Skip to main content

Met de Fritzbox heb ik hetzelfde probleem.
Nu met heel veel apparaten wifi wachtwoord onjuist meldingen. Echt irritant.
Ik denk dat ik waarschijnlijk een fabriekherstel moet doen, maar dan ben ik al mijn settings kwijt.

Over de Toon generatie 1 kan ik wat meer vertellen.
Dit model heeft na een verloop van tijd een brakke Wifi module.
Je kan nog proberen de Toon open te maken en de antenne aan te drukken op de chip. Ook zeggen sommigen op domotica forums, dat de wifi module eruit klikken en opnieuw erin ook kan helpen. Het is gewoon z’n wifi chip als in een laptop die vervangbaar is.
Bij mij geen verbeteringen helaas. Nu verbonden met een hele oude router als accesspoint, maar tussen 2 uren en 2 dagen verliest Toon ook deze verbinding.
Via aliexpress heb ik een andere wifi module gekocht met exact dezelfde type nummer en andere codes.
Ik zal hier updaten of dit gewerkt heeft.

Ben ik alleen nog niet van het probleem af met bv een chromebook die wifi wachtwoord onjuist aangeeft of mijn raspberry pi 3.

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag gemaakt

Hi @ZwollywoodNL, welkom hier. 

Ik moet eerlijk toegeven dat ik weinig ervaring heb met de Toon, wel zie ik dat het op 2,4 Ghz ingesteld moet worden in de modem. Huur je de FRITZ!Box via ons? Dan kun je ook terecht bij onze afdeling Service Plus

Ik lees echter dat je ook met andere apparaten problemen hebt, heb je net een andere modem met de FRITZ!Box vervangen? Dan lijkt me een reset handig om daarna alle andere apparaten te verbinden. 

Ik hoor graag van je. 


Hoi.

Ik huur inderdaad de Fritzbox via kpn en dat service plus gebeld kan worden is mij bekend. Maar ik ging ervan uit met een standaard antwoord over resetten van de Fritzbox. Iets waar ik niet op zit te wachten met vaste toegewezen ip adressen aan domotica en switches met vlan.

De fritzbox draait hier al een tijdje, ik gok ongeveer een jaar. Het is van de laatste 1 a 2 maanden dat apparatuur problemen heeft met de fritzbox. Vaak lees je dat je dan de Fritzbox opnieuw moet starten als apparaten blijven aangeven dat het wifi wachtwoord verkeerd is.

Ik gok een slechte firmware update want het is spontaan ontstaan.

Gisteren heb ik de wifi netwerken van 2.4 en 5 ghz uit elkaar getrokken en ieders een andere simpele naam gegeven. Ook het wachtwoord wat korter gemaakt. Nu totaal geen problemen meer. Wel moest ik alles in huis opnieuw verbinden met de nieuwe ssid. Toon werkt nog steeds zonder wifi disconnect. 

 


Staat in de Fritzbox bij de WiFi instellingen misschien WPA3 ingesteld? 


Het stond op wpa2+wpa3 en een maand geleden naar wpa2 (ccmp,) gezet, maar dat mocht niet baten toen 2,4 en 5 ghz SSID nog dezelfde naam hadden. Dezelfde gegevens op de sticker met wachtwoord.

Nu zijn de netwerken gescheiden met ieders een andere naam en beide wpa2 ccmp.

Gisteren voor het scheiden van het netwerk, kon zelfs een Chromebook die normaal nooit problemen had, niet eens verbinden met de Fritzbox. Ook melding van wifi wachtwoord verkeerd. WPS knop gaf geen resultaat. (Chromebook ontvangt nog updates tot 2029). Toen was ik er klaar mee en heb ik de netwerk frequenties uit elkaar getrokken. Niet wat je verwacht van een Fritzbox.

Nergens meer.last van. Maar ik had liever gehad dat ik 2.4 en 5 ghz samen kon houden waarbij de apparaten zelf overschakelen bij minder bereik op de 5ghz banden naar 2.4 ghz.


Dat snap ik, toch kunnen sommige apparaten daar niet mee overweg. Ik ben wel blij om te lezen dat je nu alles werkend hebt gekregen. 


@Alex van KPN Het is logisch dat niet alle apparatuur overweg kan met een dual band op 1 ssid. Echter, hiervoor werkte alles prima op de fritzbox. Deze chromebook heeft MU-MIMO ondersteuning en zou prima kunnen omgaan met wifi 5 en wifi 6. (Deze fritzbox 7560 gaat maar tot wifi 5 helaas).

Als het spontaan niet meer werkt zoals het was, moet het toch wel aan een firmware update liggen?

 


Ik spreek je niet tegen, maar durf ook niet te zeggen of het aan een update ligt.

Het blijft techniek. Als ik ook maar € 0,50 per keer had gekregen dat ik "Het heeft altijd goed gewerkt” heb gehoord, dan zou ik dit bericht vanuit een zeilboot in internationale wateren hebben getypt. 😉

 


Reageer