Skip to main content

Heb een nieuwe laptop zonder RJ45 aansluiting.  Heb een high speed Ethernet adapter aangeschaft met 1 gigabit snelheid.  Maar nu zie ik op de laptop twee ethernetadapters verschijnen, eentje met 1000mbps snelheid die niet aangesloten(ethernet 2) is en eentje met 100mbps die wel aangesloten is(ethernet 3).  Ethernet 3 kan ik niet configureren naar een hogere snelheid.  Ik ben een leek maar kan het zijn dat er twee ethernet adapters op een laptop zitten en zo ja hoe kan ik zorgen dat ik op ethernet 2 ga draaien met 1000mbps?

Ook met de 100mbps ethernet adapter kom ik trouwens niet boven de 80mbps snelheid terwijl ik 200 mbps internet zou moeten hebben?

 

Alvast bedankt, Henri

Wat zijn de benamingen achter die 2 ethernetadapters ? Dit kunt u zien in apparaatbeheer ;

 


 


Welke is die van 100 Mbps en welke die van 1000 Mbps ?


De realtek usb family controler is actief met 100mbps, en de VPN adapter is 1000mbps maar niet aangesloten.


Wat is een TAP-adapter? Lees hier wat je moet weten (computerreparatiecenter.nl)

Gebruikt u een VPN verbinding, zo nee kunt u die verwijderen uit de rij. Daarna laptop opstarten en de Realtek wordt dan automatisch als enige actief.

Welke laptop heeft u ?

 


ik heb een HP laptop CN2970ND.  Daar zit “gratis”  Norton op en die heeft wel een VPN verbinding die je kunt uitschakelen indien gewenst.


Maar ik moet dan toch juist de VPN adapter als actief hebben want die is sneller?


Realtek 8822CE Wireless LAN 802.11ac PCI-E NIC.  Deze dient u te activeren 👍

De rest uitschakelen .


Heb ik gedaan maar nu draai ik op de wifi ipv op het netwerk met die adapter met een snelheid van 75 mbps, dus dat lijkt me niet de bedoeling.  


Moest u geen driver installeren of ziet u onderaan ergens een apparaat met een geel pictogram ervoor? Want hij staat er inderdaad niet bij.


Kan die Realtek wel 1000 aan ? Wat geeft die aan in de eigenschappen? Heeft u het stuurprogramma al geupdate ?


Realtek 8822CE Wireless LAN 802.11ac PCI-E NIC.  Deze dient u te activeren 👍

De rest uitschakelen .

Dat is WiFi. En @DLD wil gebruik maken van de kabel.


Maar ik moet dan toch juist de VPN adapter als actief hebben want die is sneller?

De VPN adapter zal een virtuele adapter zijn. Die bestaat dus niet echt. In de zin van dat je er een stekkertje in kunt steken. Het is een stukje software van Norton. Gewoon negeren. Niks mee doen. Als je er vanaf wilt, dan kunt u beter Norton verwijderen.


Heb een nieuwe laptop zonder RJ45 aansluiting.  Heb een high speed Ethernet adapter aangeschaft met 1 gigabit snelheid.

Weet u zeker dat da ding 1 gigabit aan kan? Met "high speed" word nogal eens 100 mbit aangeduid namelijk. Wat is het merk en type van dat ding?


Is helaas merkloos maar het artikel heet een 3 port HUB high speed with gigabit ethernet adapter.

supports 1000 mbps N-way auto negotiation operation?


Ik zie dit bij netwerkverbindingen staan:

Als ik de VPN niet mee mag tellen(ethernet 2) dan blijft dus alleen wifi en ethernet 3 over. Dan zou ethernet 3 dus mijn nieuwe fantastische ethernet adapter moeten zijn en die gaat maar tot 100 mbps 😕


@HenrivH Ik vond deze via Google ;

WAT IS ETHERNET AUTO-NEGOTIATION?

 

Automatische onderhandeling is de functie waarmee een poort op een switch, router, server of ander apparaat kan communiceren met het apparaat aan de andere kant van de link om de optimale duplexmodus en snelheid voor de verbinding te bepalen.

