Skip to main content
Beantwoord

Epson printer SX440w werkt niet via de Wifi op KPN Box 12

• January 15, 2026
  • 11 reacties
  • 58 keer bekeken

Hallo,

Mijn Epson stylus SX440W printer krijg ik niet aan de praat via WiFi.

Heb ook al een 2.4 netwerk aangemaakt, maar krijg daar ook geen verbinding mee.

Andere apparaten werken wel allemaal. 

Ook verbinding maken via de WPS knop, die de printer wel zou moeten ondersteunen, lukt niet.

Wpa2 staat op het 2.4 netwerk ingesteld.

Wpa2/wpa3 op het 5 netwerk.

Zowel het 5 als het 2.4 netwerk is zichtbaar op de printer en te selecteren. 

Maar krijg geen verbinding met de printer.

Graag advies.

Alvast bedankt.

Beste antwoord door Arie A

ik heb zojuist handmatig een TCP/IP poort toegevoegd en die geselecteerd bij de printer.

Nu werkt het opeens wel vanaf de laptop.

En de tablet en telefoon doen het ook nog op de printer.

de wondere wereld van IT...

Bedankt voor de hulp

11 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 15, 2026

Ai, een printer uit september 2011. Je hebt zelfs kans dat die geen WPA2 ondersteund.

Je kunt kijken of die verbinding maakt met een wifi netwerk zonder beveiliging.

Hier een vergelijkbaar topic:

Edit: Of misschien nog nét wel. Zet de router eens op WPA2 only (dus niet mixed).

Printer Interface    
Hi-Speed USB - compatible with USB 2.0 specification, WEP - 64 bit, WEP - 128 bit, WPA - PSK(TKIP) - compliant with WPA2, WPA - PSK(AES) - compliant with WPA2

http://www.inksystem.com/all-in-one-ciss/epson/sx440w.html

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 15, 2026

Als ik de specificaties lees zou wpa2 inderdaad wel ondersteund moeten worden.

Hiervoor zat ik op de kabel bij Ziggo en nooit problemen gehad.

Het 2,4 netwerk staat al op alleen wpa2. Dat werkt ook niet als ik dat selecteer.

Het 5 netwerk op de combinatie wpa2/wpa3.

Hoe kan ik een netwerk opzetten zonder beveiliging?

En welke risico's loop ik dan?

Via de usb kabel werkt de printer wel.

JanD
Superuser
  • January 15, 2026

Beste ​@Arie A , je schrijft dat je van Ziggo komt, dan heeft jouw printer vermoedelijk nog de IP instellingen van Ziggo.

KPN gebruikt een andere IP reeks. 

Zet de printer terug naar fabrieksinstellingen en installeer als nieuw uit de doos.

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 15, 2026

Ik heb de instellingen voor het 2.4 netwerk handmatig op 802.11b/g/n gezet, zoals in de aangegeven melding over de sw420w werd voorgesteld.

Nu werkt het printen vanaf de tablet wel. Maar vanaf de laptop niet, terwijl ik op hetzelfde 5g netwerk zit.

Printer blijft in status 'offline' staan. Pas na het aansluiten van de usb kabel staat ie goed.

IP instellingen van Ziggo lijken me dan niet van toepassing. Of zou dat nog steeds kunnen?

Ook op het 2.4 werkt het niet.

Op mijn telefoon werkt het ook nog niet.

Zijn er nog andere opties?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 15, 2026

na het verwijderen van de Epson App en opnieuw installeren van de app op mijn telefoon werkt het daar eindelijk ook.

Nu de laptop nog…

Waardoor blijft de status van de printer op de laptop op ‘offline’ staan zodra ik de USB kabel verwijder?

Moet ik een andere printer poort selecteren.

Ik heb nu de volgende mogelijkheden op de laptop:

LPT1 tm 3

COM 1 tm 6

FILE

USB001 (deze staat nu geselecteerd)

PORTPROMPT

nul

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 16, 2026

Waardoor blijft de status van de printer op de laptop op ‘offline’ staan zodra ik de USB kabel verwijder?

Printer verwijderen in Windows en weer toevoegen (zelf laten zoeken als je Windows 10 of 11 hebt). Het is natuurlijk logisch dat als de poort op USB staat, en je de printer daaraf haalt, dat ie “Offline” weergeeft. Het makkelijkste is dan meestal de printer te verwijderen en kiezen voor “Toevoegen printer” en hem zelf op het interne netwerk te laten zoeken.

Sowieso zijn al die poorten die je daar noemt lokale poorten en geen netwerkpoorten. Netwerkpoorten zijn WSD-poorten of “Standaard TCP/IP” poorten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 16, 2026

printer verwijderd en weer via het zelf zoeken van windows toegevoegd.

Nu staat er een WSD poort tussen (deze is automatisch aangevinkt).

Tevens is een standaard TCP/IP poort aanwezig.

De printerstatus staat nu als ‘standaard’.

Vanaf de laptop doet ie het nog steeds niet, niet op de WSD en ook niet op TCP/IP poort.

Bij de printereigenschappen staat : printer werkt correct.

Vanaf de tablet en telefoon werkt ie nog steeds goed.

Ik heb het idee dat we er bijna zijn.

Bedankt

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 16, 2026

Vanaf de laptop doet ie het nog steeds niet, niet op de WSD en ook niet op TCP/IP poort.

Bij beide de WSD en TCP/IP poort kun je op poort configureren drukken en zien welk IP adres de poort heeft. Je kunt verder op de printer een status pagina voor netwerk uitdraaien om te zien op welk IP adres die werkelijk zit. Die moeten uiteraard overeenkomen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 16, 2026

als ik bij beide poorten op ‘poort configureren’  druk krijg ik de volgende foutmelding: Er is tijdens de poortconfiguratie een fout opgetreden. Deze bewerking wordt niet ondersteund.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • January 16, 2026

ik heb zojuist handmatig een TCP/IP poort toegevoegd en die geselecteerd bij de printer.

Nu werkt het opeens wel vanaf de laptop.

En de tablet en telefoon doen het ook nog op de printer.

de wondere wereld van IT...

Bedankt voor de hulp

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi Arie, welkom op de KPN Community! Zoals je merkt denkt iedereen graag even mee, dank daarvoor mensen. Wat fijn dat het na wat puzzelen toch gelukt is dan en bedankt dat je de door jou gevonden oplossing nog even deelt! Post gerust nog eens een topic als we je ergens bij kunnen helpen in de toekomst.