Skip to main content

Veel gevraagd op dit forum. Wil een glasvezelaansluiting 500/500 bij KN aanvragen. Hier in huis heb ik een voormalig Reggefiber aansluiting in de meterkast. Heb eenĀ EigenĀ  TP-Link Archer AX6000. kan ik deze rechtstreeks aansluiten en wat zijn de instellingen? Gaat bij mij om internet. Neem geen tv en telefonie

Ā 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

HalloĀ @ELTOROĀ 

Alle benodigde informatie daarvoor vind je op de vrije modemkeuze pagina van de KPN website.

(bron:Ā Vrije modemkeuze bij KPN)


Dank je deze info had ik ook al gelezen. Gaat in mijn situatie niet om een VDSL, maar glasvezel aansluiting. Wil alleen maar weten of deze TP-Link Archer AX6000 router geschikt is om WAN en de VLAN in te stellen.


Volgens mij staat alles benoemd op de vrije modemkeuze pagina van de KPN website.

ADSL2+_POTS = (ADSL2+)

VDSL2_POTS = (VDSL2)

VVDSL2_POTS = (Vectored VDSL2 en VPlus)

B(V)VDSL2_POTS = (Bonded (Vectored) VDSL(2))

GOF / EOF / GPON = (FTTH - Glasvezel)


Fijn dat ik deze informatie heb. Laat ik de vraag anders stellen. Is mijnĀ TP-Link Archer AX6000 geschikt om deze instellingen te kunnen doen? Had bij router shop te horen gekregen dat dit moelijk zou zijn.Ā 


Ja. Hij moet een PPPoE verbinding op kunnen bouwen, dat kan die. Hij moet dat echter wel op vlan 6 kunnen. En ik weet niet of die dat kan. Maar mocht het zo wezen dat ie dat niet kan, dan kun je dat oplossen door er een switch met vlan ondersteuning tussen te zetten. Daarmee maak je van vlan 6 dan vlan 1, watĀ "normaal" of "geen vlan" is.


De TP-Link AX6000 heeftĀ geen vlan ondersteuning op de WAN poort en dat betekent dat je de communicatieĀ met een vlan aware switch, zoals de Netgear GS105EV2,Ā alsnog op vlan 6 moet plaatsen.

Die switch configureer je als onderstaand.

Poort 1: alleen vlan 6 tagged en pvid = 6: Hier wordt de NTU op aangesloten.

Poort 2: alleen vlan 6 untagged en pvid = 6. Hier wordt de TP-Link AX6000Ā (WAN) op aangesloten.

Poort 3, 4 en 5: alleen vlan 1 untagged en pvid = 1.

Tijdens het configureren moet de switch met poort 5 aangesloten worden op een LAN poort van de Experia Box of de TP-Link AX6000.

Ā 

PS. Als je poort 5 met een LAN poort TP-Link AX6000 verbonden laat dan kan je poort 3 en 4 blijven gebruiken voor het aansluiten van apparaten op het LAN. Je hebt dan dus effectief Ć©Ć©n extra LAN poort.


Dat is een mooie oplossing.Ā  Ik heb nog een Cisco sg250-10p switch liggen. Daar zou het ook mee moeten lukken denk ik???Ā 


Daar zal het inderdaad ook wel mee gaan.

Het is wel een stroomvreter en een beetje een overkill maar het zou moeten werken.


Had de Cisco gekocht voor de vaste aansluiting woonkamer en boven en beveiligingscamara's. De Cisco heeft power over internet.Ā 


Eigen Router i.c.m. de eerder omschreven tp -link werkt wel na instellen vlan. op wan. Echter WIFI zeer slecht. Op de standaard meegeleverde Xperiabox het WIFIĀ  signaalĀ  met mobiel ernaast ook niet bijzonder. Ongeveer 120 Mbps op 2.4. ghz en 240 op de 5.0 ghz. Alles gereset, maar nog steeds hetzelfde. Voor mij nietĀ werkbaar. Gelukkig kon ik nog van het KPN Abo af en maar snel weer terug naar Ziggo maxĀ  500 met een korting van 5 maanden op het internet.Ā  Moet een stabiele internetverbinding hebben met thuiswerken. Voor diegene dieĀ  een eigen modem willen zint eer ge begint bij KPN.

Ā 


GoeieĀ dagĀ 

Ā 

Ik heb een vraagje ik heb een t-mobile glasvezel abbo

Ā 

Nu heb ik eerst een TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L aangesloten

Daar hoef ik niks in te stellen.

Daar is mijnĀ Router tp link AX11000 op aangesloten in het kopje netwerk staat iptv/vlan

Dat heb ik in gesteld met de gegevena van t mobile zoals het op deze site staat aangegeven

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-draytek-vervangen-met-je-eigen-router-met-vlan-297061

Ā 

Dat werk dus goed. Maar nu wil ik naar kpn overstappen, maar nu lees ik dat ik een switch nodig heb dieĀ ik in moet stellen.

Ā 

Mijn vraag is dus kan het niet zo gemakkelijk als het bij t-mobile kan?

