Skip to main content
Vraag

Epson printer Stylus SX420W verbinden via wifi lukt niet

• 18 januari 2025
  • 6 reacties
  • 190 keer bekeken

Ik krijg de genoemde printer niet verbonden sinds dat we overgespapt zijn naar KPN

Modem is KPN box 12 met superwifi

Ik heb al geprobeert via

• WPS
  • Via selectie netwerk en wachtwoord.
  • Netwerk tijdelijk terug gezet naar WPA 2 
  • Via het Extra wifi optie
  • Via gastnetwerk
  • Ook heb ik geprobeert on manueel het macadres toe te voegen 

Geen van de opties werkt.

Andere koppelingen naar wifi werken wel zoals

GSM, Airco, CV, P1 socked slimme meter enz

6 reacties

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16178 reacties
  • 21 januari 2025

Welkom op de community ​@Hendrikfedde. Je hebt al wat dingen geprobeerd begrijp ik, maar nog zonder succes. Het terugzetten naar WPA2 was ook een van de dingen waar ik als eerste aan dacht, sommige printers (of andere apparaten) kunnen niet overweg met WPA3, waardoor WPA2 de beste optie is. 

Toen je het Extra Wifi netwerk gebruikte, had je toen ook alleen 2.4 GHz gebruikt, of ook 5 GHz? Het kan zijn dat de printer alleen met 2.4 GHz kan verbinden.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 80 reacties
  • 21 januari 2025

Heb je al eens geprobeerd de WiFi 2,4GHz van 802.11ax terug te zetten naar 802.11b/g/n?
Test het ook eens even zonder beveiliging of dat wel werkt?

• 3271 reacties
  • 21 januari 2025
Hendrikfedde schreef:

Netwerk tijdelijk terug gezet naar WPA 2 

Daar kun je hem wel op laten staan. Want die printer komt uit 2010. Die zal geen WPA3 ondersteunen denk ik.

Wat ​@Doman voorstelt, het uitschakelen van WiFi 6, dat is nog het proberen waard. En dan op het Extra WiFi netwerk alleen 2,4 Ghz.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 80 reacties
  • 21 januari 2025

@Hendrikfedde 

Zie ook een soortgelijke situatie bij Ziggo waarbij een oudere printer geen verbinding meer kon maken na de komst van het nieuwe Ziggo Sagemcom modem.
Met een onbeveiligde verbinding werkte het wel.

De uiteindelijke “oplossing” was het gebruik van een extra Wifi repeater/AP voor de printer.

Ziggo Community: Hoe verbind ik de Printer HP 3050 met het Sagemcom modem?

Dus als je nog ergens een WiFi repeater/AP hebt, probeer het daar eens mee.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 21 januari 2025

Met behulp van een oud Linksys modem, gekoppeld aan het huisnetwerk, lukt het om de printer aan het netwerk te koppelen.

Security level is dan WPA-PSK in IEEE802.11b/g/n mode.

Maar dat helpt niet om de printer te koppelen via het thuisnetwerk. Dat modem genereerd een separaat wifi netwerk.

Een tweede netwerk via het KPN netwerk krijg ik niet gekoppeld. De optie 802.11b/g/n bestaat niet meer in dit modem. Dus zelfs bij het tweede netwerk met WPA2-personel en PMF uit lijkt het niet mogelijk om een verbinding te maken.

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 80 reacties
  • 21 januari 2025
Hendrikfedde schreef:

Met behulp van een oud Linksys modem, gekoppeld aan het huisnetwerk, lukt het om de printer aan het netwerk te koppelen.

Security level is dan WPA-PSK in IEEE802.11b/g/n mode.

Maar dat helpt niet om de printer te koppelen via het thuisnetwerk. Dat modem genereerd een separaat wifi netwerk.

Als je de WAN poort van de Linksys modem/router gebruikt maak je inderdaad een nieuw gescheiden netwerk.
Je moet dan de Linksys als Access Point configureren en dan de LAN poorten gebruiken.
Sommige moderne routers hebben een speciale AP mode daarvoor waarbij dan ook de WAN poort als LAN gebruikt kan worden.