Skip to main content

Ik ben een voormalige telfort klant met een experia box v8. Die experia box v8 bleek al sterk verouderd te zijn toen ik die nieuw kreeg in 2019. Dat deze experia box v8 niet meer up-to-date was, kon je merken aan de steeds lager wordende upload. Die is van 30 Mb/s naar amper 10 Mb/s gezakt. Jarenlang had ik een ruime upload van 30 Mb/s. Dus het was echt mogelijk om die upload snelheid te halen…...

Aan een vriend waar ik het één en ander voor gedaan heb, verteld dat ik ooit wel eens een eigen modem wilde hebben om van die brakke apparatuur af te zijn. Ik kreeg toen van die vriend een FRITZ!Box 7590. Hij had al jaren dezelfde FRITZ!Box 7590 en was daar erg tevreden mee.
Ik heb er enorm tegenop gezien om dat modem aan te sluiten, omdat ik in een modem dingen heb veranderd richting een NAS. Maar dit aansluiten was maar een werkje van niets. Binnen vijf minuten had ik de zaak weer werkende. Toen kwam de grote verrassing. De upload was weer als vanouds 30 Mb/s en daar had ik niet mee gerekend.

Komende vrijdag kan ik dan eindelijk van de glasvezel gebruik maken. Maar ik blijf mijn FRITZ!Box 7590 gebruiken, want die bevalt erg goed en die kun je ook op glasvezel aansluiten. Ik ga daarom de ontvangen kpn box 12 niet gebruiken. Het is dus niet illegaal om een ander/eigen modem te gebruiken omdat je bij de kpn modemvrijheid hebt en dat de kpn zelfs de FRITZ!Box 7590 verhuurd voor de fijnproevers à € 7,49 extra per maand.

Zijn er hier mensen met ervaringen op glasvezel met een FRITZ!Box 7590 en met de kpn box 12? Erg veel bijzonders doe ik niet met een modem. Ik gebruik het modem uitsluitend om internet te krijgen op mijn interne netwerk. Dus geen ip-tv, geen ip-telefonie en geen wifi via het modem. Voor een wifi verbinding heb ik een Unifi UAP-AC-LR op een switch aangesloten. Een dure maar zeer goede oplossing voor een erg goede wifi verbinding.

Hallo @gensnet! Bij KPN bieden wij inderdaad vrije modemkeuze. Dat betekent dat je jouw FRITZ!Box gewoon kunt blijven gebruiken, zonder problemen. :smile: Over het verschil tussen de KPN Box 12 en de FRITZ!Box 7590 kan ik verder geen uitspraken doen. Maar misschien zijn er andere forumgebruikers die wel ervaring hebben met beide modems en jou hierover mee kunnen vertellen. 


@gensnet

Een fritzbox 7590 werkt perfect op glasvezel

Voer wel even de wizard opnieuw uit voor kpn glasvezel

Je sluit hem aan op het glasvezelkastje met een netwerk kabel op de wan poort van de fritz 

Een van mijn rede was dat ik eigen beheer wil hebben

En dat op afstand geen reset kan worden gedaan (ooit gehad met v10) 

En firmware updates ook in eigen beheer

Ik heb daarom ook dit uit staan 

 

Admin: Lees hier alles over de Fritzbox via KPN