De driver configureert vervolgens de interface dynamisch naar de waarden die voor de link zijn bepaald.

1. Snelheid:

Snelheid is de snelheid van de interface, meestal weergegeven in megabits per seconde (Mbps). Veelgebruikte Ethernet-snelheden zijn 10 Mbps, 100 Mbps en 1.000 Mbps. 1.000 Mbps Ethernet wordt ook wel Gigabit Ethernet genoemd.


2. Duplex

Duplex verwijst naar hoe gegevens op de interface stromen.

Op een half-duplex-interface kunnen gegevens alleen op een bepaald moment worden verzonden of ontvangen. Een gesprek op een portofoon is meestal half-duplex - elke persoon moet op een knop drukken om te praten, en tijdens het praten kan die persoon niet luisteren.

Een full-duplex interface kan daarentegen gelijktijdig gegevens verzenden en ontvangen. Een gesprek op een telefoon is full duplex.

 

:: HOE AUTOMATISCH ONDERHANDELEN WERKT

Wat automatische onderhandeling niet doet:

Wanneer auto-negotiation is ingeschakeld op een poort, wordt niet automatisch de configuratie van de poort aan de andere kant van de Ethernet-kabel bepaald en vervolgens aangepast.

Dit is een veel voorkomende misvatting die vaak tot problemen leidt.

Automatische onderhandeling is een protocol en zoals bij elk protocol werkt het alleen als het aan beide kanten van de link wordt uitgevoerd.

Dus als aan de ene kant van een link auto-negotiation wordt uitgevoerd en aan de andere kant van de link niet, kan auto-negotiation NIET de snelheid en duplexconfiguratie van de andere kant bepalen.

Als auto-negotiation aan de andere kant van de link wordt uitgevoerd, beslissen de twee apparaten SAMEN over de beste snelheid en duplexmodus. Elke interface adverteert met de snelheden en duplex-modi waarmee het kan werken, en de beste match wordt geselecteerd (hogere snelheid en full-duplex hebben de voorkeur).

 

:: WANNEER AUTOMATISCH ONDERHANDELEN MISLUKT

Wanneer automatische onderhandeling mislukt op 10/100 links, is de meest waarschijnlijke oorzaak dat de ene kant van de link is ingesteld op 100/vol en de andere kant is ingesteld op automatische onderhandeling. Dit resulteert in dat de ene kant 100/vol is en de andere kant 100/half.

1. Half-duplex

De volgende afbeelding toont een half-duplex link. In een half-duplex omgeving wordt de ontvangende (Rx) lijn bewaakt. Als er een frame aanwezig is op de Rx-link, worden er geen frames verzonden totdat de Rx-lijn vrij is. Als een frame wordt ontvangen op de Rx-lijn terwijl een frame wordt verzonden op de verzendende (Tx) lijn, treedt er een botsing op. Botsingen zorgen ervoor dat de teller van de botsingsfout wordt verhoogd - en het verzendende frame opnieuw wordt verzonden - na een willekeurige vertraging bij het terugzetten.

Afdrukken

2. Full-duplex

De volgende afbeelding toont een full-duplex koppeling. Bij full-duplex bedrijf wordt de Rx-lijn niet bewaakt en wordt de Tx-lijn altijd als beschikbaar beschouwd. Botsingen vinden niet plaats in full-duplex modus omdat de Rx- en Tx-lijnen volledig onafhankelijk zijn.

Afdrukken

3. Verkeerde configuratie

Wanneer de ene kant van de link full-duplex is en de andere kant half-duplex, zal er een groot aantal botsingen optreden aan de half-duplex kant.

Omdat de full-duplex-kant frames verzendt zonder de Rx-lijn te controleren, is de kans groot dat als het een druk apparaat is, het constant frames zal verzenden.

