Skip to main content

Veel gevraagd op dit forum. Wil een glasvezelaansluiting 500/500 bij KN aanvragen. Hier in huis heb ik een voormalig Reggefiber aansluiting in de meterkast. Heb eenĀ EigenĀ  TP-Link Archer AX6000. kan ik deze rechtstreeks aansluiten en wat zijn de instellingen? Gaat bij mij om internet. Neem geen tv en telefonie

Ā 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Heb het verhaal hierboven geprobeerd in te stellen met alles aanpassen van de dhcp en de binding maar dat lukte niet. Mijn router paste dan zichzelf toch weer aan naar een ander ipadres. Of is dat voor die dmz service niet nodig om alles met dhcp aan te passen?


Heb het verhaal hierboven geprobeerd in te stellen met alles aanpassen van de dhcp en de binding maar dat lukte niet. Mijn router paste dan zichzelf toch weer aan naar een ander ipadres. Of is dat voor die dmz service niet nodig om alles met dhcp aan te passen?

Ik neem aan dat jouw router zijn IP adres ophaalt via DHCP en dat je een DHCP binding hebt vastgelegd op de V10.

Heb je wel het juiste MAC adres ingevuld bij die DHCP binding?

Ligt dat IP adres binnen de DHCP range van de V10?

Kan je anders eens screenshots plaatsen van de DHCP binding, DHCP range en de WAN poort van jouw AX6000 waarop het MAC adres zichtbaar is?


Nee alles in m'n router staat op range 0. Dus 192.168.0 en dan heeft een aantal apparaten een vast ip in mijn router. Deze range wil ik aanhouden omdat ik het verhaal hierboven getest heb om ook range 2 teĀ gebruiken maar toen schakelde de router internĀ toch naar range 1. Ik heb m'n router nog niet gebind aan modem, omdat hij toch elke keer her juiste ip nummer krijg van het modem. Ik zal straks eens kijken hoe en wat. Nu is het enigste wat nog niet werkt is m'n synology nas om van buiten te benaderen met de apps op de telefoon, rest werkt wel naar behoren. Nas hangt aan m'n eigen router met vast intern ip.


Nee alles in m'n router staat op range 0. Dus 192.168.0 en dan heeft een aantal apparaten een vast ip in mijn router.

Maar wat is nu toch de DHCP range die ingesteld is op de V10. Standaard staat die ingesteld van 1 tot 200 en hoe is dat bij jou?

Als jij alles zo instelt zoals beschreven in dat aangehaalde topic dan is het geen probleem om jouw NAS van buitenaf te benaderen.


Ik zal het van de week even proberen. Vandaag druk en morgen weer werken. Mijn dhcp range in m'n modem is idd 192.168.2.1 tm 200. De range in m'n router is 192.168.0.1 tm 200. Maar als ik dus de range op modem van 1 tm 50 zet en in m'n router aanpas naar 192.168.2.51 tm 200 dan veranderd m'n router het toch naar 192.168.1


Ik zal het van de week even proberen. Vandaag druk en morgen weer werken. Mijn dhcp range in m'n modem is idd 192.168.2.1 tm 200. De range in m'n router is 192.168.0.1 tm 200. Maar als ik dus de range op modem van 1 tm 50 zet en in m'n router aanpas naar 192.168.2.51 tm 200 dan veranderd m'n router het toch naar 192.168.1

Je moet nooit het subnet van het netwerk achter jouw AX6000 gelijk willen maken aan die van de Experia/KPN Box. Het subnet van jouw AX6000 laat je dus gewoon 192.168.0.0/24. Heb je het openingsbericht uit dat door mij aangehaalde topic gelezen?


Gebruik een eigen router achter de Experia Box heb ik gelezen. Zoals ik het lees kan 2 opties kiezen. Of router in bridge modes, maar heb dat zo snel niet kunnen vinden.Ā  Heb ook al geprobeerd m'n router in AP modusĀ te zetten, lukte wel maar werkte niks meer. Of dus dhcp binding (wat ik nog wil gaan proberen). Of mis ik nog iets?


@soundshaperĀ Misschien datĀ de visualisatie in het plaatje op deze site het iets verduidelijkt, waarbij je de Edgerouter waarover gesproken wordt, door iedere andere gewenste router kan vervangen.


Laat je router gewoon in router mode staan en volg de instructies die in het openingsbericht van dat door mij aangehaalde topic staan. Velen zijn je al voorgegaan dus jou moet het ook wel lukken.


