Thuis heb ik een glasvezelverbinding van KPN. Aangezien ik iets meer controle over mijn netwerk wil hebben, heb ik besloten een eigen router te installeren. Dit is gelukt! Binnenkomende WAN maakt gebruik van VLAN-6 zoals beschreven aangegeven bij KPN.
Echter werkt de telefonie niet meer. Ik las ergens in de forumns dat de KPN box 12 voor telefonie ook gewoon VLAN-6 gebruikt. Ik heb dus een kabel vanuit mijn LAN switch naar de WAN poort van KPN box 12 lopen. Telefonie is aangesloten aan KPN box 12. Deze werkt nu dus niet. Ik las op het forum dat het gebruik van een ATA converter het makkelijkst is. Echter gebruik ik liever de KPN box 12, omdat telefonie waarschijnlijk binnenkort weg gaat. Ik vind het dus zonde om voor een paar maanden een ATA te kopen.
Nu is mijn vraag: Is het überhaupt mogelijk om de KPN BOX 12 alleen te gebruiken voor telefonie (zonder de KPN BOX 12 te gebruiken in DMZ mode)? Moet ik hiervoor nog iets instellen op de KPN box 12? Ik las iets over SIP gegevens, maar ik kan nergens vinden waar ik dit bij de KPN box 12 kan invoeren.