Het andere uiteinde van de verbinding, dat half-duplex is, luistert naar de Rx-lijn en zendt niet uit tenzij de Rx-lijn beschikbaar is. Het zal moeite hebben om de kans te krijgen om te verzenden en zal een groot aantal botsingen registreren, waardoor het apparaat traag lijkt te zijn op het netwerk.

Dit probleem is misschien niet duidelijk omdat een half-duplex-interface normaal gesproken botsingen vertoont. Het probleem zou zich moeten voordoen als buitensporige botsingen.

In de volgende afbeelding ziet u een koppeling waarbij automatische onderhandeling is mislukt.

Afdrukken

Als je in de echte wereld ziet dat een interface die is ingesteld op automatische onderhandeling heeft onderhandeld op 100/half, is de kans groot dat de andere brede is ingesteld op 100/vol. 100 Mbps-interfaces die niet full-duplex zijn, zijn zeldzaam, dus correct geconfigureerde auto-negotiation-poorten zouden bijna nooit geconfigureerd moeten worden voor half-duplex.

 

:: BEST PRACTICES VOOR AUTOMATISCHE ONDERHANDELING

Automatische onderhandeling in uw voordeel gebruiken is net zo eenvoudig als het onthouden van één simpele regel:

Zorg ervoor dat beide zijden van de link op dezelfde manier zijn geconfigureerd.

Als de ene kant van de link is ingesteld op automatische onderhandeling, zorg er dan voor dat de andere kant ook is ingesteld op automatische onderhandeling. Als de ene kant is ingesteld op 100/vol, zorg er dan voor dat de andere kant ook is ingesteld op 100/vol.

Wees voorzichtig met het gebruik van 10/full, aangezien full-duplex niet op alle 10Base-T Ethernet-apparaten wordt ondersteund.

 

:: GIGABIT ETHERNET AUTO-ONDERHANDELING

Gigabit Ethernet gebruikt een aanzienlijk robuuster automatisch onderhandelingsmechanisme dan hierboven beschreven.

Gigabit Ethernet moet dus altijd worden ingesteld op auto-negotiation, tenzij er een dwingende reden is om dit te doen (zoals een interface die niet goed onderhandelt). Zelfs dan moet dit als een tijdelijke oplossing worden beschouwd totdat het zich misdragende onderdeel kan worden vervangen.


Even voor de zekerheid, heb je een cat5e kabel of beter aan de router hangen, en geconnect aan je laptop?
 

 


Even nagekeken en het is een cat 6 kabel vanaf een Experia V9 box naar de genoemde losse ethernet adapter die is aangesloten op een USB poort van een HP laptop.


@HansaanZet bedankt voor dit stukje zoekwerk.  Ben een leek maar ik maak hier uit op dat aan twee kanten dezelfde negotiation moet zijn ingesteld toch? Maar waar vind ik dan “ de andere”  kant, mijn Realtek family controller(ethernet 3) staat op auto negotiation maar waar vind ik de andere partij.


Ik haal er uit dat je de verkeerde ethernet adapter hebt. Ik heb deze Lenovo ThinkPad USB 3.0 Ethernet Adapter - Compatible met Windows | bol.com.


Hmm oke ik dacht goedkoper uit te zijn met deze:

USB 3.0 Gigabit LAN Ethernet Adapter + 3 Poorts USB Hub | bol.com

Ik zag 1 gigabit staan en dacht heel naïef dat hij dat dan ook zou moeten halen ;-(


Kijk even in de reviews van dit artikel bij BOl . Daar staat een mogelijke oplossing !


Haha ja terug sturen! Of bedoel je dat niet :-)


 Geen gigabit

geen gigabit

Er staat Gigabit in de beschrijving, maar hij kan maar max een 10/100mbps maken met deze dongle.

USB ethernet werkt uiteindelijk. Kon (eerst) niet in netwerk (Unidentified network) omdat het MAC adres op 0 stond. Dat kan je gelukkig aanpassen, maar het duurt best even voordat ie dat door heeft en dan verbindt.. op 10 Mbits/second. Gelukkig hielp het om de usb opnieuw in te pluggen en had ik --- 1GBit/s ---.