Skip to main content

Na rijp beraad besloten om de stap te wagen.

Ik stap binnenkort over van Experiabox V10 van ZTE naar 

Ubiquiti EdgeRouter 4

 

Deze zeer snelle router kun je via sfp direct aan de glass fiber van kpn koppelen. Ik weet niet of dat ook verstandig is...

 

Zodra ik de EdgeRouter 4 heb draai het configuratiescript voor de EdgeRouter Lite 3 uit het topic https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609

 

Ik zal proberen on stap voor stap, bij te houden wat ik doe, om zo anderen wat inzicht te geven over de eventuele moeilijkheden waar ik waarschijnlijk toch tegenaan zal lopen.

Ik weet niet in hoeverre mij dat gaat helpen, maar zie alvast deze link:

https://thehomeofthefuture.com/installation-guide/set-up-an-ubiquiti-edgerouter-from-scratch/

 


Ik laadde het configuratiescript voor de EdgeRouter Lite 3 uit het topic https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609

 

Maar dat mislukte.

Ik zit nu helemaal aan het begin gelijk al vast en weet niet goed wat te doen…

Kan iemand me helpen?

 


Waarom mislukte de installatie van dat script?

Geef de EdgeRouter 4 een factory reset en begin opnieuw.


Eerst nog geen gebruik gemaakt van de informatie in EdgeRouter-Lite-3-KPN-zonder-VoIP.zip
 

In eerste instantie een vast IP adres op mijn laptop ingesteld om na de eerst reboot het initiële contact op eth1 te kunnen maken. Daarna moet je laptop een eigen IP toegewezen krijgen, maar dat lukt natuurlijk niet als dat statische IP adres op de laptop nog wordt afgedwongen (Duh). de eerste reset is dan met die laptop geen contact te maken met ER-4. Na twee harde resets van vrijwel “kale” ER-4, kwam ik daar pas achter…

  1. Eerst inloggen op IP adres 192.168.1.1 

    Na inloggen op de interface klik je boven in de menubalk op Toolbox > Discover > All > Noteer de je gegevens:
    Interface                   :    eth0
    HardwareAddress    :    xx:xx:xx:xx:xx:xx
    DeviceName            :    unbt
    ProductName          :    ER-4
    IP Address               :    192.168.1.1  ( --> veranderen in 192.168.2.254)

  2. Na reboot kwam bij mij de fout: Remote side unexpectedly closed network connection.

  3. Ik heb de nieuwste firmware (v2.0.9) van  EdgeRouter 4 geinstalleerd. Ik was bang dat de verschillen in de (oudere) firmware versie van wjb mogelijk voor problemen zouden kunnen zorgen, maar dat was niet zo. ( zie plaatje1 voor verschillen van de nieuwere firmware versie v2.0.9 t.o.v. v1.10.8 )
     

    plaatje 1: verschil firmware versie v2.0.9 t.o.v. v1.10.8

     

  4. Pas daarna heb ik het uitstekende zip bestand EdgeRouter-Lite-3-KPN-zonder-VoIP.zip van @wjb uitgepakt en de aanwijzingen gevolgd die opnieuw uitstekend stonden beschreven in readme.txt

  5. - Op ethernet poort 0 (eth0) sluit je de glasvezelmodem ( NTU ) aan.
    - Op ethernet poort 1 (eth1) sluit je het interne netwerk aan (de switch).
    - Ethernet poort 2 (eth2) wordt in deze configuratie van wjb niet aangesloten.
    - Op aanraden van @wjb  het handige programma WinSCP geinstalleerd:( WinSCP-5.17.9-Setup.exe ).
  6. M.b.v. WinSCP  alle bestanden uit het zip bestand gekopieerd naar config/user-data op de EdgeRouter. Dan nog nog wat kleine dingen en dan de   EdgeRouter 4 rebooten.
  7. Na de reboot werkte alles behalve dat het beeld via het Arris KPN kastje haperde. Ik heb eenmaal bij override-hostname-ip (zie rode kader in plaatje2) mijn  IP adres ingevoerd:
    plaatje 2: override-hostname-ip

     

  8. Ook nog onderaan de interface geklikt op System en bij Gateway ook eenmalig het door KPN “dynamische” aan mij toegewezen IP adres ingevuld bij het veld System gateway address ( zie plaatje 3). 

  9. In datzelfde plaatje 3 heb ik ook gelijk het Telnet vinkje uitgevinkt (Ik maak geen gebruik van een telnet verbinding, vandaar).

plaatje 3: System gateway address
 

En wat blijkt… Na de reboot was het door mij ingevoerde IP veld op beide plekken weer leeg, maar werkte het allemaal wel….Rara hoe kan dat ???


Je moet eenmalig het KPN tv kastje resetten: (Even 30 seconden de stroom van het Arris TV kastje eraf, was voor mij voldoende. Daarna gewoon de aanwijzingen op het TV scherm volgen). Nu geen haperend KPN TV kastje meer!

