Skip to main content

Hallo,

Ik heb momenteel een 200Mbit Hussel met een Arris VIP 5202 voor TV. Door prijs-erosie wordt een abonnements-aanpassing naar 1000Mbit met TV+ interessant.

Ik zat met een paar concrete vragen en hoop dat iemand deze ervaring reeds heeft, zodat ik adequate voorbereidingen kan treffen.

  • In mijn meterkast hangt het "Glasvezel Wit kastje NT” van de foto. Moet dit vervangen worden, en heeft een eventuele vervanger gewoon weer een RJ45 uitgang? Wat is ongeveer de downtime als er niks geks tegenzit?
     
  • Mijn ExperiaBox heb ik al jaren niet meer in gebruik. Is het voor de “oplevering” van de upgrade noodzakelijk dat deze tevoorschijn komt? Kan ik problemen of grote vertraging verwachten omdat de ExperiaBox bij hernieuwd opstarten eerst door diverse (firmware) upgrades heenmoet?
     
  • Ik gebruik een Asus RT-AX86S als router, met de bekende Merlin scripts om TV via vlan4 mogelijk te maken. Dit werkt al jaren probleemloos. Gaat de nieuwe TV+ Box op dezelfde voet verder? Blijft het aan de orde om een port-forward vanuit 145.7.224.170 mogelijk te maken voor updates van de TV software?
     
  • Kan ik verwachten dat mijn IP adres gaat veranderen bij de upgrade? Ik heb een aantal dingen in de cloud gefirewalled voor mijn thuisadres en wil natuurlijk niet mijn eigen tak afzagen.
     

Hartelijk dank voor uw inzichten, groet,
Bart.

 

 

Hi @bartcusters, het glasvezelkastje wat ik op de foto zie zal gewoon werken op een 1 Gbit/s verbinding. Het zou kunnen dat KPN je een nieuwe opstuurt. Deze zal precies hetzelfde werken als die wat er nu hangt, maar dan zwart. En dus ook met een RJ45 uitgang.

 

Op het moment dat je het glasvezelkastje vernieuwd is je verbinding even weg. Hooguit 5 minuten en alles moet het weer doen. Hiervoor zul je het KPN modem ook niet nodig hebben als je een eigen gebruikt. Verder verandert er ook niks in je netwerk. Dus je IP adres blijft hetzelfde net als je instellingen. Je vraag over TV+ durf ik even niet te beantwoorden. Wellicht dat iemand anders daar een antwoord op heeft. 


Wat betreft tv, de TV+ Box gebruikt VLAN 4 voor live kijken (multicast verkeer), maar VLAN 6 voor terugkijken en opnames (unicast verkeer). Dus daar zul je wat in moeten aanpassen verwacht ik. Hoe precies valt buiten mijn kennis. Maar daar kan @wjb waarschijnlijk meer over vertellen.


Hi @bartcusters, het glasvezelkastje wat ik op de foto zie zal gewoon werken op een 1 Gbit/s verbinding. Het zou kunnen dat KPN je een nieuwe opstuurt. Deze zal precies hetzelfde werken als die wat er nu hangt, maar dan zwart. En dus ook met een RJ45 uitgang.

 

Op het moment dat je het glasvezelkastje vernieuwd is je verbinding even weg. Hooguit 5 minuten en alles moet het weer doen. Hiervoor zul je het KPN modem ook niet nodig hebben als je een eigen gebruikt. Verder verandert er ook niks in je netwerk. Dus je IP adres blijft hetzelfde net als je instellingen. Je vraag over TV+ durf ik even niet te beantwoorden. Wellicht dat iemand anders daar een antwoord op heeft. 

 

@bartcusters, Je hoeft niets aan te passen in de configuratie van jouw Asus. De TV+ Boxen werken t.a.v. de vlans precies hetzelfde als de "oude" TV ontvangers.


Ik wilde het circeltje nog even rond maken voor mensen die eventueel ooit vergelijkbare twijfels hebben. Ik heb afgelopen weekend de bestelling gedaan en die is afgelopen nacht afgerond.

 

  • Ik heb alleen het TV+ kastje afgestuurd gekregen. In mijn meterkast is geen hardware veranderd.
  • Er is geen monteur langsgeweest. Mijn Experiabox is ook gewoon op zolder gebleven.
  • De TV+ box was Plug and Play op mijn Asus+Merlin+VLAN4 setup. Hij haalde via normaal Internet zijn initiele firmware update binnen. Een portforward lijkt nu ook niet meer nodig en heb ik weggehaald.
  • Mijn publieke KPN IP adres is hetzelfde gebleven.

 

TV+ is overigens een hele fijne ervaring. Wij waren hier al aan gewend omdat hij vergelijkbaar is met de AndroidTV opzet op een ChromeCast in huis. Prima beeld en gewoon synchroon geluid (zelfs via SoundBar).

 

Na een klein kikje van het modem afgelopen nacht is de internetsnelheid ook opgehoogd. Heb niks van de stroom hoeven halen. Bedraad via CAT5e en meerdere tussenswitches haal ik tijdens een browser-based Speedtest netjes 945/945.

 

Dave, Erik, WJB, dank voor jullie adviezen.


Goed om te horen. Bart. Fijn dat je nog even deze update bent komen geven!


Reageer