Skip to main content
Antwoord

Ervaringen FRITZ!Box 7690 in combinatie met KPN Glasvezel

• May 13, 2025
  • 4 reacties
  • 334 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Het is mij bekend dat de FRITZ!Box 7690 nog aardig nieuw is. Je kunt de FRITZ!Box 7690 niet huren maar moet je zelf aanschaffen. Aan de gerelateerde topics maak ik op dat er hier al mensen zijn die een FRITZ!Box 7690 gebruiken.

Mijn vraag is nu niet op specifieke problemen na (van bijvoorbeeld de wifi) hoe werkt die router met glasvezel internet?

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@gensnet 

Omdat de Fritz!Box 7690 nog maar kort op de markt is, denk ik dat er nog maar heel weinig mensen (en mede KPN klanten) deze Fritz!box in huis hebben staan.
Daarnaast is hij nog niet via elk verkoopkanaal te koop.

Ik heb wel een vakkundige review van deze Fritz!Box voor je kunnen vinden, dus lees die eens aandachtig door (klik op de link): AVM FRITZ!Box 7690 review

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

4 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@gensnet 

Het antwoord is: een Fritz!Box werkt hetzelfde als elk een ander modem en/of router, daar zit in beginsel geen verschillen in.

De Fritz!Box 7690 is inderdaad net op de markt gebracht door AVM, en heeft wat nieuwe functies aan boord zoals Zigbee (Smarthome) en WiFi 7.
WiFi 7 wordt nog door praktisch geen enkel apparaat ondersteund, dus daar heb je al weinig aan, behalve dat je alvast op de toekomst bent voorbereid.
Gelukkig ondersteund deze Fritz!Box ook nog gewoon WiFi 6.

Het grote voordeel van de Fritz!Box is het zeer uitgebreide menu, waarin je vrijwel alle instellingen naar eigen hand kunt instellen (als je er verstand ven hebt, en ook weet wat je doet), iets wat bij een provider modem (zoals de KPN Box 12) niet kan.
Daarnaast is de Fritz!Box kwalitatief vele malen beter dan de KPN Box 12, en kun je altijd rekenen op vakkundige ondersteuning van hun supportdesk.

Maar in beginsel doet de Fritz!Box niets meer, en niets minder dan wat een andere modem en/of router ook doet.

Zelf heb ik de Fritz!Box 5590 Fiber, die ook door middel van een cover patch direct aangesloten zit op het glasvezelnetwerk van KPN, de Fritz!Box fungeert dan ook als FTU (glasvezelmodem).

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 13, 2025

Hoi ​@gensnet 

Het antwoord is: een Fritz!Box werkt hetzelfde als elk een ander modem en/of router, daar zit in beginsel geen verschillen in.

De Fritz!Box 7690 is inderdaad net op de markt gebracht door AVM, en heeft wat nieuwe functies aan boord zoals Zigbee (Smarthome) en WiFi 7.
WiFi 7 wordt nog door praktisch geen enkel apparaat ondersteund, dus daar heb je al weinig aan, behalve dat je alvast op de toekomst bent voorbereid.
Gelukkig ondersteund deze Fritz!Box ook nog gewoon WiFi 6.

Het grote voordeel van de Fritz!Box is het zeer uitgebreide menu, waarin je vrijwel alle instellingen naar eigen hand kunt instellen (als je er verstand ven hebt, en ook weet wat je doet), iets wat bij een provider modem (zoals de KPN Box 12) niet kan.
Daarnaast is de Fritz!Box kwalitatief vele malen beter dan de KPN Box 12, en kun je altijd rekenen op vakkundige ondersteuning van hun supportdesk.

Maar in beginsel doet de Fritz!Box niets meer, en niets minder dan wat een andere modem en/of router ook doet.

Zelf heb ik de Fritz!Box 5590 Fiber, die ook door middel van een cover patch direct aangesloten zit op het glasvezelnetwerk van KPN, de Fritz!Box fungeert dan ook als FTU (glasvezelmodem).

Ja, ik heb óók de FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks op glasvezel aangesloten. Was de tweede in héél Nederland……. Werkt al meer dan vier jaar als een speer.

Mijn vraag is nu niet op specifieke problemen na (van bijvoorbeeld de wifi) hoe werkt die router met glasvezel internet?

Dit was mijn vraag. Ik ben op zoek naar mensen die een FRITZ!Box 7690 zelf hebben aangeschaft en op glasvezel via de FTU hebben aangesloten. Hoe dat werkt alleen met internet. Alle andere mogelijkheden interesseren mij nu even niet.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@gensnet 

Omdat de Fritz!Box 7690 nog maar kort op de markt is, denk ik dat er nog maar heel weinig mensen (en mede KPN klanten) deze Fritz!box in huis hebben staan.
Daarnaast is hij nog niet via elk verkoopkanaal te koop.

Ik heb wel een vakkundige review van deze Fritz!Box voor je kunnen vinden, dus lees die eens aandachtig door (klik op de link): AVM FRITZ!Box 7690 review

• May 14, 2025

Home automation op basis van alleen Zigbee is ook wel erg mager, zeker in deze tijd dat de meeste fabrikanten overschakelen naar, of tenminste ook ondersteuning leveren voor, het nieuwe, universele Matter protocol. Al mijn smart home apparaten zijn daarmee al ingesteld.