 

Ik ben benieuwd of mijn 2e KPN TV kastje (boven) ook werkt, maar dat kan ik nu niet testen.

 

Mijn dank aan @wjb !


Eerst nog geen gebruik gemaakt van de informatie in EdgeRouter-Lite-3-KPN-zonder-VoIP.zip
 

In eerste instantie een vast IP adres op mijn laptop ingesteld om na de eerst reboot het initiële contact op eth1 te kunnen maken. Daarna moet je laptop een eigen IP toegewezen krijgen, maar dat lukt natuurlijk niet als dat statische IP adres op de laptop nog wordt afgedwongen (Duh). Na de eerste reset is dan met die laptop (met dat statische IP adres) geen contact te maken met ER-4. Na twee harde resets van vrijwel “kale” ER-4, kwam ik er pas achter om het IP adres van de laptop weer op “dynamisch” te zetten…

Dit zijn de stappen die ik heb doorlopen, waarna het allemaal prima werkt. 

  1. Eerst inloggen m.b.v. een laptop met op de EdgeRouter 4. Je stelt de laptop even tijdelijk in op een “statisch” IP adres IP adres 192.168.1.2 verbinden met een UTP kabel op ethernet poort 0. 

    Na inloggen op de interface op 192.168.1.1 kom je in de grafische User Interface.  Klik boven in de menubalk op Toolbox > Discover > All >
    Noteer je gegevens:
    Interface                   :    eth0
    HardwareAddress    :    xx:xx:xx:xx:xx:xx
    DeviceName            :    unbt
    ProductName          :    ER-4
    IP Address               :    192.168.1.1  ( --> veranderen in 192.168.2.254)

  2. Na reboot kwam bij mij deze fout:
    Remote side unexpectedly closed network connection.

  3. Balen natuurlijk. Ik dacht dat ik dan toch ook maar gelijk de nieuwste firmware (v2.0.9) van  EdgeRouter 4 zou kunnen installeren. Ik was wel bang dat de verschillen in de (oudere) firmware versie van wjb mogelijk voor problemen zouden kunnen zorgen bij deze nieuwere firmware, maar dat bleek gelukkig loos alarm. Ik heb inmiddels v2.0.9 geïnstalleerd ( Zie plaatje1 voor verschillen van de nieuwere firmware versie v2.0.9 t.o.v. v1.10.8 ).

    plaatje 1: verschil firmware versie v2.0.9 t.o.v. v1.10.8

     

  4. Pas daarna heb ik het uitstekende zip bestand EdgeRouter-Lite-3-KPN-zonder-VoIP.zip van @wjb uitgepakt en allee aanwijzingen gevolgd in readme.txt

  5. - Op ethernet poort 0 (eth0) sluit je de glasvezelmodem ( NTU ) aan.
    - Op ethernet poort 1 (eth1) sluit je het interne netwerk aan (de switch).
    - Ethernet poort 2 (eth2) wordt in deze configuratie van wjb niet aangesloten.
    - Op aanraden van @wjb  het handige programma WinSCP geinstalleerd:( WinSCP-5.17.9-Setup.exe ).
  6. M.b.v. WinSCP  alle bestanden uit het zip bestand gekopieerd naar config/user-data op de EdgeRouter. Dan nog nog wat kleine dingen en dan de   EdgeRouter 4 rebooten.
  7. Na de reboot werkte alles, behalve dat het beeld via het Arris KPN kastje haperde. Ik heb eenmaal bij override-hostname-ip (zie rode kader in plaatje2) mijn  IP adres ingevoerd:
    plaatje 2: override-hostname-ip

     

  8. Ook nog onderaan de interface geklikt op System en bij Gateway ook eenmalig het door KPN “dynamische” aan mij toegewezen IP adres ingevuld bij het veld System gateway address ( zie plaatje 3). 

  9. In datzelfde plaatje 3 heb ik ook gelijk het Telnet vinkje uitgevinkt (Ik maak geen gebruik van een telnet verbinding, vandaar).
     

     

  10. En wat blijkt… Na de reboot was het door mij ingevoerde IP veld op beide plekken weer leeg, maar werkte het allemaal wel….
    Misschien kan iemand uitleggen of dat een terecht en dus “te verwachten” effect had, en dus, dat dit effect daarmee is te verklaren.

  11. Je moet eenmalig het KPN tv kastje resetten: (Even 30 seconden de stroom van het Arris TV kastje eraf, was voor mij voldoende. Daarna gewoon de aanwijzingen op het TV scherm volgen). Nu geen haperend KPN TV kastje meer!

    Ik ben benieuwd of mijn 2e KPN TV kastje (boven) ook werkt, maar dat kan ik nu niet testen.

Mijn dank aan @wjb !


Goed te lezen dat alles werkt.

Het "System gateway address" en "override-hostname-ip" moeten gewoon leeg gelaten worden.

Je hoeft in dus niets te wijzigen nadat de installatie met het configuratiescript doorlopen is.


