Skip to main content

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden de MacBook Pro 2020 M1 chip gekocht. Nu heb ik aan mijn MacBook een ‘verlengstuk’ aangesloten die bij de Mac hoort en die ervoor zorgt dat ik HDMI, USB-C, USB en ETHERNET rechtstreeks mijn computer in kan laten gaan. Alles werkt prima maar mijn Ethernet kabel geeft aan dat hij een zelf toegekend IP-adres heeft. Ik heb van alles geprobeerd maar helaas tevergeefs. Mijn Ethernetkabel gaat rechtstreeks vanuit de router het verlengstukje in. Mijn Wifi heeft dan ook een ander IP adres dan mijn Ethernetkabel.

Ik hoor het graag!

 

Hallo @BryanO, welkom op ons forum! Dit valt officieel buiten onze ondersteuning, daar wij niet bekend zijn met de werking van het apparaat dat jij hebt aangesloten op jouw MacBook. Dit apparaat geeft naar alle waarschijnlijkheid het verkeerde IP-adres af, waardoor je geen internet hebt. Dit heeft vermoedelijk met de instellingen van dit apparaat te maken. Heb je al eens gekeken of je de instellingen van dit apparaat kunt veranderen? Als je dat al gedaan hebt, kan je dan aangeven wat je hebt gewijzigd? We denken graag met je mee.


Hallo @BryanO ,

Je hebt een APIPA adres gekregen dat komt niet via de ethernet kabel van je router.

Heeft dat “verlengstuk”  waarschijnlijk een docking station met Thunderbolt aansluiting ook nog een merknaam en type ?

Groet Bart


@BryanO Kan je de vraag van Bart_2020 beantwoorden? Dan kunnen we met je mee denken.


Hoi @Bart_2020 

Bedankt voor je reactie. Ik heb een HYPER Net Hub USB-C Macbook Pro Grijs gekocht die gekoppeld is aan mijn Macbook. Zowel de apple care service als de klantenservice van de KPN hebben aangegeven dat deze hub GEEN eigen ip adres kan aanmaken.


@Bart_2020 Misschien is handig om erbij te vertellen dat als je een APIPA hebt je eigenlijk helemaal geen IP-adres via de DHCP krijgt van je router wat normaal gesproken wel gebeurd


Hallo @BryanO ,

Die hub heeft een 1000 MB connectie. Het is inderdaad zo als @Dragons schrijft dat het IP adres niet van de Experia  of KPN Box komt. Misschien omdat je al verbinding hebt met WiFi zal de Mac geen DHCP request geven op de hub. Als op de Macbook in de vliegtuigstand staat (Geen WiFi) krijg je dan een verbinding via Ethernet ?

Groet Bart


Als je een ander apparaat op die netwerkkabel aansluit, krijgt die dan wel een IP adres?

Als je de USB ethernet adapter op een andere netwerkkabel aansluit, werkt het dan wel?

Wat gebeurt er als je eerst de netwerkkabel in die USB hub plaatst en daarna de Mac opstart?

En wat gebeurt er als je een renew DHCP lease uitvoert?