DankĀ @RadiomanĀ @wjbĀ voor jullie hulp. Ik ga het zeker proberen wat jullie aandragen. Ik snap wat er in de uitleg gezegd word, maar had deze nog niet helemaal geprobeerd. De aansluiting van de kabels was al zoals op de plaatjes. Heb alleen de binding nog nietĀ gedaan. Moet ik dan na de binding nog dmz instellen of was dat dan niet meer nodig?


nou heb dhcp binding gedaan met mac adres router en vast gezet op 192.1687.2.199 en bij dmz ook lan adres 192.168.2.199 in modem kpn gezet


nou heb dhcp binding gedaan met mac adres router en vast gezet op 192.1687.2.199 en bij dmz ook lan adres 192.168.2.199 in modem kpn gezet

En zie je nu dan ook dat het WAN IP adres van jouw AX6000 192.168.2.199 is?

Heb je op de V10 de port-forwardings richting AX6000 ook weggehaald?


Heb alle forward weg gehaald in modem kpn. Heb binding gedaan en dmz zoals omschreven. Modem en router herstart maar blijft toch in modem en router 192.168.2.1 aan router geven. Modem van kpn heeft meteen geen internet meer. Lampje is rood


Dan nu graag een screenshot van de DHCP binding t.b.v. de AX6000 en een screenshot waarop het MAC adres van de WAN poort van de AX6000 zichtbaar is.

Ā 

Modem van kpn heeft meteen geen internet meer. Lampje is rood

Dat heeft niets met deze instellingen te maken, daar moet dan een andere oorzaak voor zijn.


Ik denk dat het gelukt is nu


Dat vermoedde ik al, je hebt het MAC adres van de LAN zijde van jouw AX6000 ingevuld.

Je moet het MAC adres van de WAN zijde van de AX6000 hebben.

Kijk eens op de V10 in de DHCP client list welk MAC adres daar staat bij het WAN IP adres dat de AX6000 nu heeft.


nee heb eigenlijk niks veranderd aan mac adres. heb in modem bij dmzĀ aangetikt zoek uit beschikbare apparaten. daar stond mn router. die aangeklikt en toepassen. daarna bij binding nogmaals ip ingevuld. daarna in router bij type internet verbinding nogmaals op vrijgeven geklikt. daarna vernieuwen. toen stond wel ineens het aangemaakt ip adres erin. mn NAS daar en tegen is nog niet te benaderen met de apps op de telefoon


nee heb eigenlijk niks veranderd aan mac adres. heb in modem bij dmzĀ aangetikt zoek uit beschikbare apparaten. daar stond mn router. die aangeklikt en toepassen. daarna bij binding nogmaals ip ingevuld. daarna in router bij type internet verbinding nogmaals op vrijgeven geklikt. daarna vernieuwen. toen stond wel ineens het aangemaakt ip adres erin. mn NAS daar en tegen is nog niet te benaderen met de apps op de telefoon

Kan je nog eens screenshots plaatsen van

  1. de DHCP binding op de V10 t.b.v. de AX6000 .
  2. de DMZ Host instelling op de V10.
  3. de WAN poort op AX6000 met daarop minimaal het WAN IP adres maar graag ook het MAC adres.

Heb je op de AX6000 port-forwardings gemaakt t.b.v. jouw NAS?


ja heb op de AX6000 idd een vast ip adres voor de nasĀ  gereserveerd 192.168.0ā€¦...

Ā 

Ā 


Dat is inderdaad een ander MAC adres immers het MAC adres dat je eerder toonde (en weer weggehaald hebt) eindigde op 6C.

Ā 

Ik snap dat je op de AX6000 een vast IP adres voor de NAS gereserveerd hebt, maar mijn vraag was of je op de AX6000 ook port-forwardings t.b.v. jouw NAS gemaakt hebt.


klopt ik zat het net na te lezen en zag idd die 6c en 6d als verschil. zo snel gaat het dus foutĀ šŸ¤“

ja ik had poorten open staan voor mn nas op de AX maar volgens mij heb ik die al verwijderd.


ja ik had poorten open staan voor mn nas op de AX maar volgens mij heb ik die al verwijderd.

Waarom heb je die verwijderd?

Die zijn uiteraard wel nodig om de communicatie door te kunnen zetten naar jouw NAS.


die worden standaard ingesteld door als je internet wizard laat draaien op je NAS. die roept nu alleen heel hard dat er 2 routers aan het netwerk hangen.

Ā 


die worden standaard ingesteld door als je internet wizard laat draaien op je NAS. die roept nu alleen heel hard dat er 2 routers aan het netwerk hangen.

De Internet wizard zou zoiets niet in mogen stellen of heb je soms aangegeven dat je UPnP wilt gebruiken?

Als dat zo is, dan is dat sterk af te raden.

Vergeet die wizard op jouw Synology NAS en stel die port-forwardings gewoon handmatig in op de AX6000.


UPnP staat wel aan in de AX6000. in mijn nas kan ik dit niet vinden