De test op mijn 2e tv kastje (boven) gelijktijdig met iTV is ook goed verlopen. Alles werkt.

De oude KPN Experiabox v10A gaat met pensioen.

 

Paar vraagjes:

  • Moet je die Experiabox v10A terugsturen of is het toch maar beter om die ergens op zolder te leggen?
  • Wat ik schreef bij punt 10. over het het effect van eenmalig intypen van mijn oude ip, was dat effect dan toeval en had het er niets mee te maken?
  • Waar kan ik zien hoe zijn dns1 en dns2 nu zijn ingesteld en wat zouden de beste (snelste) DNS IP adressen zijn in mijn geval?


 


Moet je die terugsturen of toch maar beter ergens op zolder leggen leggen?

Die zal je op zolder moeten leggen.

 

Wat ik schreef bij punt 10. over het het effect van eenmalig intypen van mijn oude ip, was dat dan effect dan toeval en had het er niets mee te maken?

Dat had er niets mee te maken. Dat ze weer leeg zijn zal waarschijnlijk komen omdat je de wijzigingen nog niet definitief had gemaakt.


De DNS server is standaard ingesteld op de EdgeRouter zelf...

...waarbij er gebruik gemaakt wordt van DNS forwarding.

Zie Config Tree -> service -> dns -> forwarding.

Daar staan standaard de DNS servers van KPN ingesteld.

Je kunt rustig andere DNS servers instellen maar houdt er rekening mee dat de Arris VIP5202's niet goed werken als de DNS server van Cloudflare gebruikt wordt.


Snelheid per telefoon gemeten ZONDER Nord VPN

 

Snelheid per telefoon gemeten met Nord VPN:

Opvallend verschil...

Waar kan ik het beste NordVPN in stellen op de ER-4 zodat al het internet liefst Exclusief de twee PS4 game consoles, achter de VPN komt?

 

 

 

 

 

 


Gebruik de Ookla Speedtest app uit de Microsoft store om de snelheid te meten want de metingen via de browser kunnen bij dergelijke hoge snelheden onbetrouwbaar worden. Zo zou je met de Ookla Speedtest app een down- en uploadsnelheid van 500Mbps moeten kunnen meten. Gebruik bij die metingen ook andere servers zoals bijvoorbeeld die van RoutIT B.V. uit Ede of die van XS4ALL.

Bovenstaande staat overigens los van die beduidend lagere snelheid die je via Nord VPN meet. Het is overigens een normaal fenomeen dat VPN verbindingen (veel) trager zijn.

Veel hangt af van de gebruikte cliënt en de server waarmee verbonden wordt.

Draait die Nord VPN client op die telefoon of gebruik je de OpenVPN cliënt op de EdgeRouter?


De Nord VPN client draait op die telefoon.

Waar kun je de OpenVPN cliënt op de EdgeRouter instellen?

Wat resultaten van de Ookla speed test op de laptop (ZONDER) NordVPN:

 


Heb jij een 1000/500Mbps abonnement?

Ik gebruik zelf alleen IKE(v2)/IPSec en L2TP/IPSec VPN verbindingen omdat deze met harware offloading ondersteund worden en daarmee een beduidend hogere throughput kunnen leveren.

Ik heb een OpenVPN server op mijn Synology NAS draaien.

Hoe OpenVPN op de EdgeRouter ingericht kan worden zal je op de site van Ubiquiti moeten opzoeken.


Hier de resultaten van mijn telefoon (ZONDER) NordVPN:

 


Hier ongeveer dezelfde resultaten dus met de telefooon (ZONDER) NordVPN, maar dan zodat je de andere naam en plaatsnaam ziet:

 


@wjb 

Heb jij een 1000/500Mbps abonnement?

Ja, op dit moment heb ik inderdaad nog een 1000/500Mbps abonnement, maar ik denk erover om dat terug te schroeven  naar 200/200Mbps, volgens mijn is dat ook wel genoeg... Met Hussle kun je dat zelf veranderen als dat nodig is.

 

Ik ben eigenlijk op zoek naar een glasvezel provider die goedkoop 1G/1G aanbiedt met alleen internet voor 10 euro/maand. Dat moet toch mogelijk zijn?


...maar ik denk erover om dat terug te schroeven  naar 200/200Mbps, volgens mijn is dat ook wel genoeg...

Precies, dat heb ik lang geleden ook gedaan, van 500/500 terug naar 200/200 en dat is meer dan voldoende. Kijk maar eens naar je werkelijke verbruik in het dashboard. Je zult waarschijnlijk zien dat je zelfs de 100Mbps niet haalt.

 

Ik ben eigenlijk op zoek naar een glasvezel provider die goedkoop 1G/1G aanbiedt met alleen internet voor 10 euro/maand. Dat moet toch mogelijk zijn?

Het goedkoopste wat ik tot nu toe gezien heb is €37,50 voor 1Gbps up/down.

 


Dank voor je antwoorden @wjb Merci.