Ā 

mvg Maikel


Dat werk dus goed. Maar nu wil ik naar kpn overstappen, maar nu lees ik dat ik een switch nodig heb dieĀ ik in moet stellen.

Mijn vraag is dus kan het niet zo gemakkelijk als het bij t-mobile kan?

Met de TP-Link AX11000 gaat het bij KPN niet lukken om IPTV te laten werken.

Wel kan je de TP-Link als tweede router achter de Experia Box plaatsen.


En als ik dus alleen glasvezel internet neem gaat het wel werken.

Maar hoe moet ik dat instellen op mijn router?

Ā 

Ā 

En als ik dus alleen glasvezel internet neem gaat het wel werken.

Maar hoe moet ik dat instellen op mijn router?

Zonder IPTV gaat het inderdaad werken.

Je moet dan een PPPoE verbinding opzeten op vlan 6.

Login en password mogen van alles zijn.


dus als ik het goed begrijp moet ik dat hier invullen zie bijlage

Ā 


Klopt helemaal.


Goedenavond,

Ā 

Ik heb ook de AX11000 zoals hierboven in de screenshots afgebeeld van Mailkel, echter krijg ik iptv niet werken hij blijft hangen bij de activatie op 85% is er iets wat ik over het hoofd zie:

Ā 

IPTV Multicast Vlan ID: 4

IGMP proxy:

  • Inschakelen

IGMP-snooping:

  • Inschakelen

IGMP versie:

V2

Draadloos Multicast Doorsturing:

  • Inschakelen


Zoals eerder gezegd gaat IPTV ook niet werken via zo'n TP-Link AX11000.

Aan de LAN zijde van de Experia Box wordtĀ geen aparte vlanĀ gebruikt voor IPTV.

Waarom sluit je de TV ontvangers niet rechtstreeks op de Experia Box aan?

Zie "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".


Bedankt voor de snelle reactie.

Het doel was juist om de experiabox te vervangen, maar zoals ik lees gaat dat dus niet werken?

Internet werkt wel gewoon goed! Echter iptv niet.

Ā 

Ā 


Sorry voor de bump van een super oude thread, maar ik wilde toch wat vragen over deze werkwijze.

Ā 

Ik heb dus een NetgearĀ GS108Ev3 in mijn netwerk staan, ingericht volgens de post vanĀ @wjb. Daarachter zit een nest wifi pro router en het internet (glasvezel 1gb) doet het. Alleen is het een stuk trager als mijn vorige setup (fritzbox 7590). Ik kan heel uitgebreid in de details gaan, maar ik was vanuit de basis benieuwd of een setup als deze dit kan veroorzaken?


Ik kan heel uitgebreid in de details gaan, maar ik was vanuit de basis benieuwd of een setup als deze dit kan veroorzaken?

Nee, je moet achter die Netgear gewoon de volle snelheid kunnen halen.


Ik kan heel uitgebreid in de details gaan, maar ik was vanuit de basis benieuwd of een setup als deze dit kan veroorzaken?

Nee, je moet achter die Netgear gewoon de volle snelheid kunnen halen.

Bedankt, dan zal het ergens aan de google wifi liggen. De snelheid zat rond 100MBit niveau (de switch geeft wel 1000MBit aan), dus ergens loopt het dan niet goed maar ik kan ook nergens wat instellen.

Terug naar de winkel ermee :(


Even verder onderzocht, blijkbaar is er een issue specifiek met glasvezel connecties die vanaf de ONT direct op de nest wifi pro wordt aangesloten. Men lijkt te wijzen naar de PPPoE implementatie.

Nest Wifi Pro issue limiting speeds to 50Mbps for some (9to5google.com)

Wie weet snel een oplossing. Maar als ik de google forums bekijk worden er refunds gegeven

Ā 


heb zelf een tp link ax6000 en liep te stoeien met het experia v10 modem van kpn wat dus al eigenlijk een router is. ik kreeg niks voor elkaar. nu kwam ik er achter dat je in je kpn modem de poorten moet forwarden die je wilt gebruiken in je router, maar dan het dhcp nummer wat je router krijgt moet invullen in je model van kpn bij IPv4 bij die poorten. je router geeft intern het wel door, maar word geblokkeerd door je modem van kpn. nu hebben apparaten aan mijn router toch toegang van buiten af.


heb zelf een tp link ax6000 en liep te stoeien met het experia v10 modem van kpn wat dus al eigenlijk een router is. ik kreeg niks voor elkaar. nu kwam ik er achter dat je in je kpn modem de poorten moet forwarden die je wilt gebruiken in je router, maar dan het dhcp nummer wat je router krijgt moet invullen in je model van kpn bij IPv4 bij die poorten. je router geeft intern het wel door, maar word geblokkeerd door je modem van kpn. nu hebben apparaten aan mijn router toch toegang van buiten af.

Je kunt veel beter jouw eigen router op de Experia/KPN Box als DMZ Host instellen en geen port-forwardings op de Experia/KPN Box instellen. De DMZ Host functionaliteit is juist precies om er voor te zorgen dat inkomende communicatie vanaf Internet doorgezet wordt naar de eigen router als daar geen port-forwarding voor gemaakt is.

Ā