tuf-ax4200

Bestaat deze menu niet bij jouw router?

LAN →  IPTV →  ISP Profile →  Manual setting

Een voorbeeld

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 16, 2025

@Ewerkman77 Volgens openwrt heeft deze router VLAN

https://openwrt.org/toh/asus/tuf-ax4200

Bestaat deze menu niet bij jouw router?

LAN →  IPTV →  ISP Profile →  Manual setting

Een voorbeeld

dat heb ik gevonden inmiddels en alleen bereikbaar via web gui zag ik, niet de app. maar dat is voor tv en dat heb ik niet. voor internet staat dat je vlan nodig hebt en dat ondsrsteunt deze 4200 tuf niet. allemaal erg ingewikkeld.

volgens asus zelf ondersteunt deze router geen vlan

edit: ik ga  niet de hele software omzetten naar iets anders alleen om het werkend te krijgen. dan maar dubel nat totdat ik een router vind die het wel gewoon ondersteunt.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 16, 2025

De router ondersteund VLAN. 
Je moet zorgen dat je met de router een PPOE op Vlan 6 kunt maken. 

Wat ​​​​​@TDN schrijft is dat je je router ook kunt flashen met OpenWRT. 
Wil je een eigen router, dan heb je deze instelproblemen natuurlijk ook.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 16, 2025

dat heb ik gevonden inmiddels en alleen bereikbaar via web gui zag ik, niet de app. maar dat is voor tv en dat heb ik niet. voor internet staat dat je vlan nodig hebt en dat ondsrsteunt deze 4200 tuf niet. allemaal erg ingewikkeld.

Nee, dat is niet voor TV, VLAN is verstopt onder IPTV-tab, kijk goed op de scherm, daar staat de instelling voor 'internet’ of WAN. De 2 instellingen eronder zijn voor LAN

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 17, 2025

Nee, dat is niet voor TV, VLAN is verstopt onder IPTV-tab, kijk goed op de scherm, daar staat de instelling voor 'internet’ of WAN. De 2 instellingen eronder zijn voor LAN

okay zie het nu

kan ik de korte utp kabel met gele uiteinden ertussen uit halen tussen kastje aan muur en router wantndie is maar 30 cm en mijn eigen router staat verder. anders moet ik alles omgooien. heb goede kabels

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 17, 2025

@Ewerkman77 Je kan probleemlos een andere Cat5e of betere kabel gebruiken. Tot 100m, ik gebruikt zelfs een kabel van 25m voor 10gbs.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Ewerkman77, welkom op onze community! Ik zie dat er al heel goed meegedacht is. Mocht je verder nog vragen hebben of ergens tegenaan lopen dan weet je ons te vinden!